Социологът Кънчо Стойчев:

Търговските вериги изнудват българските производители по нечуван начин

Под натиск от чужбина ГЕРБ се бави със законови поправки, защитаващи бг бизнеса

Търговските вериги изнудват българските производители по нечуван начин

Чуждите вериги за търговия на дребно с хранителни и други продукти държат ниски цени като "изяждат" печалбата на българските фирми производители, изнудвайки ги за отстъпки, които стигат от 40 до 70 процента от цената на продукта, за да може той да се конкурира с вносните. Отделно на местните производители се налагат нечувано високи за страна от Европейския съюз такси за търговия в големите чужди вериги. Това заяви социологът Кънчо Стойчев на форум, посветен на българското производство като фактор за излизане на кризата.

Още на входа на магазина производителят дължи такса 2000 лева за всеки един от продуктите си. В договора с чуждата верига пък са описани още поне 40 такси, някои от които абсурдни като такса “рожден ден” и такса “юбилей”, които не подлежат на коментар. В същото време родният бизнес няма избор освен да се подчини на условията на монополистите, тъй като 60% от потреблението на дребно е в мрежата на големите търговски вериги по последни данни. Още по-тежка става ситуацията с условията за плащане, като забавянето може да стигне до 90 дни, обясни социологът.

Натискът върху родния бизнес “помпа” безработицата

Безпрецедентният за последното десетилетие ръст на безработицата – официално 13%, действително – над 18%, не е свързан само със световната криза и обичайни моментни или сезонни фактори, се отбелязва в декларация на Съюз "Произведено в България", разпространена във вторник.

Сред основните фактори водещи до задълбочаване на кризата на българския производител на стоки и услуги в момента е неравноправното и на практика монополно отношение на големите търговски вериги към българските доставчици.
Още

“Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси”, каза Стойчев. По думите му чужди производителите като “Кока Кола” не дават на търговците отстъпка повече от 4%, а световни производители като “Нестле” и “Крафт” - под 10%. "На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", каза още Стойчев.

“Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратима, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители”, коментира Стойчев. В същото време държавата се бие в гърдите, че е привлякла чужда инвестиция, която се оказва, че е изцяло за сметка на българското производство и данъкоплатци.

Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0.6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4.5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.

Според социолога 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но хората нямат достъп до местните стоки.

Скритият картел между търговските вериги в страната може да бъде "разбит" с допълнение в Закона за защита на конкуренцията, с което да се въведе например понятието "злоупотреба със значителна пазарна сила", каза още Стойчев.

Извън всякакво съмнение за мен е, че в България съществува картел между търговските вериги, заради сходните методи и договори, които те предлагат, заяви социологът.

Той припомни, че промените са предложени на правителството преди повече от 15 месеца, обсъдени са с експерти на икономическото министерство и парламентарно представените политически сили. Предложенията са били и публично обсъдени преди две седмици. В момента правителството се бави да внесе тези корекции, каза Стойчев. Той смята, че това се дължи на натиск от вън. Стойчев е сигурен, че търговските вериги са лобирали пред германския канцлер Ангела Меркел и френския президент Никола Саркози и дори има кореспонденция по темата с българското правителство да не се закача дейността им у нас.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?