Морската вода край заседналия при Камен бряг кораб е започнала да се възстановява от замърсяването, причинено при опита за разтоварване на азотния тор на 27 септември – понеделник, за да бъде изтеглен плавателния съд. Акцията бе прекратена именно заради загребването на тор с открити съдове и разсипването на опасното съдържание във водите. Пет дни по-късно стана ясно, че институциите не разполагат с техника за iспасителната операция и се търси съдействие от специализирани фирми, които работят в Северно море.
След спиране на претоварването на азотния тор от кораба концентрацията на азот амониев е започнала да намалява, сочи втората проба от водите, взета на 29 септември. Концентрациите се приближават към стойността, измерена два дни по-рано, преди започване на компрометираната операция по прехвърляне на товара. Задържане на стойностите показва и взетата на 30 септември проба. Продължава контролът върху състоянието на водата. В понеделник на място ще бъде командирован заместник-министърът на околната среда и водите Петър Димитров да контролира спасителните действия.
Какви ще се те обаче още не е ясно.
Институциите не разполагат с техника за изтегляне на заседаналия край Камен бряг товарен кораб "Вера су". Това заяви вицеадмирал Румен Николов, който оглавява създадения преди дни кризисен щаб. Поради тази причина се водят разговори с частни дружества. И тяхната техника обаче може да се окаже недостатъчна. В този случай ще се търсят специализирани фирми, които са предимно норвежки и нидерландски и работят в Северно море, обясни той.
"В тази област за съжаление държавата не разполага с нищо, категорично. Всичко, което ползваме, това са частни фирми, с които се водят съответните разговори. За да бъдем още по-гарантирани се водят разговори и със специализирани фирми от световен мащаб за провеждане на операцията, ако ние не се справим", каза Николов.
Той отхвърли обвиненията, че държавата не е реагирала на аварийната ситуация.
"Твърденията, че не се прави нищо от нас...не очаквайте, че ще дойде НЛО, което да извърши дейността тук, незабавно. Ако дойдат някакви фирми, при всички случаи ще постъпят по същия начин – оглед, анализ, доставяне на средства. Но не е изключено да се наложи такива средства да дойдат от Северно море", заяви той.
Може да се пречупи
Опит за изтегляне на кораба без предварителното му разтоварване може да доведе до пречупване на плавателния съд, обясни Николов. В момента носът му е вдигнат и той стои на около 15-16 метра върху морското дъно. При огледа е установена цепнатина от удара с камъните и нахлуване на вода. Ситуацията обаче не е аварийна, обясни Николов. Водата е нахлула само в първия отсек, но не и в помещенията, в които е товарът.
Румен Николов, Снимка: Нова телевизия
"При изтеглянето или при промяна на тежестта на кораба е възможно да се получи пречупване на кораба. В тази връзка се подготвят съответните планове за укрепване", обясни Николов и изрази притеснения, че при бързане може да се направи "по-голяма злина на екологията".
Ще пробваме пак
Нов опит за разтоварване на кораба може да бъде направен едва в понеделник-вторник следващата седмица, когато се очаква подобряване на времето. Идеята е да се подходи в близост с друг плавателен съд, на който да се свалят товарите. Това също ще бъде трудно, защото "коридорът" за подобно движение е около 20-25 метра. В момента времето е лошо, вълните са с височина над 1.50 м., каза Николов и подчерта, че при тези условия не би препоръчал на никого да влиза в морето.
"Идеите, които се дават, от какви ли не представители с изкарване на товара на брега, с ленти, с прехвърлящи устройства за зърно, просто са в параметрите на мистерията. Единственият възможен начин е в тесния коридор, който се намира във водата между камъните да бъде с плавателни средства", каза вицеадмиралът. Според него при прехвърляне на товара към брега има сериозна опасност от разлив.
Вече сме по-подготвени
Според вицеадмирала държавата вече е по-подготвена. Първият опит за разтоварване бе неуспешен и азотният тор от кораба се изля в морето. Според Николов грайферът на кофата на използваната машина не бил сменен и затова се стигнало до там.
Категорично е грешка на екипажа
Аварийната ситуация категорично е по вина на екипажа, каза Николов. Според корабът е трябвало да завие наляво по пътя си към Варна. Вероятно по това време не е имало човек на мостика. Българските власти са реагирали бързо и са започнали да търсят кораба, но времето за отклоняване от морския път и стигане до скалите било много кратко – около 15 минути.
Ще останем на борда
Осгурени са условия за евакуация на екипажа от 9 души, поставянето им под карантина и осигуряването на подслон и храна, каза кметът на Каварна Елена Балтаджиева. Засега обаче моряците отказват да слязат на брега. Според Николов към момента те са осигурени с храна и вода и са добре. Собственикът на плавателния съд също отказва евакуация, защото тогава се влиза в друга хипотеза – арест на плавателния съд, обясни вицеадмиралът.
"Хеликоптер на Военноморските сили (ВМС) е в 30-минутна готовност да направи евакуация на моряците на кораба", заяви военният министър Георги Панайотов пред журналисти..
По думите му обаче ВМС не могат да помогнат с друго. Началникът на отбраната и началникът на ВВС вече се облетели кораба, но заключението им е, че потенциално токсичният товар не може да бъде пренесен по въздуха, защото много близо до "Вера Су" има скали и силен порив на вятъра застрашава летците и вертолетите, които биха участвали в подобна операция.
Не може да торпилираме кораб за отклонение от курса му
За момента остават две опции – "Морска администрация" и транспортното министерство да се опитат да се справят сами или да бъде наета специализирана фирма за освобождаването на кораба, посочи Панайотов.
"Не можем да торпилираме кораб, който за 10 минути се е отклонил от курса си", заяви още той по повод критиките, че военноморските сили не са реагирали.
"Категорично не може да се говори за пробив в националната сигурност. Отклонението на кораба е 10 минути. Движел се е по курс, по който се движат търговски кораби… Става дума за грешка на екипажа, има действия на "Морска администрация", които не са били такива, каквито е трябвало да бъдат", заяви още Панайотов.
Фермер: Защо торовете не са в полето, а на морето?
Един от най-големите произовдители на плодове и зеленчуци Красимир Кумчев риторично попита защо торовете са в морето, а не на полето.
"Изуми ме как се опитва насипен товар да се претоварва с кофа. Има толкова други начини за пренасяне на товари... Азотните торове са взривоопасни. Когато се действа с тях, трябва да се внимава да не прескочи електрическа искра, която може да възпламени кораба или склада... Ако бяха разрешили на земеделски производители да отидат да го разтоварят и да си вземат това, което са разтоварили, за два дена нещата щяха да приключат", посочи в петък той пред БНР.
От думите му стана ясно, че европейският пазар на торове за селското стопанство е в паника, цените им скачат не в проценти, а в пъти. Фермерите започват есенната кампания без торове, което значи ниски добиви и високи цени на всички земеделски продукти. И всичко това се случва на фона на 3000 тона азотни торове, натоварени на кораб, заседнал в морето край Камен бряг, което се оказва невъзможно за решаване предизвикателство за цялата ни държава.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
След 30 години демокрация нямаме технологии 1 кораб да издърпаме.....
Тази случка е прекрасен повод да си спомним как миналата година бе предаден за скрап най-големия български спасителен кораб - 60-метровия "Перун", който със своите възможности, спокойно би могъл да изтегли не едни, а дори 2 кораба като заседналия Vera Su и то наведнъж. Тъжна, родна действителност...