Телефонът става личен виртуален асистент

Мобилните приложения убиха есемесите, все по-често българите пазаруват в крачка

Телефонът става личен виртуален асистент

Мобилният телефон отдавна вече не е средство само за говорене, а се превръща все повече в личен виртуален асистент, който с приложенията си помага не само за свързаността на потребителя си, но и в организирането на ежедневието, на здравословен живот и др. Все по-често българските потребители използват интернет и онлайн пазаруване в крачка, почти никой вече не праща есемеси и емемеси и не оставя гласови съобщения, но все още са малко хората, които гледат телевизия на телефона си. Такива са тенденциите сред българските потребители, проучвани от "Галъп Интернешънъл" по поръчка на "Виваком" в предължение на една година от юли 2016 г. до юли 2017 г.

С напредването на въвеждането на новото поколение мрежи за пренос на данни 5G и повишаване на мобилната свързаност между хора и предмети, качествено ще се промени начинът, по който се комуникира с най-различни безжични устройства – у дома, на работното място, в колата и в градовете, където живеем. Това на свой ред изисква все по-високо качество на мобилната интернет връзка, както и на широколентовия достъп до дома, отчита телекомът.

Той припомня, че месец преди Световния мобилен конгрес в Барселона, тенденциите в мобилните комуникации бяха представени в Лас Вегас на световното изложение на Асоциацията на потребителските технологии. Сред тях се отличават: домашни роботи, които да забавляват и реално си играят с потребителите; виртуални асистенти като тези на Гугъл и Алекса, които поемат все повече от функциите на лични асистенти; приложения за здраве, които надскачат фитнес апликациите с учудващи способности като това на Тестдроп, което тества качеството на питейната вода на базата на електрическото поле около нея.

При телефоните тенденциите са голям всеобхватен екран, необичайно ярки цветове и една от най-горещите тенденции на миналата година, която ще се доразвива и през 2018 г. - фокус върху сигурността с вградени в дисплея различни типове скенери за разпознаване на собственика на телефона.

Българите следват тенденциите бавно, но последователно

Потребителите на мобилни услуги у нас все по-рядко използват телефоните си само за обаждания, сочи проучването на "Галъп". Доказателство за това е плавното увеличение на дела на мобилния интернет, както в плановете за гласови услуги, така и в самостоятелните пакети за тази услуга. В рамките на една година потребителите, използващи телефона само за разговори, са намалели от близо 60% до 51%. Ако все още всеки втори в България ползва само гласови услуги от телефона, вече близо 10 процента от потребителите ползват карти с включена услуга само мобилен интернет и боравят единствено с интернет връзката на мобилното си устройство - за една година ползвателите на сим карти само с интернет достъп са се увеличили с два 2 процента. Тенденцията за ползване на мобилен интернет е плавна и стабилна и се очаква да бъде затвърдена през настоящата 2018 година, смятат от "Виваком".

Изследването отчита, че есемесите безвъзвратно губят позиция и са заменени от мобилните приложения като viber, what’s up и skype. Едва 3% все още пращат есемеси всеки ден, докато близо една трета от потребителите - 28%у влизат ежедневно в мобилни приложения за комуникация като Viber, WatsApp или Facebook messenger.

Гласовата поща и емемесите също са отпаднали като навик и вече се приближават до нулата на потребление - едва 2% ползват гласова поща ежедневно и едва 1% процент от хората прибягват всеки ден до имиджови съобщения.

Навиците на българите се променят и по отношение ползването на интернет през телефона – макар и с малка разлика, пристрастените към социалните мрежи, които поне веднъж дневно посещават през мобилния си телефон Facebook, Twitter или LinkedIn, вече са повече от хората, всекидневно прибягващи до интернет търсачките - 36% срещу 33%.

Въпреки големите възможности на 4G технологията, обаче, гледането на видео и телевизия през мобилна мрежа все още не навик у нас. Засега само 2 процента от българите се възползват от удобството да гледат телевизия на телефона си всеки ден. Прогнозите обаче са за покачване на тези проценти в следващите 2 години, както и за разширяване на търсенето на висококачествена интернет връзка до дома, заради трайната тенденция към увеличение на потреблението на интерактивна телевизия вкъщи.

Фейсбук и Вайбър най-използвани у нас

Най-използваното мобилно приложение от потребителите на мобилен интернет у нас е Facebook, следвано от Viber. През изминалата година, обаче, социалната мрежа отстъпва позиции на собственото си приложение Facebook Messenger, което от края на 2016 до средата на 2017 увеличава дела си от 15 на 25%, а Facebook губи българската мобилна аудитория с 13% за по-малко от година.

Нараства и пазаруването от мобилния телефон. Близо една четвърт от българските потребители на мобилен интернет вече купуват онлайн през телефона си. Само преди повече от година – в края на 2016 г., те са били само 15 %.

Така, макар и бавно, и българите се подготвят за 2020 г., която ще е емблематична за постигането на един умен свят, в който всяко устройство, всяко превозно средство и всеки човек ще са свързани един с друг, посочват от телекома.

Още от Бизнес