Търгът за приватизация на “Трамкар” отменен

Търгът за приватизация на “Трамкар” отменен

По настояване на председателя на Столичния общински съвет (СОС) Андрей Иванов, Столична общинска агенция по приватизация (СОАП) прекрати в четвъртък процедурата по продажба на “Трамкар”. Надзорният съвет на СОАП реши, че има доказателства за извършени финансови престъпления в дружеството и за да не се прикриват, търгът бе отменен.

Проверка на Mediapool показа, че бизнесменът от бившия кръг на едрия капитал “Възраждане” Борислав Дионисиев участва с две фирми в търга за закупуването на затъналото в скандали общинско дружество “Трамкар”. Офертите трябваше да бъдат отворени на 18 декември. Общо пет фирми са закупили тръжна документация, но едва три са получили сертификат за подаване на реални оферти.

Две от фирмите директно са свързани с Дионисев. Едната е “Електромашинари холдинг”, в която той се води управляващ и мажоритарен собственик. Втората е “Елмаш Транс”, която се управлява от сина му Христо Дионисиев.  Двамата заедно се водят собственици на “Електромашинари холдинг”.

Сертифицирана за търга още е “Енергоремонт - МК”.

Началната цена на “Трамкар” вбе определена на 22 млн.лв. Задължително условие за бъдещия собственик е да запази предмета на дейност на предприятието в продължение на поне 25 години. Другото основно условие бе, че ако спечелилият се изкуши да използва за строителство 41-те дка земя, които дружеството притежава на бул. “Цар Борис III”, то той трябваше да заплати неустойка в размер на 50% от постигнатата продажна цена.

Освен този парцел, дружеството разполага с 5 сгради с обща площ 3.7 декара. Работните цехове са на площ около 8.8 дка.

“Целта на случая с “Трамкар” е да се спре приватизацията на дружеството”, заподозря преди решението на СОАП “самопризналият” си за изчезването на 670 000 лева от касата на общинското предприятие шеф Христоско Вретенаров.

По-рано в четвъртък изпълнителният директор на СОАП Иван Димитров предупреди, че ако се стигне до прекратяване, срещу агенцията могат да бъдат заведени съдебни дела с големи искове за обезщетяване.

Второ дело

Междувременно Софийска градска прокуратура образува второ досъдебно производство за присвояване в особено големи размери. Аферата се разпростря до шефа на “Столичен електротранспорт” Йордан Василев, който си призна публично, че е дал 10 000 лева от касата на ръководеното от него дружество на Христоско Вретенаров. Причината е, че той му бил “плакал” на рамото. Шефът на “Трамкар” бе обвинен за присвояване ден по-рано. При него сумата обаче е 670 000 лв.

Преди това Вретенаров бе заявил пред прокурор, че е давал пари от “Трамкар” на някои общински шефове, включително на Василев. Прокуратурата започна разследване по схема с комисионни от по 3000 лв. месечно, които са били давани на жените на  ръководители на общински фирми. Това траяло две години.

Вретенаров спомена името на Симона Василева и консултантската фирма “Виртуален офис”. Проверка на Mediapool установи, че връзка между фирмата и съпругата на Йордан Василев не съществува. За сметка на това от “Виртуален офис” признаха, че по сметките им са преведени 13 500 лв. за консултантски услуги.

Прокуратурата е длъжна да образува процедурата, която ще позволи изявленията на Василев пред вестниците да бъдат потвърдени, каза главният прокурор Борис Велчев. От своя страна шефът на “Столичен електротранспорт” заяви, че не се притеснява от проверки, защото има документи за всичко.

Поръчка или не

На този етап сагата около “Трамкар” започна се фокусира основно върху взаимоотношенията между Вретенаров, Василев, съпругата на Василев, както и председателя на комисията по транспорт Радослав Тошев (екс-“Гергьовден”, сега ГЕРБ). Между тях прехвърчаха обвинения за хазарт, умишлено блокиране на обществени поръчки, лични проблеми, харчене на служебни пари и т.н.

Според Вретенаров през лятото не е сключен договор за ремонт на електронни двигатели между “Трамкар” и “Столичен електротранспорт”. “По изключително груб начин бяха фалшифицирани офертите на конкуренцията, така че те да спечелят тази поръчка, въпреки че техните оферти бяха с единична стойност за ремонт с около 400 лв. повече от нашата”, каза Вретенаров. Според него част от вината за несключените договори носи и общинският съветник Радослав Тошев. От своя страна Тошев го попита дали има проблеми с хазарта.

Вретенаров заяви, че е сезирал Комисията за защита на конкуренцията, защото “Трамкар” еднопосочно зависела от “Столичен електротранспорт”.

Независимо, че съдът го отстрани от длъжност, в четвъртък той се появи в “Трамкар” и свика оперативка на началник- цеховете. Обяснението бе, че докато не е минало обжалването, той трябвало да е на работното си място.

По думите му "Столичен електротранспорт" бави от 15 юни възлагането на договор на “Трамкар” за ремонт и модернизиране на трамваи. След като тази сутрин той е направил това публично достояние, в “Трамкар” е пристигнал факс, според който дружеството е избрано за изпълнител на поръчката и скоро ще бъде подписан договор за 2.5 млн. лева.

“От лятото поръчките от "Столичен електротранспорт" към “Трамкар” целенасочено са спирани”, добави Вретенаров.  Намаленото производство на фирмата било основната причина, поради която служителите не са взимали заплати няколко месеца, каза той.

“Ситуацията може да се реши много бързо, ако "Столичен електротранспорт" издължи дължимите на “Трамкар” 236 хил.лв.”, което било изкуствено забавено от една година.

Василев го опроверга като заяви, че през последните две години неговото дружество е сключило с това на Вретенаров поръчки за общо 5.5 млн.лв.

И бордът на Трамкар изненадан

Вретенаров е започнал да тегли служебни аванси от касата на дружеството от декември 2005 г., съобщи пред транспортната комисия в СОС председателят на Съвета на директорите Андреас Енгибаров.

Той заяви, че новините за ставащото в дружеството били като “гръм от ясно небе” за членовете на борда. Общата стойност на изтеглените пари е 660 000 хил.лв. Главният счетоводител на дружеството Даниела Каналиева е възразила писмено срещу вземането на тези аванси, но Вретенеров не се съобразил. Счетоводителят не е уведомил борда за тези действия.

Енгибаров се оплака, че членовете на борда не са получавали заплати от август т.г. На останалите служители в дружеството за последните 3 месеца се дължат около 300 000 лв.

От юни “Трамкар” е преустановило взаимоотношенията си с единствения си възложител на поръчки - "Столичен електротранспорт".

По думите на Енгибаров последната ревизия на дружеството е правена през 2005 г. и ставащото от декември същата година едва ли е могло да бъде засечено от финансовите органи.

"Столичен електротранспорт" отрича да дължи пари на "Трамкар", според Енгибаров се дължат 240 000 лв. Главният счетоводител на "Столичен електротранспорт" отговори, че са направили рекламации за ремонти от "Трамкар" на стойност 214 хил. лв.

Общо четири общински дела

Освен сагата с “Трамкар” до седмица влиза в съда делото срещу бившия шеф на "Топлофикация-София" Валентин Димитров за присвояване на суми от общинско-държавното дружество. До месец се очаква да стартира съдебна процедура срещу бившия шеф на "Озеленяване" Любомир Ников, обвинен в безстопанственост и престъпления по служба.

Има обвинителен акт и срещу бившия директор на ВиК-София Борис Стоичков, добави главният прокурор. Стоичков бе отстранен миналото лято заради данни за отклоняване на финансови средства и злоупотреба в дружеството.

"Всички тези дела показват, че проблемът с финансовата и правната дисциплина в общинските дружества на столицата е драматичен", коментира Борис Велчев.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?