Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търгът за търговските регистри като политическо решение

0 коментара

Под общо заглавие "Прилагане на стратегия за реформа на правосъдието в България", Европейският съюз преди време обяви търг за доставка на хардуер и софтуер за министерство на правосъдието и съдилищата в България.

Сигнатурата на търга е: EUROPEAID/115514/D/S/BG. Желаещите могат сами да проверят валидността на казаното по-долу.

Основното в този търг е, че той предопределя бъдещето състояние и функции на фирмените регистри в страната и създава един супер регистър в министерството на правосъдието, преди да са обсъдени ползите и разходите от точно такова решение на реформата и донякъде преди да е готова и приета правната основа, върху която ще се гради работата на тези регистри.

Става дума за следното:

  • според идеята на търга фирмените регистри се запазват в съдилищата;
  • системата на регистрите се свързва с центъра по принципа "компютърната" ("деск топ") връзка;
  • в центъра (министерство на правосъдието) имаме всеобхватен регистър, който включва фирмения регистър, този на неправителствените организации, на особените залози и на статистическия регистър Булстат;
  • както изглежда, общуването с фирмения и другите регистри става чрез електронна поща, вероятно ще има връзки с международни бази данни, но едностранно разпространяване на информация от българските към другите бази данни ще бъде на същия принцип.

Това решение на търга напомня закона за регистрация на фирмите на Босна и Херцеговина, приет преди десетина дни. Този закон прилага доста назадничава концепция за търговския регистър - в Босна и Херцеговина регистрацията остава работа на съда.

Особеностите на босненското решение имат известно оправдание. Първо, отношенията между различните съставни части на страната (Република Сръбска, Федерацията и Област Бръчко) се характеризират с голяма доза недоверие, а местните политически елити се стремят да контролират стопанството. Второ, там има политическо съгласие за задържане на регистрацията на фирмите в съда, а бизнес асоциациите нямат единно становище по проблема. Трето, техническото решение, което ще бъде приложено там - (Институтът за пазарна икономика знае това, защото е част от реформата на фирмената регистрация в Босна и Херцеговина), ще позволява осъвременяване и развитие и ще бъде, струва ни се, доста по-евтино.

По повод концепцията на българския търг коментарът ни е следният:

1. Много е приятно да се докладва как бизнесът и правителството си сътрудничат, но дизайнът на търга противоречи изцяло на общото становище на всички основни бизнес асоциации, че регистрацията на фирмите трябва да бъде извадена извън съда и да стане административен процес. Необяснимо е защо бизнес асоциациите досега мълчат по този въпрос.

2. Функционирането на системата при зададените технически параметри ще използва технологии от преди времето на Интернет, т.е. отпреди 1993-1994 година. Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна Гора и вероятно Румъния от 2006 г. - да вземем само страните от Балканите - ще имат по-съвременни системи на търговските си регистри, по-лесни процедури, по-евтини за обслужване услуги на регистрите.

3. Интересно е, че обвързването на търговските и другите регистри в свръх-регистъра на министерството на правосъдието ще приложи, както изглежда, същото архаично решение. Според търга инвеститорът ще трябва да оперира системата до една година след инсталирането ѝ. Основното обаче ще бъдат услугите и посредничеството в размяната на информация, което тя ще предлага след това. Тази работа не е свойствена за министерство. Или министерството, или фирма от рода на "Информационно обслужване" ще трябва да върши това посредничество (по електронна поща). Тези разходи ще се покриват от регистриращите, ползващите информация и сключващите сделки.

4. Обвързването на регистрите на регистрацията на фирмите със сървърите на съдопроизводството и разделянето на поръчката на различни подизпълнения ще създаде неразрешими проблеми по координацията на проекта, логистиката и дизайна.

Тази система няма да улесни съществено нито сделките, нито проверките, които граждани, фирми и институции ще правят. В момента, когато системата ще е налице и се задвижи, тя ще бъде много по-бавна и скъпа от повечето подобни системи в Източна Европа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.