Тази Коледа – по-скъпи подаръци само за най-близките

Празничният бюджет на българина е средно около 370 лв.

Тази Коледа – по-скъпи подаръци само за най-близките

Заради пандемията от коронавируса тази година българите ще направят коледни подаръци на най-близките си хора – до петима души, но това не означава, че ще намалят празничния си бюджет. Напротив, те ще изхарчат с 19 лева повече спрямо миналата година или средно около 370 души, сочи коледната анкета, която Pazaruvaj.com прави за шеста поредна година.

Докато през 2019 г. са били планирани подаръци за до десет души, сред които и по-далечни роднини, приятели и дори колеги, сега кръгът е ограничен до най-тясното семейство. Причината е, че хората няма да успеят да се видят с близките, с които са посрещали обикновено Коледа.

Това обаче не се е отразило на размера на бюджета, той дори се е увеличил, което прави средно по 76 лв. на подарък. Все пак има хора, които казват, че тази година ще похарчат по-малко за подаръци, водени от идеята за по-благоразумен, пестелив начин на живот поради епидемията (30%) или евентуално поради конкретни финансови затруднения (38%).

Отново най-търсеният коледен подарък ще са дрехите (48% от хората ги предпочитат), продуктите за грижи за красотата и козметиката (38%), а играчките (36%) затварят трите най-популярни категории продукти, които българите планират да подарят на техните близки.

Закупуване на пътувания и различни билети се планира от далеч по-малко хора в сравнение с 2019 г., което е нормално предвид несигурността на пътуването в пандемията. Нараства обаче броят на тези, които се готвят да подарят някаква спортна екипировка, която може да се използва вкъщи (24%).

За избора на конкретен продукт като най-важен критерий клиентите посочват съотношението цена-качество (46%) . Възрастовата група от 18 до 24 години поставя по-голям от средния акцент върху качеството (35%) и по-малък върху цената (13%). Също така, при тях е най-висок делът (7%) на онези, които считат и марката, и престижа на продукта за важни.

Стартът на коледното пазаруване на практика бе даден с Черния петък (Black Friday), който от своя страна се откъсва все повече и повече от първоначалния си характер и вместо един петък вече е поредица от промоции през целия ноември с няколко пика.

По време на промоциите на Черния петък през ноември мнозина от българите (56%) търсят и стоки за собствена употреба. Търговците също оцениха този двоен ефект, затова промоциите на Черния петък през последните години често дори не са фокусирани върху класическите видове подаръчни стоки, отчита проучването, извършено онлайн от GKI Digital през октомври 2020 г. сред 1000 души.

Проучването е проведено чрез онлайн събиране на данни, въз основа на извадка от 1000 отговарящи.

По време на промоциите на Черния петък през последните години, хитовите продукти обикновено бяха техника, компютърни аксесоари и домакински уреди, които хората купуваха главно за собствена или семейна употреба. Тази година тенденцията може да се промени в известна степен, тъй като търсенето на лаптопи, смарт телевизори и други компютърни аксесоари вече достигна своя връх през пролетта в резултат от пандемията. По време на първата вълна на коронавируса мнозина принудително направиха по-рано своите покупки, първоначално планирани за по-късен или дори за сегашния период на годината.

Общата стойност на планираните онлайн покупки със сигурност ще се увеличи поради засилената нужда от спазване на социална дистанция.

Продължава тенденцията от предходните години, като и тази, повечето потребители (82%) да избират онлайн пазаруването. Над половината от интернет потребителите (52%) планират да пазаруват повече онлайн в следствие на пандемията, а 47% планират да посещават по-малко привличащи тълпите молове, за да купят подаръци.

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?