Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търсят се компромиси за БДЖ-реформите

Железницата търси начини да запази заложените мотриси "Дезиро"

24 коментара
Търсят се компромиси за БДЖ-реформите

Позициите на синдикатите и правителството по реформите в "Българските държавни железници" (БДЖ) са били значително сближени в хода на петъчните преговори, проведени в Министерския съвет, но въпреки това все още няма конкретни резултати и решения, стана ясно след приключване на втората среща за бъдещето на железницата и мерките, които трябва да се вземат за оздравяването ѝ.

Разговорите ще продължат "в същинската си част" следващия четвъртък. Така с още една седмица се отлага решението на профсъюзите за протести в държавното дружество. Синдикатите остават в стачна готовност.

От бюджета повече няма да бъдат отпускани пари за предприятие, което години наред не е работило ефективно, категоричен бе финансовият министър Симеон Дянков. Той заяви, че не го е страх от стачки, нещо повече – ако искат синдикатите "да заповядат през Министерството на финансите, но преди да видим реални реформи в железницата, няма да подпиша заем. Компанията явно е финансова нездрава и няма смисъл да наливаме в бездънна каца допълнителни пари от бюджета".

Транспортният министър Ивайло Московски съобщи след срещата, че е обсъдена информацията, разпространена по-рано през седмицата от синдикатите, че ще бъдат закрити 200 от най-губещите влакове. Няма да се стигне до ситуацията малките населени места да останат без транспорт, заяви министърът. "Ще започнем преговори, ще изискваме справка от "Автомобилна администрация" за възможните алтернативни варианти, но хората няма да останат без транспорт", обясни Московски.

Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че тежката финансова ситуация налага промяна на плана за стабилизиране на холдинга. Пред Mediapool той коментира, че и на двете страни ще им се наложи да направят компромиси в хода на преговорите, но не пожела да каже на какви отстъпки са готови синдикатите. Една от новите обсъдени мерки е спешно да се оптимизира транспортната схема в страната. До края на ноември ще бъде изготвен план за закриване на влакове и линии и осигуряването на алтернативен автобусен транспорт.

Като друго предложение в актуализирания план е заложено да се криминализират кражбите в железниците (в това число влизат кражбите на повредени вагони, на локомотивно гориво, релси, разрушена материална база и др. - бел. ред.) . Мнението на синдикатите е вандалските актове спрямо активите на БДЖ да се третират като "терористичен акт". Преговарящите страни са стигнали до извода, че след като се намалят кражбите, ще спаднат разходите за възстановяване, а така ще се повишат и приходите в БДЖ.

Третата обсъдена тема е гарантирането на социалните пакети за работещите, заложени в Колективния трудов договор. По този въпрос ще продължат преговорите и следващият четвъртък, когато е насрочена нова среща при премиера.

Общите задължения на БДЖ възлизат на 771 млн. лева задължения. Това съобщи по-рано в четвъртък вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков и подчерта, че докато не види реформи в железниците, няма да подпише заема от Световната банка за 460 млн. лева.

В дълговете влизат задълженията към персонала 18 млн. лв., 4 млн. лв. - за осигуровки, има борчове към облигационери и доставчици. Сред тях най-голям е изпадналата във финансови затруднения банка "Дексиа". "Лукойл" обаче не е сред първите 20 компании, чакащи да си приберат парите от държавното дружество, въпреки че на няколко пъти петролната компания се заканваше да остави железниците без гориво заради неплатени сметки.

Един от големите кредитори на БДЖ е Германската държавна банка за развитие KfW, която финансира сделката за закупуването на 50 електрически и дизелови мотриси с марка “Сименс”. Заради необслужване на заема и нарушение на клаузите по договора с БДЖ, германската банка си е поискала залога за заема – 50-те мотриси, стана ясно по-рано през седмицата. Ако кредиторът изпълни заканата си, в БДЖ остават само съветски електрички, произведени през 70-те години на миналия век, за които обаче вече почти няма ремонтни бази, които бяха преустроени да обслужват машините "Дезиро" на "Сименс". Така цялото разписание на превозвача ще се обърка.

“Съвсем нормално е от Германската държавна банка за развитие KfW да искат да получат парите, които им дължим. Ние търсим мерки да ускорим реформите и да получим заема от Световната банка, за да има средства, с които да можем да погасяваме тези задължения”, каза Владимир Владимиров, председателят на Съвета на директорите на “Холдинг БДЖ” ЕАД, цитиран от “Фокус”.

“50-те влака са един от залозите към банката. KfW търси всички начини, ако е възможно да си приберат парите. Този дебат с тях не е от вчера или от днес. Разговори, че е вероятно те да си поискат мотрисите не са нещо ново”, каза Владимиров. “Всеки, който има някакъв залог срещу заемите, които са предоставени на БДЖ още от 2009 г., когато започва неизплащането на вноските, може да дойде и да си вземе залога. Аз смятам, че това няма да се случи, защото търсим решение на въпроса и много по-добре е за банките да получат средствата, вместо да получават залога”, каза Владимиров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #24

    Свършиха ли се психиатрите? Кой ще облече осмирителна риза на комплексара Дянков? Бойко издърпай му ушите!

  2. Анонимен
    #23

    Дянков е вреден за България! Железниците са национално богатство градено сто и тредесет години. Те са подложени на унищожение в интерес на конкуренцията. Унищожението започна от Краус! Дянков извежда "болния човек" на студа. Познайте ще уживее ли?

  3. Анонимен
    #22

    Какви магистрали,какви 5лв. по-голямата част от населението няма пари да се храни,да си посреща нуждите,камо ли да се лекува.Превоза с влак е единственото което дава право да се пътува с намаление на този тип хора(а те са много),и това е защото само то не е частно!Питам къде да парите от осигуровките плащани с години на тези хора,че ги обричаме на това?Пенсиите ли са им пенсии,какво е наред в тази абсурдна държава!

  4. Анонимен
    #21

    Целта на недоразвития умствено Дянков е да доведе държавата до фалит. Да затрие всичко и да остави хората на улицата!

  5. Анонимен
    #20

    Единствения правилен ход за България e това правителство и цялата 22г политическа менажерия да минат в историята!Има ли поне един кандидат,който до сега да не е участвал в управлението на държавата или манипулирането на общественото мнение,да е назовал реалните проблеми и да е предложил реален и аргументиран план за решаването им?Това са хора без грам връзка с действетелността в страната!Днешните партии представят съответните партийни номенклатури,а не народа!Животът изисква провеждането на реални

  6. Анонимен
    #19

    Това правителство е достатъчно способно, за да мобилизира силите си и да реформира и БДЖ. Те знаят как да го направят.

  7. Анонимен
    #18

    Ще се намери решение,правителството ни мисли положително

  8. Анонимен
    #17

    Със сигурност правителството ще вземе най-доброто решение по тази тема. Според мен до този момент всичко се е получавало както трябва и така ще продължи.

  9. Анонимен
    #16

    Прав е Дянков.БДЖ е една бездънна яма и е добре, че Дянков взима мерки за да стабилизира железниците ни!

  10. Анонимен
    #15

    До консенсус ще се стигне, но със значителни компромиси от страна на холдинга, който има доста да се реваншира на държавния бюджет!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.