Търговският регистър стартира под въпрос през януари

Търговският регистър стартира под въпрос през януари

Агенцията по вписванията ще стартира на 2 януари системата на единния търговски регистър при почти пълна кадрова и техническа необезпеченост. Това стана ясно в събота, по време на отчет на Министерството на правосъдието за законодателната дейност.

Макар досега започването на регистъра бе отлагано три пъти по най-различни причини и основно заради липсата на достатъчно назначени служители, две седмици преди четвъртия опит е запълнена една трета от щата – 33 от необходимите 91.

Това означава, че на всеки от 28-те областни града се пада средно по един служител по описванията.

Подобно е положението и при деловодителите. Там са назначени 61 при 180 свободни места.

Зам.-министърът на правосъдието Илонка Райчинова заяви, че ръководството на Агенцията по вписванията този път се е оправдало с липсата на интерес на подготвените кадри към тази работа. “Заявиха ни, че са идвали при тях хора, които са питали за свободните места в търговския регистър и след като са видели, че системата изключва възможността за корупция, бързо са губели интерес”, разказа Райчинова.

Въпреки сериозните проблеми, министър Миглена Тачева заяви, че регистърът ще заработи от началото на 2008 г. Фактическият му старт обаче ще е на 20 януари, когато започват работа и регистърните служби в съдилищата.

Освен драматичните кадрови проблеми в агенцията, в събота стана ясно, че търговският регистър е зле обезпечен технически. Държавната администрация все още не е изградила своята мрежова система в страната, а за нуждите на търговския регистър не са купени достатъчен брой сървъри.

По думите на Тачева до края на февруари 2008 Агенцията по вписванията е сключила не много евтин договор с БТК за използване на нейната мрежова система за стартиране на единния търговски регистър.

По всяка вероятност телекомът ще е без алтернатива като доставчик на Интернет за нуждите на регистъра поне през първата една година.

Министър Тачева не прогнозира с точност кога Агенцията по вписванията и респективно търговският регистър ще разполага със своя собствена компютърна мрежа, тъй като след 2 януари работата на регистъра ще зависи изцяло от частната компания БТК.

Тачева разказа в събота за друг голям гаф на ръководството на Агенцията по вписванията. То е обявило специална обществена поръчка за избор на фирма, която ще сканира документацията от регистърните служби в съдилищата и ще я вкарва в електронния регистър. Въпреки изключително деликатната задача, агенцията е “забравила” да включи клауза, която да изисква от бъдещия изпълнител на това задание рисково обезпечение при загуби на информация. Тачева заяви, че е задвижена процедура по промяна на условията на конкурса, които да включат такава клауза.

Тя е поискала от главния прокурор Борис Велчев да осигури прокурори, които да наблюдават по-отблизо процеса по прехвърляне на документацията от съдилищата в регистъра. Целта е да се предотврати възможността от кражба на фирми, използване на фалшиви нотариални удостоверения и т.н.

Министерството на правосъдието ще поиска в началото на следващата година и промени в закона за търговския регистър, които да формулират по-ясно текстовете, въвеждащи изискването за уникалност на търговските имена, както и да се удължи срокът за пререгистрацията на юридически лица, които имат еднакви имена.

Междувременно Тачева съобщи, че атакува пред ВАС законността на заседанието на ВСС преди седмица, когато в нейно отсъствие членовете на съдебния съвет си разписаха хонорари за участието си в комисии във ВСС. Министърът заяви, че ще оспорва и разписаната в правилника за работа на ВСС норма, която дава възможност на една пета от членовете на съвета да свикват заседание без необходимост от съгласуване с правосъдния министър. Според Тачева това противоречи на съдебния закон.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?