Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговци на горива се оплакаха, че работят на загуба

61 коментара
Търговци на горива се оплакаха, че работят на загуба

Темата с цените на горивата достигна пореден абсурд в петък, когато “Лукойл“ и “Ромпетрол“ се оплакаха пред парламентарната комисия по икономическата политика, енергетиката и туризъм, че продават на загуба и заради това са приключили 2010 г. с отрицателни резултати. От “Ромпетрол“ обявиха, че загубата им за последните три години е 25 млн. лв., докато от “Лукойл“ не дадоха цифри.

За поредния кръг от разговори за високите цени и общественото недоволство в парламента бяха поканени всички дистрибутори на горива, но се включиха само двете компании. Според представените от тях данни продават бензина на загуба, но при дизела формират печалба, която обаче явно не е достатъчна да компенсира.

От справка на Сергей Гиндич - представител на“Лукойл“, стана ясно, че от всеки литър бензин А95, който в момента се продава за 2.37 лв., компанията губи по 12 ст. Станимир Стоилков от “Ромпетрол“ обяви, че от търговията на същия вид гориво те излизат на червено с близо 14 ст. при цена от 2.79 лв. на литър.

От дизела, чиято цена по бензиностанциите на “Лукойл“ в момента е 2.46 лв./л, дружеството . печели 1 ст., а “Ромпетрол“ е на плюс с около 5 ст. от продажната цена на горивото от 2.54 лв

Според данните на “Лукойл“ делът на вносните година е 39 на сто от общото потребено количество през 2010 г., което е ръст от 10 на сто спрямо предходната година. Преди дни от компанията обясниха на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, че ценообразуването им зависи от алтернативния внос на горива.

“Това е второ абсурдно заседание на комисията. От 50 вносители и търговци са дошли само две компании и от данните им излиза, че търговията с горива е едва ли не най-губещият бизнес. Това е пълен абсурд“, заяви депутатът от “Коалиция за България“ Румен Овчаров, който бе министър на икономиката и енергетиката в предходния кабинет.

“Работата на депутатите не е да ценообразуват, целта на тази среща е да отговорим на въпроса има ли пазар, и ако не – защо и какви мерки да се вземат“, възмути се Овчаров, но отговори на поставените от него въпроси не бяха дадени.

Според съпартиеца му Петър Димитров, който бе негов наследник на министерския пост, по данни от четвъртък в девет страни членки на ЕС дизелът е по-евтин, отколкото у нас.

“При положение, че работната ръка в България е 15 пъти по-евтина от тази в Люксембург, например, и страната ни е с най-ниските данъци и акцизи в целия ЕС, логично би било и горивата да са най-евтини у нас, но не са. Много хуманно звучи, че търговците на горива работят на загуба, но потребителите няма да повярват, че някой ги издържа“, каза още Димитров.

На тези думи Гиндич отвърна, че страна като Люксембург не е съпоставима с България, а данъците ѝ са много по-ниски от българските. В Люксембург всеки може да разтоварва горива, където иска, докато в България това става единствено в лицензирани данъчни складове. Гиндич каза, че цените на бензина в Русия и отвъд океана са по-ниски от тези в България, но ако горивото се превозва до България неговата цена ще бъде различна. Това, че цените в бензиностанциите на различни компании са на близки цени означава, че това е пазарната цена, заяви още Гиндич.

Иван Иванов от ДСБ заяви, че депутатите трябва да отправят силен апел към правителството и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма относно лицензирането на данъчните складове. По думите на Иванов от становищата на различните компании си личи, че с промените в Закона за акциза и данъчните складове се въвеждат административни пречки, които затрудняват фирмите да регистрират данъчни складове. "Това е нашата задача, ние сме законодателите”, заяви Иванов.

Подобно мнение изказа и Корнелия Нинова от "Коалиция за България", според която последните промени в Закона за акцизите затрудняват пазара на горива, парите на търговците стоят блокирани като банкови гаранции, чакат година – две за регистрация на склад и т.н.

От Асоциацията за биогорива призоваха депутатите за пореден път да въведат нулев акциз за биодизела, което ще го поевтини до 2.28 лв. за литър.

Подробен разчет на организацията доказа, че отпадането на биокомпонентата от дизела ще има ефект по-малко от половин стотинка. В същото време "Лукойл" продава смесения дизел за 4 ст. повече от обикновения. Това се обяснява с факта, че при ценообразуването се вземала предвид стойността на биодизела на международните пазари, която е по-висока от тази в България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

61 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Живков
    #61
  2. българин
    #60
  3. българин
    #59
  4. АЗ
    #58
  5. Путко Мафани
    #57
  6. rew
    #56
  7. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV
    #55
  8. един слеп
    #54
  9. slavis
    #53
  10. БГ Национал
    #52

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.