Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговете за 2.8 милиарда лева за бързи влакове най-после са обявени

7 коментара
До края на 2026 г. високоскоростни влакове ще се движат и в България  Снимката е илюстративна

Обществените поръчки за нов подвижен железопътен състав за над 2.8 милиарда лева без ДДС са обявени след 8-месечно закъснение.

Министърът на транспорта Христо Алексиев е подписал документацията за възлагане и тя е публикувана в портала за обществените поръчки, съобщи Министерството на транспорта и съобщенията.

Инвестицията се финансира с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни средства.

До момента в България не са подготвяни обществени поръчки за подвижен състав от подобен мащаб.

Обявени са общо четири обществени поръчки. Те са за купуване на 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул и 18 маневрени локомотиви.

В прогнозните стойности са включени освен доставката, така и 15-годишна пълна поддръжка. Тя трябва да гарантира високо качество, безаварийност и непрекъснатост на пътническата услуга, както и обучение на персонала.

Очакванията са интересът към обществените поръчки да е голям. Общо 32 индикативни предложения от световни производители бяха получени през миналата година.

Новият подвижен състав съществено ще подобри мобилността на населението чрез прехвърляне на пътуванията от автомобили към железопътен транспорт, посочват от Министерството на транспорта.

С покупката на новите влакове ще бъде обновен над 50% от пътуващия в момента подвижен състав по различните линии в страната.

Собственик на новия подвижен железопътен състав ще бъде Министерството на транспорта и съобщенията.

То ще ги отдаде под наем на изпълнителя по следващия договор за извършване на обществени превозни услуги с железопътен транспорт. Обществената поръчка за това е заложена да бъде проведена през 2024 г.

Новият подвижен железопътен състав трябва да пристигне в България до края на 2026 г.

Обществените поръчки за нов жп подвижен състав

Едната обществена поръчка е за доставка на 18 електрически маневрени локомотиви с батерия и пантограф за маневри в депа и влакообразуващи гари. Тя е на стойност от близо 93 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на оферти е до 19 юни.

В момента БДЖ изпитва остър недостъг на локомитиви, което е причина за честите закъснения на влаковете. Последната поръчка за доставките на нови 15 локомотива беше по времето на ГЕРБ. "Сименс" достави 15 "умни" локомотива "Смартрон" за общо около 100 млн. лв. с ДДС до края на 2021 г. Всеки един от тях носи име на български владетел.

Другата обществена поръчка е за доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Прогнозната ѝ стойност е 410.5 млн. лв без ДДС. Срокът за подаване на оферти 19 юни. В момента държавните ни железници нямат влакове на два етажа. Плановете са те да се движат по направлението София - Перник - Радомир.

Третата обществена поръчка е за доставката на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Те трябва да развиват скорост от над 160 км/ч и да са с капацитет от най-малко 200 седящи места. Прогнозната стойност на поръчката е 1 108 747 490,77 лева без ДДС. Срокът за подаване на оферти е 10 юли.

България купи последно 25 мотрисни влака от "Сименс" за 67 милиона евро през 2005 г. Част от тях вече са извън строя, а други се ремонтират.

Последната обществена поръчка е за доставка на 20 едноетажни, нулевоемисионни, електрически влака тип "push - pull". Те трябва да развиват скорост от 200 км/ч и да имат капацитет от минимум 300 седящи места. Прогнозната стойност на поръчката е 1 200 483 000 лева. Срокът за подаване на оферти е 10 юли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. обикновен
    #7

    Придружен с неподходяща снимка на скоростен TGV, този текст може да внесе само объркване и грешни илюзии. Ясно става само, че Европа дава едни милиарди за подмяна на старата железария, но пътуването с 200 км в час, високоскоростно, при съществуващия релсов път, е само една фантасмагория. Друг е въпросът колко от тези милиарди ще бъдат "усвоени" от комисионерите на Мафията

  2. Simeon Simeonov_fb
    #6

    Купуването на нов ЖП подвижен състав едва ли ще Скоростта и качеството на обслужването, ако не се извърши и цялостно реновиране на релсите и трасето, по което минават те. Все едно да караш нова кола по път с... нестандартно тънка асфалтова настилка.

  3. Milenca
    #5

    На снимката виждам ТЖВ които се движат по специални жп линии практически без завои, на бетонни траверси и каучукови тампони за убиване на вибрациите. Иначе все едно някой да си смени Голф 2 с Порше 911 за да пътува по бързо между Софето и Варна по сегашния път с всичките ограничения. А този нов търг няма ли да се отрази на инфлацията?

  4. o.petti
    #4

    Голямо лапане ще падне, сигурно до повръщане. Кой съвестен човек ще даде пари за сносни влакове в БГ когато те няма по какво да се движат? Железните пътища са, меко казано, о-т-в-р-а-т. ОТВРАТ! ------------ Има нужда от оправяне - на качествено оправяне - на релсовия път. Това първо. Тогава и съществуващите влакове ще се движат с нормална скорост. И второ - гарите. Очовечете ги малко. Да сте чули за ескалатори? За работещи ескалатори? За работещи информационни табла? За централизирана, интерактивна, билетна система? ----------- Мръсни крадци са го измислили това. И не по-малко мръсници им дават парите. А ние плащаме, и плащаме, и плащаме.

  5. ефрейтора
    #3

    Колкото и да са бързи , циганските камъни ще ги стигнат . А тука има и спортно предизвикателство...

  6. Жо
    #2

    Хубавите, бързи влакове струват много пари. Не трябва да се мисли, че за 20 лв ще пътува от София до Варна (както до сега). Ще струва 60 до 80 лв.

  7. lindentown
    #1

    Оправете си заглавието - не тук, а на първата страница, тази с линка. 2.8 млн. означават милиони, а не милиарди. С 2.8 млн. колко влака ще купиш?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.