Търговските вериги се похвалиха с 3.8 млрд. лв. инвестиции у нас

Гигантите в последно време работят на печалба, върху която плащат данъци

Търговските вериги се похвалиха с 3.8 млрд. лв. инвестиции у нас

Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3.8 милиарда лева в България.

Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му "Кауфланд" (Kaufland), "Била" (Billa), "Лидл" (Lidl), "ДМ" (dm), "Метро" (МЕТРО), "Т-Маркет" (T-Market) и "Дайхман" (Deichmann), които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 г. са били наети около 5 500 нови служители, става ясно от съобщение на ПР агенцията на сдружението.

Седемте вериги твърдят, че вложенията им в българската икономика възлизат на 3.82 млрд. лв. "Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността на веригите е свързана цяла екосистема от компании - строителни фирми, техни подизпълнители, охранителни, ВиК, електрически и много други системи, фирми за поддръжка и охрана и т. н.", посочва Сдружението за модерна търговия.

Голяма част от средствата са отишли за разширяване на мрежата от търговски обекти. В резултат, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най много филиали е "Била" - 115 обекта. На второ място е "Лидл" с 92 магазина. Следват "ДМ" – 72 филиала, "T-Маркет" – 65, "Кауфланд" – 56, "Дайхман" – 22 магазина и "Метро" с 13 обекта.

Веригите твърдят още, че са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. "Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката. Те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите", посочва още Сдружението за модерна търговия.

То твърди още, че над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.

През 2017 г. седемте компании са дарили над 1.6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи. Дарени са и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като "Българската хранителна банка" и БЧК.

В края на миналата година Институтът за пазарна икономика представи свой анализ, финансиран от веригите, с който развенча част от митовете за тях. В анализа се твърди, че не е вярно, че големите фирми изтласкват традиционните търговци от пазара, защото фирмите с над 250 заети държат едва 26% от търговията на дребно. Средно 60-70% от продаваните стоки били с български доставчици. Друг мит бил, че веригите продават некачествени стоки. "Търговските вериги прилагат стриктни методи и стандарти за контрол на качеството", пише в анализа на ИПИ.

На фона на огромните си инвестиции у нас дълги години много от търговските вериги работеха официално на загуба. В последните няколко години обаче тенденцията се обърна и повечето от тях вече отчитат печалба. Според анализ на сп. "Икономист" на базата на финансовите отчети на компаниите за 2017 г. приходите на 40-те най-големи търговци на дребно надвишават 13.2 млрд. лв., което е 13,7% от брутния вътрешен продукт на страната. От въпросните 40 дружества през 2017 г. само 6 са били на загуба, докато през 2016 г. на "минус" са били 9 компании. Безспорен лидер по печалба сред хранителните вериги през 2017 г. е "Кауфланд", която е на плюс 79 млн. лв. Българската верига "Фантастико" отчита положителен резултат от 23 млн. лв., с което се представя по-добре от "Била", "Метро" и "Лидл", става ясно от анализа на "Икономист".

Още по темата
Още от Бизнес