Текстове от Закона за социалните услуги са обявени за противоконституционни

Сачева: Решенията на КС не се коментират, а изпълняват

Текстове от Закона за социалните услуги са обявени за противоконституционни

Конституционният съд обяви единодушно за противоконституционни текстове от Закона за социалните услуги, които според съда дават широки права на доставчиците на социални услуги да получават лична информация за обслужваните лица и ограничават правата на родителите в случаите на ползване на социални услуги от непълнолетни. Доставчици на социални услуги съгласно закона могат да са общините, неправителствени организации и фирми.

Социалният министър Деница Сачева коментира по-късно, че решенията на Конституционния съд не се коментират, а изпълняват. Утре предстои да се разглеждат в комисията по труда и социалната политика предложения, които са внесени от ГЕРБ и Обединените патриоти по отношение на Закона за социалните услуги. Решенията на Конституционния съд също ще бъдат взети предвид, каза Сачева.

Решението на КС засяга няколко текста от закона, които единодушно са обявени за противоконституционни, но мотивите предстои да излязат.

В останалата си част искането на 54 народни представители от БСП е отхвърлено като неоснователно.

За противоконституционни са обявени чл. 81, ал. 1, чл. 87 и чл. 116, ал. 1, т. 3 и 7 от Закона за социалните услуги, който беше обнародван през март 2019, но действието му беше отложено първо за януари 2020, а след това – под обществен натиск за 1 юли 2020. Реално тези текстове продължават да не действат заради липсата на подзаконова нормативна база и социалното министерство подготвя нови поправки по тази материя.

Законът стана обект на прицел около протестите срещу Стратегията за детето, като в поредица нормативни документи определени граждани, политически формации, църквата и други кръгове видяха посегателство върху семейните ценности, твърде широки правомощия за отнемане на деца и други проблеми.

Отмененият член 81, ал. 1 предвижда, че при изготвянето на индивидуалната оценка на потребностите и на индивидуалния план за подкрепа доставчикът на социалната услуга може да иска информация, съдействие и становища от държавни органи, общината, личния лекар на лицето, семейството и близките на лицето, лечебни заведения, институции в системата на предучилищното и училищното образование и други институции и доставчици на социални услуги, като те са длъжни да ги предоставят в рамките на срока, определен от доставчика.

Друга част от обявените за противоконституционни текстове касаят забраната за отказ на подкрепа за деца.

Чл. 87 казва, че когато дете е поискало подкрепа от доставчик на социална услуга, доставчикът е длъжен да информира и да консултира детето с изключение на случаите на искане за ползване на резидентна грижа. Ако доставчикът на социалната услуга не предлага дейности за търсената подкрепа, той е длъжен по подходящ начин да информира и да консултира детето относно начина за ползване на желаната от него услуга. В случай че потърсилото подкрепа дете е под 14-годишна възраст или е дете в риск по смисъла на Закона за закрила на детето, доставчикът незабавно уведомява дирекция "Социално подпомагане". В случай че потърсилото подкрепа дете е над 14-годишна възраст, доставчикът със съгласието на детето уведомява неговите родители.

Чл. 116 ал. 1 т. 3 и 7 дава правомощия при изпълнение на контролните си функции служителите на Агенцията за качеството на социалните услуги да посещават лицата, които ползват социални услуги в домашна среда ида получават пряко от лицата, ползващи социални услуги, необходимата информация.

Новата агенция за качеството беше създадена с цел да следи качеството на предоставяните социални услуги и дали те отговарят на предварително заложени критерии и стандарти.

Мотивите, с които въпросните текстове са обявени за противоконституционни предстои да бъдат публикувани по-късно. 

Споделяне
Още по темата
Още от България

Кой да замени Борисов като премиер на кабинет в рамките на този мандат?