Телекомите се оплетоха в жалби за сравнителни реклами

Телекомите се оплетоха в жалби за сравнителни реклами

Телекомът “Орбител” бе глобен с 10 хил. лв. в сряда от Комисията за защита на конкуренция (КЗК) заради сравнителната реклама с цените на БТК. “Победата” на БТК обаче вероятно ще се обърне срещу нейното дъщерно дружество “БТК Мобайл”, което също е атакувано пред КЗК от “Мобилтел” заради реклама на мобилния оператор “Вивател”, където също се сравняват услуги на третия GSM с такива на “Глобул” и М-Тел.

Така КЗК спокойно може да приеме прецедента със санкционирането на “Орбител” и да глоби и “Вивател”.

Сравнителната реклама на “Орбител” бе пусната през лятото от алтернативната телекомпания, която още тогава заяви, че такъв вид промоции са европейска практика и не би трябвало да бъдат атакувани през КЗК, защото става въпрос за публична информация, тоест рекламата не изнася неверни данни.

Антимонополният орган обаче бе сезиран от БТК и е решил, че “Орбител” е нарушил закона и трябва да спре разпространението на въпросната реклама. Според КЗК дружеството е използвало некоректни твърдения в сравнителната таблица с цените на БТК. Те внушавали на потребителите, че БТК им дава завишена стойност на услугите, което не било вярно, защото цените на БТК са икономически обосновани и са утвърдени от Комисията за регулиране на съобщенията. Макар в таблицата на рекламата да не се посочва конкретно име, посланията “Спестете от сметките на БТК!”, “Спестете! Защо да плащате повече?”, “И този човек също се казва Любо, и той има жена и тъща”, “Беше Та Ка”, позволяват ясно да се идентифицира конкурентното дружество, смятат от КЗК.

В допълнение, от комисията посочват, на електронната страница на Орбител е публикувано изречението “Орбител сравнява директно тарифи с БТК”. На клиентите на конкурентния оператор са изпращани индивидуални писма с таблици за сравнение на цените на двете фирми и аналогични рекламни изречения.

Поведението на “Орбител” противоречи на добросъвестната търговска практика и цели да увреди интересите на “Българска телекомуникационна компания”, констатира КЗК.

От глобения оператор по-късно съобщиха, че ще обжалват решението на КЗК, още повече, след като то е било взето с особено мнение от някои от членовете на регулатора. В него е било отбелязано, че сравнението на цените изтъква предимства на услугата и от рекламните послания на “Орбител” не може да се направи извод, че целят да “омаловажат” предлаганите от БТК. Това, че цените на конкурента на БТК са по-ниски е факт, който не омаловажава услугите на БТК, нито уврежда доверието към нея.

“На фона на безспорно установеното обстоятелство, че сравнението на цените между едни и същи услуги е вярно, използването на изрази като “Намали телефонната си сметка!”, “Спестете! Защо да плащате повече?” или “Спестете от сметките на БТК” са коректни, не подвеждат потенциалния потребител и не могат да го заблудят. Щом потребителят ще плаща по-ниски цени за услугите на “Орбител” ЕАД, той очевидно ще спести средства и ще намали телефонните си сметки”, пише още в особеното мнение на членове на КЗК.

Според “Орбител” сравнителната реклама като практика трябва да бъде подкрепена от КЗК и се надяват на позитивно отношение от страна на регулатора. Дружеството изразява и “недоумение от факта, че дъщерното дружество на БТК използва практика, срещу която БТК се обявява”.

Идеята за либерализиране на далекосъобщителния пазар, отварянето му за други оператори и създаването на реална конкуренция, не може да се осъществи по друг начин, освен чрез отнемане на потребители на БТК и насочването им към новонавлязли оператори, посочиха от “Орбител”. Оттам допълват, че ще се съобразят с решението на КЗК, паралелно с неговото обжалване.

Реално обаче атакуваната от БТК реклама вече не се използва от “Орбител”, тъй като е заместена от друг клип, продължение на първия, в който се пита “Още ли плащате високи сметки?” и отново се атакуват директно цените на БТК. Така се заформя интересен казус с втората реклама.

Споделяне
Още от Бизнес