Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговските вериги се похвалиха с 3.8 млрд. лв. инвестиции у нас

Гигантите в последно време работят на печалба, върху която плащат данъци

3 коментара
Търговските вериги се похвалиха с 3.8 млрд. лв. инвестиции у нас

Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3.8 милиарда лева в България.

Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му "Кауфланд" (Kaufland), "Била" (Billa), "Лидл" (Lidl), "ДМ" (dm), "Метро" (МЕТРО), "Т-Маркет" (T-Market) и "Дайхман" (Deichmann), които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 г. са били наети около 5 500 нови служители, става ясно от съобщение на ПР агенцията на сдружението.

Седемте вериги твърдят, че вложенията им в българската икономика възлизат на 3.82 млрд. лв. "Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността на веригите е свързана цяла екосистема от компании - строителни фирми, техни подизпълнители, охранителни, ВиК, електрически и много други системи, фирми за поддръжка и охрана и т. н.", посочва Сдружението за модерна търговия.

Голяма част от средствата са отишли за разширяване на мрежата от търговски обекти. В резултат, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най много филиали е "Била" - 115 обекта. На второ място е "Лидл" с 92 магазина. Следват "ДМ" – 72 филиала, "T-Маркет" – 65, "Кауфланд" – 56, "Дайхман" – 22 магазина и "Метро" с 13 обекта.

Веригите твърдят още, че са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. "Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката. Те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите", посочва още Сдружението за модерна търговия.

То твърди още, че над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.

През 2017 г. седемте компании са дарили над 1.6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи. Дарени са и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като "Българската хранителна банка" и БЧК.

В края на миналата година Институтът за пазарна икономика представи свой анализ, финансиран от веригите, с който развенча част от митовете за тях. В анализа се твърди, че не е вярно, че големите фирми изтласкват традиционните търговци от пазара, защото фирмите с над 250 заети държат едва 26% от търговията на дребно. Средно 60-70% от продаваните стоки били с български доставчици. Друг мит бил, че веригите продават некачествени стоки. "Търговските вериги прилагат стриктни методи и стандарти за контрол на качеството", пише в анализа на ИПИ.

На фона на огромните си инвестиции у нас дълги години много от търговските вериги работеха официално на загуба. В последните няколко години обаче тенденцията се обърна и повечето от тях вече отчитат печалба. Според анализ на сп. "Икономист" на базата на финансовите отчети на компаниите за 2017 г. приходите на 40-те най-големи търговци на дребно надвишават 13.2 млрд. лв., което е 13,7% от брутния вътрешен продукт на страната. От въпросните 40 дружества през 2017 г. само 6 са били на загуба, докато през 2016 г. на "минус" са били 9 компании. Безспорен лидер по печалба сред хранителните вериги през 2017 г. е "Кауфланд", която е на плюс 79 млн. лв. Българската верига "Фантастико" отчита положителен резултат от 23 млн. лв., с което се представя по-добре от "Била", "Метро" и "Лидл", става ясно от анализа на "Икономист".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #3

    А колко са смукнали зад граница ?

  2. Petio Petkov
    #2

    Каква държава сме, при най-ниски заплати и осигуровки, повечето големи инвеститори, като тръгнем от "Лукойл" са все на загуба. Една от търговските вериги има оборот от над 1,5 милиарда лева през миналата година. В търговията на дребно нормата на печалбата е между 10 и 25%, така че нейната би трябвало да е поне 150 милиона, но не е. Да са живи и здрави счетоводителите ни - способни са и "Кока-кола" да изкарат на загуба. И некорумпираните ни политици, разбира се.

  3. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Тo за 29 години демокрация смао това е за хвалба! А че в тях няма Бг стоки-подробности! И ЕРП-тата, и концесионера за вода, и Лукойл-Нефтохим-всички изборени се хвалят какви гУлеееми инвИстиции са направили! И каквотокажат-вЕрваме! Нали сме толерасти!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.