Телата на жертвите се връщат у нас, изваждането на потъналия кораб се бави

Телата на жертвите се връщат у нас, изваждането на потъналия кораб се бави

Въпреки подготвителните работи, "техническа невъзможност“ и лошото време възпрепятстваха изваждането на злополучния туристически кораб "Илинден“, с който 15 българи се удавиха в събота на Охридското езеро. Това ще стане до 2-3 дни, което означава, че дотогава няма да има по-голяма яснота около точната причина за инцидента с кораба, който потъна на около 300 метра от брега.

В понеделник е ден на национален траур за жертвите, а преди това бяха отменени всички чествания по случай 6 септември, Денят на Съединението.

Изпратеният в Охрид следовател от Националната следствена служба коментира, че все още е рано да се говори за версии, по които ще върви разследването. Транспортният министър Александър Цветков обаче коментира, че скъсано въже, което управлява руля на кораба, както и претоварването най-вероятно са причина за потапянето на кораба. "Няма пробойни в корпуса, винтът и валът на винта са здрави, нямат повреди“, коментира той.

Автобусът до Охрид бил нает от физическо лице, а не от фирма

Физическо лице, а не фирма, е наело автобуса за екскурзията до Охрид, предаде БНТ. Договорът за превоза от с. Антон през София до Охрид е сключен от Боряна Георгиева с адрес в Димитровград и софийската фирма "БЕРТИ - 13 – Алберт Лапев”. В понеделник сутринта на фирмата са платени в брой 1560 лева за курса до Македония. Същият автобус е даден под наем за една година на Алберт Лапев от фирма "Солак тур” със собственик Юсуф Солаков от Кричим. Софийската фирма е платила наема си в неделя – ден след трагедията в Охридското езеро. За злополучния курс автобусът е бил застрахован.

Още

Междувременно в Скопие пристигна зам.-главният прокурор на България Камен Ситнилски, който се срещна с македонския главен прокурор Люпчо Свърговски.

"Изваждането на плавателния съд се отлага основно заради липсата на техническа възможност това да се случи. Изключително важно е корабът да бъде изваден в цялост и то от първия път, за да се добие пълна представа за неговото състояние и евентуалните причини за злополуката“, заяви Ситнилски, цитиран от БТА. С македонския главен прокурор Ситнилски е обсъдил възможността България да получи копия от протоколите от огледа на кораба и разпитите на свидетелите, издадените документи за техническото състояние на "Илинден", документи за правоспособността на капитана му - Сотир Филев, който от неделя е в ареста, както и лиценза на плавателния съд.

По силата на молбата за правна помощ България също се ангажира да предостави на Македония документи за образуваното у нас производство.

Телата на загиналите се връщат в България

За да разпознаят телата на 15-те загинали, техни близки заминаха в понеделник за Скопие с правителствения Ту-154. Те са придружавани от лекари и от психолози, които да им помогнат да преодолеят шока.

На туристическото корабче е имало общо 55 българи, предимно от Антон, Златица, Пирдоп и Челопеч.

След повторната идентификация на телата на загиналите, доц. Станислав Христов, национален консултант по съдебна медицина каза, че причината за смъртта им е удавяне.

Христов добави, че македонските власти оказват пълно съдействие в работата на следствието.

На мястото на инцидента в Охрид работят следователи от България, Македония и Хърватия.

Зам.-външният министър Марин Райков заяви, че българската държава ще търси отговорност от тези, които са създали предпоставки за случилото се.

Телата на 15-те загинали ще бъдат върнати в България в понеделник през нощта с военен самолет, изпратен от София за Скопие.

Самозвани туроператори рискуват живота и здравето на туристите

Паралелно с това българските власти се опитват да установят каква е отговорността за трагедията на българските фирми, организирали екскурзията.

Вече е установена и връзка със собствениците на фирмите, които са превозвали хората до Охрид. Те са предоставили достъп до документацията, свързана с превоза, обяви пред БНР директорът на Агенцията по автомобилна администрация Любомир Христов. Когато проверката приключи, данните ще бъдат предадени на Комисията за защита на потребителите, която осъществява контрола по закона за туризма.

Христов коментира информациите, че пътуването не е било точно екскурзия. "Принципно при извършването на такъв тип превози следва превозвачът да има договор с възложител, който от своя страна пък трябва да изпълни закона за туризма и да отговаря на съответните изисквания за осъществяване на туроператорска дейност. Все пак има изисквания по какъв начин се формира една група, на какви изисквания отговаря тя и кое е лицето, което я ръководи и представлява по някаква форма“, обясни Христов.

За хаос и липса на контрол в туристическия бранш говори в понеделник и председателят на Българската туристическа камара (БТК) проф. Цветан Тончев. Той заяви, че около 800 туроператорски фирми са официално регистрираните и още толкова са в сивия сектор.

Тончев даде пример с курортните градчета по морето, където на всеки гараж е залепена обява- "Туроператорска фирма". Директива на ЕС от 1990 год. за туристическите пътувания дава право само на лицензирани превозвачи да извършват подобни услуги, припомни шефът на БТК. Фирмите, организирали пътуването на съгражданите ни до Охрид, където 15 души загинаха, не са имали подобна регистрация.

"Този нещастен случай в Охрид за сетен път показва, че ние не си познаваме законите", коментира Тончев. Според него туроператорите, организирали фаталната екскурзия до Охрид, трябва да отидат в затвора за назидание на тези, които в бъдеще потенциално могат да застрашат живота на други хора.

Директивата на ЕС задължава туроператорите да осигурят на всеки пътуващ договор с програмата за посещение. При евентуални проблеми по силата на този договор туроператорът е задължен да върне парите на хората. Трябва да има застраховка за живот, която е най-малко 300 лв, както и застраховка "здраве", каза Тончев.

Той предлага регистрацията на туроператорите да се снеме от правомощията на държавата и да се контролира от бранша.

Споделяне
Още по темата
Още от България