Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търгът за втория оператор на летище София стигна до Брюксел

14 коментара
Търгът за втория оператор на летище София стигна до Брюксел

Швейцарската компания “Суиспорт” е сигнализирала транспортната комисия в Брюксел за проблемите си с търга около обявяването на конкурса за втори оператор по наземно обслужване на самолетите в летище София, научи Mediapool. От Брюксел са реагирали доста бързо и са поискали обяснение от ръководството на дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) към Министерството на транспорта.

Според директива 96/67 на Европейския съюз, която е разписана и в Закона за гражданското въздухоплаване, когато преминаващите пътници през едно летище надхвърлят 2 милиона души, собственикът е длъжен да вкара повече от един оператор, за да се стимулира конкуренцията при този тип услуги. По данни на държавния аеропорт за 2006 г., през летище София са обслужени 2.2 млн. пътници, като прогнозата е да се увеличат с още 400 хиляди до края на 2007 г.   

От ГВА обаче все още не са обявили конкурса за избор на втори оператор. По закон дирекция ГВА контролира изпълнението на функциите, които са поети като задължение от държавата по силата на международните договори и утвърдените стандарти. Летищата в страната са публична държавна собственост и с изключението на двете черноморски летища Варна и Бургас, отдадени на концесия миналата година, на останалите работят търговски дружества с лиценз за търговски оператор.  

“Суиспорт” са единствената компания, която до този момента е получила от ГВА лицензите, които ѝ позволяват да стане втори оператор на софийското летище. При обявяване на конкурс това ще е и единствената фирма, която ще се яви на него. В швейцарската компания са наясно с преимуществото, което имат пред потенциалните други кандидати, защото получаването на лицензите за дейностите по наземно обслужване отнема най-малко половин година.

Преди около месец “Суиспорт” обявиха намерението си от средата на тази година да станат конкурент на държавния оператор “Летище София” ЕАД. 

В началото на миналата седмица директорът на софийското летище Пламен Станчев обяви пред медиите, че ръководството на аеропорта, заедно с новоучредения Комитет на потребителите на услугите на летището ще обявят конкурса за наземен оператор. Изискването на директивата, която е разписана и в българския закон, е конкурсът да се провежда след консултации с Комитета на потребителите на летищните услуги. Обявяването на конкурс от “Летище София” ЕАД практически означава, че един оператор ще избира конкурента си, който ще работи заедно с него на общата територия.

На въпрос на Mediapool, на какво основание “Летище София” има право да проведе този конкурс, от Министерството на транспорта уточниха, че ГВА издава само лицензите за наземна дейност, а конкурсът се провежда от операторите. В Закона за гражданското въздухоплаване са предвидени и двете възможности – конкурсът да се провежда от летищния оператор или от ГВА. Уточнено е, че дирекцията провежда конкурса тогава, когато “дейността – предмет на конкурса, се извършва от летищния оператор или от лице, което го контролира пряко или непряко”.  А именно такъв е случаят със софийското летище.

Източници на Mediapool коментираха, че фирми на БСП търсят начини да влязат като оператор на новият терминал в софийското летище.  Все още не е избран начинът, по който това да стане, а според експерти от транспортното ведомство не желаят да влизат в конфликтни ситуации преди проверката на европейските авиационни власти, за която се очаква, че ще е на 28 май.

На този етап се обсъждала идеята червените фирми да влязат в летището чрез новоучредения Комитет на потребителите. А на основание чл.48а, ал.4, която дава възможност на министъра на транспорта да възложи част от функциите си на летищния оператор, ще се даде право на “Летище София” ЕАД да проведе конкурса за втория оператор.

Според специалисти от бранша обаче е съмнително дали обмисляната схема ще успее, след като до европейската комисия по транспорт е изпратен сигнал и той е взет под внимание.

Комитетът на потребителите на услугите в летище София ще започне да работи ефективно през следващата седмица, съобщиха от организацията. Новата структура е учредена в края на април и предстои да се регистрира. Нейни уточниха, че продължават срещите между членовете за изработване на устав. Провеждат се и неформални срещи с ръководството на ГВА. През следващата седмица ще се приеме уставът на Комитета на потребителите и неговото ръководство.

От Комитета коментираха, че регистрацията не е задължителна, но ще придаде по-голяма тежест на организацията.

На въпрос на Mediapool дали има възможност държавната фирма на летище София да членува в новоучредения комитет под някаква форма заедно с авиокомпаниите, от организацията отговориха, че не е възможно “Летище София” ЕАД да членува, но те са максимално отворени към всички компании, които работят на територията на аеропорта.  

Функциите, които Комитетът на потребителите ще изпълнява, ще бъдат чисто консултативни и са по-скоро от препоръчителен характер, уточниха негови представители.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Либерал
    #21

    Не е проблемът в това, дали фирмите са на БСП или ДПС. Утре ако дойде СДС, те също ще се опитат да намажат. Проблемът е, че летището изобщо е държавно. А чиновникът работи преди всичко за собствения си джоб и партийните каси.Решението е моментална приватизация, в противен случай всеки ден ще четем за скандали (така, както става с БНТ, държавния резерв и др. чиновнически крепости)

  2. Antant
    #20

    Хубаво е, че има медия която държи на себе си и ползва сериозни и подготвени журналисти. Добре е тези материали да се четат и от днешните набедени "политици" и "държавници". И ако се вслушват в думите на знаещите само ще спечелят. Е, разбира се ако изобщо искат това?

  3. Peter Pan
    #19

    Не съм съгласен с теб.Истина е, че там където е държавно-там има скандали.Но не е удачно цялостна приватизация, или концесия. на летището има дейности, които въпреки всичко носят много пари. Ресторанти, паркинги, и всякакви други спомагателни дейности може да бъдат приватизирани, или концесионирани, но някои дейности могат, и не би било лошо да останат държавни.

  4. partizanin
    #18

    вярно е, че най-големият проблем на летището е, че е държавно. Но заради тази саборетина, наречена нов пътнически терминал още дълго ще си остане дръжавно, защото ще трябва да изплаща държавен заем.

  5. Vera
    #17

    G-jo Vasileva, direktivite sa "zapisani" v bylgarskija zakon, a ne "razpisani". Takiva greshki mnogo draznjat, osobeno kogato se povtarjat!

  6. flier
    #16

    izletjah ot novija terminal na letishte sofiaja. palna skrab - pred letishteto stojat parkirani taksita-razbojnici, chakashti da ograbjat pristigashtite patnici, naj-veche chuzdencite. zhalkoto e che uniformenite policai,otgovarjashti za reda na parkinga pred letishteto protezhirat taksitata-razbojnici i gonjat normalnite taksita, koito vozjat na dostapni ceni. vatre v terminala - prazni haleta i kosmicheski visoki ceni. sluzhitelite na ohranata sa potanali v lichni razgovori pomezhdu si i sazdavat vpechatlenie na neadekvatnost. balgarija i balgarite otkam naj-loshtata im strana i GVA pet pari ne dava, che letishtata sazdavat losho vpechatlenie za cjalata ni strana.

  7. Летище София
    #15

    Е гати случая, политическа структура,като ГВА/директно подчинена на министъра/ще определя летищен оператор - и това ако е пазарна икономика....

  8. David
    #14

    BG administracia tryabva da pazi imidja si,da se griji takiva svetovnifirmi,kato Suysport da rabotyat v BG ikonomika stpTryabva da se premahnat ot BG aviacionna industriya,mastiti korumpirani kadri, vliyaesti na chistotata na deynosta i svarzani s prestapno kadruvane i trovene na normalnoto otraslovo funkcioniranestp

  9. Питър Пан2
    #13

    Абсолютно съм съгласен, че около всяка държавна собственост има куп нередности (от които естествено някой се облагодетелства - най-малкото като държавните служители не си вършат работата, но си взимат заплатите) и даже скандали. Споделям и мнението, че заключението е - да се приватизира (в краен случай концесионира).Питър пан изразява притеснение, че някои дейности трябва да останат държавни. Почти не се сещам такива - би било добре да ги спомене конкретно.Естествено митнически и граничен контрол

  10. chitatel
    #12

    извинете ме за намесата, но и вашето предложение не е правилно от стилистична гледна точка. Разписани са правила, чрез които да се постигне целта на директивата. Но тъй като става дума за медия и не е желателно използване на професионален жаргон, може би е трябвало да се помисли за по-достъпен и ясен израз.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.