Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Телекомите рискуват глоби до 100 хил. лв. за проблеми с преноса на номера

22 коментара
Телекомите рискуват глоби до 100 хил. лв. за проблеми с преноса на номера

Санкции до 100 хил. лв. може да бъдат наложени на тримата мобилни оператори у нас, ако започнала проверка на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) установи, че те възпрепятстват преносимостта на номерата, при която клиент може да напусне мрежата на досегашния си телеком, запазвайки стария си номер. Това заявиха пред Mediapool от КРС в сряда, а часове по-късно са предупредили същото и дружествата “ГлоБул“, “Виваком“ и “Мобилтел“. Те от своя страна са се съгласили, че това не бива да продължава така, а регулаторният шеф Веселин Божков е заявил, че ако все пак се констатират техни нарушения, те няма са бъдат подминати.

В регулатора са постъпили жалби и от тримата оператори “ГлоБул“, “Виваком“ и “Мобилтел“ за това, че техните конкуренти създават проблеми на клиентите, желаещи да сменят оператора, но да си запазят номера. Това сочи проверка на Mediapool в регулатора. Подадени са конкретни сигнали, с някои от които редакцията разполага.

Отказ до ново нареджане

Клиент на “Виваком“, поискал да отиде в “ГлоБул“, е получил отказ за издаване на сертификат за преносимост “заради проблеми със системата“ и “до получаване на указания от ръководството.“

Друг подобен случай приключил с отговор, че има нареждане “отгоре“ да не издават такива сертификати до края на март. Отказите са направени пред нотариус и са документално удостоверени.

В обратен вариант собственик на фирма абонат на “ГлоБул“ е накаран да носи актуално състояние на дружеството, да погаси последната си сметка и да плати по 5 лв. за сертификатите за преносимост за всички номера. В същото време обаче изтичащият му договор бил автоматично подновен, независимо от подаденото предизвестие за прекратяване на отношенията и въпреки, че е трябвало да получи сертификатите преди това. В крайна сметка му било поискано да плати неустойки за преждевременно прекратяване на договора, ако желае да си получи сертификатите за преносимост.

Оправдания с договори и неустойки

Фирма, ползваща услугите на “Мобилтел“, която пожелала да премине към “Виваком“, получила отказ, защото има дългосрочен договор. Дори и при поискано изчисление на дължимите неустойки за предсрочно спиране на контракта, това не било направено.

“Мобилтел“ също са потърпевши от неоснователни откази на конкурентите им да пуснат клиентите си. В края на декември нашумя случаят с Музикалната академия, чиито служебни мобилни телефони бяха отрязани от достъп до мрежата на “ГлоБул“ заради поискано и отказано пренасяне на номерата към най-големия оператор заради автоматично подновен договор. От “Виваком“ пък отказвали сертификати, като се оправдали с обновяване или проблеми в системата им, както и заради сливането на системите за фиксирани и мобилни услуги.

На срещата в сряда тримата оператори били предупредени от КРС да прекратят незабавно лошата практика с възпрепятстването на преносимостта, защото предстоят глоби.

Заявена воля да се премахнат пречките

В резултат на това всички отново декларират воля за преодоляване на проблемите, защото никой нямал интерес от сегашната ситуация.

От оператора с най-малък дял на пазара на мобилни услуги заявиха пред Mediapool, че са били принудени да предприемат подобни мерки последни и то като крайна превантивна реакция спрямо поведението на другите двама играчи на пазара. “Компанията ни няма никакво желание да провежда подобна защитна политика, тя влияе негативно както върху клиента, така и върху репутацията ни на клиентски ориентиран телекомуникационен оператор. Пазарната ни политика досега доказва, че гарантирането на свободата на избора от страна на клиента има единствено положителен, а не отрицателен ефект върху имиджа и продажбите на “Виваком“, допълниха от дружеството.

От “ГлоБул“ коментираха, че нямат проблем да влязат в диалог за изчистване на пречките, но искат при проблеми за навременно издаване на сертификати за преносимост да се информира навременно КРС.

От регулатора заявиха, че в Закона за електронните съобщения има регламентирани различни санкции за възпрепятстване процеса на преносимост, като конкретният им размер зависи от вида на даденото нарушение и неговата тежест. Най-общо предвидените санкции в закона са от 500 лв. до 100 000 лв.

Наскоро регулаторът наложи седмични глоби от 5 хил. лв. за “ГлоБул“ и “Мобилтел“ за забавеното намаление на цените за достъп до мрежите им. Те бяха обжалвани от операторите, но по три от заведените четири дела от “Мобилтел“ съдът се е произнесъл в полза на КРС и дружеството трябва да почне да си плаща начислените санкции. Решенията по жалбите на “ГлоБул“ още не са излезли

Едва половин процент са пренесли номерата си

От въвеждането на преносимостта на номерата от началото на миналата година от предоставената им възможност към края на миналата година са се възползвали едва 0.5 на сто от активните номера в страната, сочат данни на КРС. Това са 55 830 клиенти при 10 443 642 активни номера на тримата оператори.

Според запознати изострената битка за запазване на клиенти се е изродила, след като КРС обяви намерението си да въведе преносимост “на едно гише“. Тогава клиентът няма да има нужда да ходи при стария си оператор да се отписва, а после при новия, а ще подава заявление само при предпочетения телеком. Приемащото в мрежата си дружество ще проверява по служебен ред изплатени ли са задълженията към отписващия оператор и спазени ли са другите изисквания по процедурата.

Промяната на функционалните спецификации за преносимостта на номерата вече е изпратена за публикуване в Държавен вестник и се очаква това да стане идната седмица на 30 март.

Решението за едно гише влиза в сила в същия момент, като операторите ще имат на разположение четири месеца да приложат новата схема за пренасяне на номерата, посочиха от КРС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анти
    #23

    100 хил. лв -бълха ги ухапала!

  2. съд?
    #22

    да се подаде жалба в съда. На мен вчера ми отказаха он Виваком пренос на стационарен номер

  3. radi
    #21

    Che to mai ne moje prenos na stacionaren a samo na mobilen nomer ...

  4. Бивш на МЕНТЕЛ
    #20

    Повярвайте тия са големи измамници!!! Невероятни

  5. Mojito
    #19

    Луд не отмалява, почива и пак продължава.

  6. Мъдоран Дедович
    #18

    Точно така,мотаят хората.Когато преди един месец исках да си прехвърля дом. тел.към Глобул,БТКайците в магазин Т маркет в Обеля,ми казаха да изчакам и че от март месец няма да се изисква сертификат за прехвърляне на номерата.Не съм чул още да има такова решение.

  7. Гад
    #17

    И ще има да плаща за две години напред. Бахти гадовете, заслужават бой до насиране, крадливи псета.

  8. прецакан
    #16

    Крадци и лъжци са от Мтел. на *88 се обадих за да ми прекратят договора.Казаха ми, че трябва да се обадя точно един месец преди датата- договора изтича на 15 февруари, да се обадя на 15 януари. т.е.месец преди това.Стриктно спазих указанието на кожодерите и на 15 януари звъня и заявявам отказ от техните услуги.Прекратявам договора с тях. Когато отидох обаче след месец в офисите на Мтел ми казаха ,че е регистрирано обаждане на тази дата ,но не е отразено че искам да се откажа и договори ми е подновен

  9. Глоби
    #15

    Глобите от 100000 са нищожни. Глобите да са съизмерими на глобите на ЕТ към приходите. Най-малко милион да е глобата.

  10. Boris
    #14

    Piskahme po- niska tarifa na 2 ot neizpolzuvanite si telefoni- ne dadoha. Da se prehvarli nomera na M- Tel naprimer of Vivatel kazaha, 4e ne moje ..Pisna ni i poskahme zakrivane na telefonite- sasto ne stavalo- tryabva da plastame oste 1 ili 2 meseza. I plastame. Imame samo 1 tel ot BTK i iskame da se mahnem- ama bilo IDSL i vapreki, 4e godinata ot dogovora e iztekla, se scita avtomati4no nyakakva stara data ot 2006 g dogovor za 1 g.Ne moje seriozna organizaziya da izliza s takiva iztarkani nomera i da o4akva uvajenie ili da e partnyor. Ima ve4e konkuremziya i kato gledam kakvi sa ne gi vijdam sled nyakolko godini

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.