Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Техникумите поголовно затварят, Клисарова вини "елитните гимназии"

95 коментара
Сн. БГНЕС

60 професионални гимназии в страната са били закрити от 2000 година насам. Това стана ясно от изказване на образователния министър Анелия Клисарова по време на дискусия по темата в Министерския съвет в понеделник.

Учениците в техникумите също са намалели драстично през последните десетина години и сега са с 25 процента по-малко, заяви още министърът. "Учениците в последно време предпочитат след осми клас да кандидатстват в така наречените "елитни училища" и не избират професионалното обучение и образование, което трябва да ги убедим, че ще им даде по-добър старт в живота", заяви тя и добави, че ако пътува със самолет, би искала той да е "по-скоро добре обучен, отколкото добре образован".

Данни на националната статистика обаче сочат, че през последните десет години, не само от сферата на професионалното обучение, но и от цялостната система на средното образование у нас, са напуснали преждевременно над 240 хиляди ученици.

Притеснително е положението и при преподаващите в тези училища. За периода от 2000 година насам, техният брой е намалял с 2160 души, като по-малко от 10 на сто от действащите учители в техникумите са на възраст под 34 години. За сметка на това, и в професионалното образование осезаемо се е увеличил броят на учителите в предпенсионна възраст.

Неотдавна министерството изрази загриженост, че половината от преподавателите във всички български училища ще се пенсионират през следващите 10 години. Поради това от известно време насам експертите на МОН обмислят въвеждането на социални пакети за привличане на млади кадри в системата на образованието. По думите на Клисарова, най-вероятно мотивационните мерки ще бъдат осигуряване на квартири, подпомагане на изплащане на жилищни кредити, социални подпомагания и възможности за теглене на заем.

За да пребори тревожните тенденции в професионалното образование, правителството обмисля да въведе т. нар. дуално обучение. Това означава повече практика в различни компании още по време на гимназиалния курс. Според министър Клисарова, липсата на работещ механизъм за сътрудничество между професионалното образование, социалните партньори, и бизнеса като цяло е един от основните проблеми пред обучаващите се в техникуми. По думите ѝ, бизнесът трябва да бъде ангажиран и в разработването на учебните планове и програми.

С помощта на мерките, които в момента се разработват, Анелия Клисарова предвижда напусналите училище по-рано да намалеят с 5 процента и да станат 10 на сто до 2020 година. В същото време делът на висшистите трябва да нарасне също с 5 пункта и да прехвърли 40 процента, като всичко това е в унисон с целите, заложени в новоприетата стратегия за заетостта – работещите в България между 20 и 64-годишна възраст да станат 75 на сто до 2020.

Европейският съюз ще ни окаже помощ в това начинание в размер на 100 млн. евро от фондовете, предназначени за насърчаване на младежката заетост, заяви премиерът Пламен Орешарски, по чиято инициатива беше организиран форумът. По думите му, образователната система у нас обучава учениците "да рецитират, но не и да решават трудни казуси", а последните реформи в сферата са свързани с подмяна на учебниците с все по-нискокачествени. "Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх пред новите технологии", обясни Орешарски.

Министър Клисарова определи инвестирането в професионалното образование като един от най-успешните начини за борба с безработицата сред младите хора. "Именно затова правителството ни на първо място слага като приоритет образованието и в частност - професионалното", заяви тя.

Има обаче разминаване между нуждите на пазара и това, което ни предоставя системата на образованието, заяви на форума Божидар Данев от Българската стопанска камара. Според него целта на професионалното образование са знанията, но без опит и умения също не може, затова той се обяви в подкрепа на дуалния подход.

Най-търсените специалности в професионалните гимназии са туризъм и информационни технологии. Желаещи липсват обаче за записване в шлосерските, стругарските и ЖП паралелки.

Българското образование е все по-далеч от модерните форми на преподаването и от съвременните практики. Затова то ще е един от приоритетите в политиката на правителството, в бюджета за 2014 г., и в политиките за следващите бюджетни периоди, заяви по време на форума премиерът Пламен Орешарски.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

95 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #95

    Изяснете си напълно положението и тогава предприемете мерки.Пратете проверки и вижте как в класовете в четвъртък и петък се провеждат часове с по 2-3 деца.Как в професионалните гимназии е пълно с мъртви души за да се съхранят паралелките.Как регионалните инспекторати са навързани като свински черва с директорите и винаги предупреждават като има проверки.Проверявайте без тях.Пълни са с мързеливци.

  2. Анонимен
    #94

    Много училища имаме, а учениците намалят.За да съществуват училищата правят фалшиви паралелки и от неприсъстващи ученици

  3. Анонимен
    #93

    Не се туткайте, ами въвеждайте да се учи до 10 клас. Така ще решите проблемите

  4. Анонимен
    #92

    В повече ни са училищата, а учениците са малко. Поне 50% трябва да се закрият и да се направят икономии А и да не се принуждават училищата да записват мними ученици или неприсъстващи вечерни паралелки за да се източват пари за заплати и допълнителни възнаграждения на учителите

  5. Анонимен
    #91

    Учениците не влизат в час, а учителите стоят затворени в празни стаи и след това си пишат "взетия" материал за който им се плаща

  6. Анонимен
    #90

    Ако минете покрай тези "Професионални гимназии" ще видите, че учениците почти не влизат в час.

  7. Анонимен
    #89

    Професионалните гимназии се закриха, защото предлагат псевдо обучение. Не може да хдят с на училище с ръце в джобовете и да завършват.

  8. Анонимен
    #88

    "2 дни учебни часове по общообразователни предмети, 3 дни работа в предприятие-това е "дуалната система на професионалното "образование в България." По-голяма профанщина не е имало и при Вълко Червенков, а Тодор живков е Бил Гейтс в сравнение с изгладените мъзъци на Клисарова и началникът й. Слабо образованите граждани са мечтан електорат за комунистите, които очевидно не знаят, че вече живеем в 21век. Отново чепят "ТЪПОМЕРА".

  9. Анонимен
    #87

    Браво на № 81! от № 34

  10. Анонимен
    #86

    уважаеми 85,

    борбата е за бюджета, който носи всеки записан ученик.
    ОЧЕВИДНО техникумите имат конкурентни предимства, които обикновените и елитните гимназии нямат: ТЕ ДАВАТ ПРОФЕСИЯ И ОПИТ НА младия човек!
    - след техникум, младият човек МОЖЕ!! да започне добра работа! (ДОБЪР ТЕХНИКУМ!)
    - след техникум, младият човек МОЖЕ! да пропусне и университета (поне за известно време!!) защото в техникума е придобил знания и опит, равни на по-голяма част от университетското образование (а за измислените университети,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.