Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Технически преглед ще се минава само с изряден пожарогасител

Поне веднъж годишно ще се проверява гасителното вещество и ще се лепи стикер

14 коментара
Снимка: Unsplash

Нови нормативни изисквания ще направят невъзможно минаването на годишен технически преглед, ако автомобилът няма изряден пожарогасител. Освен това се въвеждат и нови изисквания за самите гасители – те също ще минават на проверка поне веднъж годишно и ще им се слага стикер, указващ техническата им годност.

Първо законът, после наредбите

Автор на промените е МВР, а целта е да се засили контролът върху така или иначе задължителните пожарогасители. Към момента за обществено обсъждане са пуснати само промени в Закона за движени по пътищата. В тях е записано, че за всяка отделна категория превозно средство ще се изисква определен вид пожарогасител. Най-масовият например, за леките автомобили, ще е прахов, с 1 кг. гасително вещество.

След като промените в закона бъдат приети, ще се направят такива и в три наредби. Тези текстове са по-съществени, защото с тях се уточняват видовете пожарогасители, колко чест да е контролът за годността им, както и че без изряден такъв автомобилът не може да мине на техническите преглед.

Именно пунктовете за ГТП ще са основната цедка и за пожарогасителите, надяват се от МВР. Извън тях контролът ще се прави както и досега – от "Пътна полиция" и агенция "Автомобилна администрация". Преди техническията преглед на колата ще се прави и такъв на пожарогасителя. Той се извършва от специализирани фирми, които имат право да продават и ремонтират такава техника. Според запознати тези прегледи и евенатуалната подмяна на гасителното вещество няма да са скъпи.

Сега не можем да глобяваме

И в момента има изискване автомобилите да са оборудвани с пожарогасител. Нито в Закона за движение по пътищата, нито в наредбата за пускане в движение обаче е записано какъв точно трябва да бъде той.

Според запознати заради тази празнота МВР на практика не може да налага глоби, независимо че и от пръв поглед може да е ясно, че пожарогасителят е стар или пък празен. Полицаят би могъл да напише в акта, че пожарогасител липсва, но обратното лесно може да бъде доказано и санкцията да се отмени от съда.

Друг проблем е, че катаджиите на пътя не могат да правят преценка за техническата изправност на пожарогасителя. Затова се предлага след бъдещия им преглед да се лепи стикер, който да указва датата на следващия.

И застрахователите го искат

Законовите промени са разработени заедно със застрахователите, които изплащат обезщетения за щети, причинени от пожари. Според мотивите към законопроекта годишно у нас стават около 2100 пожара в превозни средства. Половината от тях са в леки автомобили.

"Пожарите в пътни превозни средства се характеризират с бързо разпространение, а възникването на събитието извън населените места увеличава времето за реакция на службите за пожарна безопасност и защита на населението", пише в тях.

Затова целта е да се търси по-добро оборудване на самите автомобили. Идеята е, че с изправни пожарогасители самите шофьори биха могли да се справят с огъня по-бързо, което пък би довело и до по-малки щети.

Ако промените бъдат приети от парламента, ще има шест месеца гратисен период, в който шофьорите да могат да проверят пожарогасителите си и да се оборудват. След това ще се налагат глоби от по 50 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ян Иван
    #14

    Който е предложил поредната, предпоследна глупост под формата на тормоз на водачите на превозни средства трябва моментално да бъде освободен от заеманата длъжност, т.е. уволнен за некадърност. Аз предлагам обитателите на жилищни сгради в България да изградят за своя сметка аварийни стълби, по които при възникнал пожар да може да се спасят безпроблемно. Задължително живущите на високите етажи да разполагат с делтапланери и документ за правоспособност, който всяка година да се подновява след положен

  2. Коментарът е изтрит в 23:30 на 21 декември 2022 от автора.
    #13
  3. o.petti
    #12
    Отговор на коментар #3

    Шшш! Не им давай идеи!

  4. Entdecken
    #11

    Застрлахователите също са изложени на риск от по високи разходи защото ако почине някой застрахователните щети са значително по високи!

  5. Горскио
    #10

    1000 лева, не сто.

  6. Горскио
    #9

    Хаха, В Щатите най-опасните и очукани коли се карат в щатите, където има въведен годишен технически преглед - напр. Ню Йорк. Там където няма преглед - средните щати - автопаркът е изряден. Тези продължават да товарят населението с изисквания за глупости, а не си погледнат корупцията по пунктовете за технически преглед. Имам бедни познати, които отдавна са си махнали безполезните катализатори (един оригинален върви към 100 лв и нагоре) и минават прегледа с 20 лева бакшиш.

  7. Entdecken
    #8

    Препоръките на противопожарните органи са да не се излагат хората на опасност опитвайки се да гасят бензинова кола която може да избухне всеки момент! А какви са изискванията на Закона за движение по пътищата е ясно - да има тормоз над водачите и плащане на рушвети при прегледите и пътните проверки!

  8. orso
    #7

    Ние сме единствената дървава в ЕС с подобни простотии.

  9. joro
    #6
    Отговор на коментар #4

    Пак магарешки простотии. И магаретата ти пригласят. В Германия и Полша пожарогасителите са задължителни. Аптечките също, а и трябва на всеки 5 години нови.

  10. Джелсомино
    #5

    И как беше преди, когато ги проверяваха, специалистът само ги теглеше на везна, гледаше манометърчето има ли налягане и вземаше 5 лева за стикера. Формалност, която на техническия преглед също могат да я правят. Ако е разхерметизиран и няма налягане, вече наистина си иска специалист, който да извади гасителният "прах", да го опече в пещ май на 200 градуса за да излезе влагата, да го пресее и зареди с него и СО2 пожарогасителя.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.