Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Телекомите защитават индексацията, но са готови да обсъдят общите си условия

4 коментара
Според браншовата асоциация цените на мобилните услуги се вдигат балансирано и контролирано за разлика от други стоки и услуги

Повишаването на цените на мобилните услуги с размера на годишната инфлация отговаря на предвиденото в договорите с потребителите, на изискванията на приложимите закони и на европейската практика. Това заявяват от Алианса на технологичната индустрия (АТИ) в писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП), която преди десет дни обсъди индексацията със засегнатите страни и обяви, че ще изготви анализ по въпроса.

Той все още не е представен, а на срещата в КЗП не бяха поканени телекомите, които обявиха вдигане на цените си от февруари - "Виваком" с 4.7 на сто на някои планове, "Йеттел" - с 9.7%, а А1 още не са съобщили с колко.

Сега през Асоциацията на технологичната индустрия, чиито членове са, мобилните оператори защитават правото си на промяна на цените на услугите си с размера ан годишната инфлация.

Те посочват, че индексацията е част от подписаните от клиентите общи условия, които са част от индивидуалните договори и са публично достъпни на сайтовете на компаниите. Определят повишението на цените си като обективно, защото се базира на официалните индекси на Националния статистически институт, измерващи инфлацията, които от своя страна отразяват обективните икономически процеси и ръста на потребителските цени. Данните за индекса на потребителските цени се публикуват в средата на януари, което е и причина операторите да извършват индексацията в периода на февруари-март, обясняват от АТИ.

В писмото се посочва, че повишението на цените е балансирано, а не "своеволно и безконтролно увеличаване, каквото се наблюдава по отношение на множеството стоки и услуги, формиращи потребителската кошница". "Напротив – клаузите ясно определят кога и с колко операторите могат да променят цените си", заявяват от организацията.

Тя отбелязва, че инексацията е все по-често използван механизъм за компенсиране на инфлацията с цел развитие на свързаността и дигитализацията. Подобни клаузи присъстват в договорите на оператори от редица страни в ЕС. Тяхната легитимност е потвърдена от Съда на Европейския съюз с решението по дело С-326/14, посочва се в писмото до Комисията за защита на потребителите.

В него се припомня, че общите им условия не са изменяни през последните 10 години и са проверявани неколкократно от КЗП. Досега комисията не е констатирала противоречие със закона, не ги е намерила за неравноправни и не ги е забранявала, посочват от АТИ. Според асоциацията не са налице обективни основания и никакви други промени в обстоятелствата, които да обосноват промяна в позицията на КЗП.

Припомня се още, че при първата обявена от операторите индексация през 2021 г., КЗП анализира законосъобразността ѝ като постанови единствено, че операторите нямат право да приложат непосредствено индексите за две години, а трябва да е за една. "Нещо повече, в рамките на последвалия съдебен контрол, съдът също не достигна до изводи за неравноправност на клаузите за индексация", пише още в писмото.

Телекомите отбелязват, че все пак са готови на разговори с Комисията за защита на потребителите относно общите им условия за намиране на най-добрите за потребителите договорни клаузи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Цвети Антова
    #4

    Аз мога ли да ида в кой да е мобилен оператор и ако не ми хареса договора да си го редактирам и те да ми го разпишат както аз искам, или поне да преговаряме по "общите им условия"? Пробвала съм - казват ми като не ми харесва договора да ходя другаде. При условие, че навсякъде условията са еднакви и клиента няма избор - ясно е че има монопол и най-вече ...принуда. Защото ако клиента не е съгласен единственият му вариант е да няма мобилен телефон. Така че, кой не е съгласен да подпише каквото и да е независимо дали буквите на договора са големи или малки?

  2. асен
    #3

    КЗП като ще ни защити...

  3. Jimi
    #2

    Всяка фирма у нас (а вероятно и по света) иска да увеличи доходите си. Това, на което се позовават телекомите са общите условия. Те не само са с дребни букви (за радост на пенсионерите), но са достъпни през сайтовете на телекомите за всички. Друг въпрос, че нашата държава (с институциите си) се е съгласила с тях за законосъобразност и целесъобразност. Дотук всичко изглежда нормално. Но разгледайте конкретните планове и практиката по сключването им. Може ли някой да предложи по-евтин тарифен план

  4. Цвети Антова
    #1

    Телекомите да дадат конкретни примери за аргументите си - кои стоки в потребителската кошница на българина са с надценка на 10 процента? Кажете де. Да видим с какво се сравняват. Със сирене и кашкавал ли, гъби ли, или чушки? Интересно. Да кажат какво имат предвид, че не разбрах кой освен тях си слага над 10 %.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.