Търговци обещават да не вдигат цените на десет стоки за три месеца

Търговци обещават да не вдигат цените на десет стоки за три месеца

Две от търговските вериги у нас - "Кауфланд" и "Метро", са поели ангажимент да не увеличават в продължение на три месеца цените на десет основни храни, съобщи министърът на земеделието Мирослав Найденов в четвъртък.

 

"Създадохме една социална кошница от 10 основни продукта и се уточнихме с тези вериги от утре за срок от три месеца да не се повишават цените им. Тоест те могат да бъдат намалявани, в хода на различни промоции, но няма да бъдат увеличавани. Тези 10 основни продукти са хляб - "Добруджа" и бял, кисело мляко, прясно мляко, краве сирене, краве масло, кашкавал "Витоша", свинско месо, пилешко месо, яйца и кренвирши, но само продукти на български производители", обясни агроминистърът.

 

Найденов очаква до края на деня и други вериги да се присъединят към споразумението. "Благодаря им за това решение и тази социално отговорна позиция", каза министърът.

 

Слагането на таван на тези основни хранителни продукти е спорно, тъй като може да се тълкува като нарушаване на Чл. 19 на конституцията на страната, който защитава свободната стопанска инициатива. Подобно споразумение имаше миналата година и с "Лукойл" за цените на горивата, което обаче не бе определено от Комисията за защита на конкуренцията като нарушение на добрите търговски практики.

 

Поетият ангажимент от търговските вериги става ден след като премиерът Бойко Борисов нареди ДАНС и НАП да направят проверки на паричните потоци по хранителната верига от производителите на млечни и месни продукти през дистрибуторите до търговците на дребно.

 

Включването на тайните агенти в хранителната верига беше обяснено от министър Найденов, че производството на основни храни е обект на националната сигурност.

 

Като непазарно и неефективно определи намесата на държавата на тези пазари Българската стопанска камара (БСК). Според организацията това ще доведе до подмяна на пазарните принципи на ценообразуване.

 

“Създава се привидна активност и популистка загриженост на държавата без наличие на реални инструменти за влияние върху ценообразуването. Същевременно се харчат парите на данъкоплатеца за несвойствени задачи на администрацията и се създават възможности за натиск и рекет върху предприемачите”, се казва в становището на БСК.

 

Увеличението на вноса до 78-80% от консумираните в страната месо и мляко свива продажбите и неизбежно води до стремеж към по-високи цени на производители и търговци.

 

Според БСК намесата на държавата ще предизвика сериозни и дългосрочни деформации на пазара и ще доведе до фалити на предприемачи по цялата верига.

 

Стопанската камара призовава държавата да насочи усилията си към спиране на източването на ДДС, както и да следи за дъмпингови и картелни цени.

 

Камарата призовава още държавата да положи усилия за изравняване на земеделските субсидии с тези на останалите страни-членки на ЕС. По аналогия на квотите за производство да се обмисли въвеждането на квоти за внос на основни храни с цел стимулиране на родното производство, предлагат от камарата.

 

Досега нито една мярка на държавата, целяща ограничаване или понижаване цените на един или друг продукт или услуга, не е имала успех, напротив – води до още по-висок скок на цените, напомнят от БСК и дават пример с горивата.

 

През април правителството предложи временно "Лукойл България" да работи без печалба, за да се овладее поскъпването на горивата.

 

Натиск имаше и върху производителите на яйца преди Великден.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?