Телескопът "Джеймс Уеб" потегли на историческо космическо пътешествие (видео)

Най-големият телескоп в света за 10 млрд. долара ще търси първите звезди

Телескопът "Джеймс Уеб" потегли на историческо космическо пътешествие (видео)

Телескопът "Джеймс Уеб" потегли на историческа мисияв космоса след няколко отлагания.

Ракетата-носител "Ариан 5" бе изстреляна по план от Куру, Френска Гвианана 25 декември.

Мисията на космическия телескоп "Джеймс Уеб" е обща на НАСА, Европейската космическа агенция и Канадската космическа агенция.

Проектът, който е на стойност над 10 милиарда долара, е замислен да наблюдава звездни обекти на близо милион и половина километра от Земята. Целта е да бъдат открити най-ранните възможни звезди, за да се разбере историята на Вселената, обяснява д-р Рохиер Уиндхорст, интердисциплинарен учен от НАСА и професор в Държавния университет в Аризона, цитиран от БНР.

"Този телескоп ще ви изпрати по-далече във времето с почти половин милиард години, а колкото по-далече във времето поглеждаме, толкова по добре виждаме фазите от началното развитие на Вселената", допълва Уиндхорст.

Спрямо телескопа "Хъбъл" - "Джеймс Уеб" е технологично чудо. 18-те шестоъгълни огледала са направени от добре понасящия разликите в температурите в космоса берилий. Той е покрит със злато, тъй като златото отразява много добре инфрачервените вълни на спектъра.

Освен това "Джеймс Уеб" има резервни системи, защото няма да може да бъде ремонтиран, а целта е да работи поне 10 години с опция да бъде ползван 40.

Рафаел Шеврие от "Ариана спейс", компанията, която ще изстреля телескопа казва, че мисията е важна.

"Ракетата го извежда в космоса, а после телескопът се катапултира. Колкото по далеч можем да изстреляме "Джеймс Уеб: толкова повече гориво ще може да спести телескопът, за да достигне до орбитата си сам и колкото повече спестява, толкова повече ще може да използва това гориво за извършване на измервания. За влизането му в орбита ще му трябват 29 дни. Този телескоп е надеждата и мечтата на над 10 хиляди души от 17 различни държави", каза Шеврие.

1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
  2. o.petti

Успех! И поздравления на няколкото българи които зная работят в тази програма. И ний сме дали и даваме нещо на света.

3. Коментарът е изтрит в 12:50 на 20 май 2022 от автора.
  4. Акунин

Научното постижение е забележително, но журналистическото - не, защото в материала има една малка и една много голяма грешка. Малката е, че космическата агенция не се нарича "Ариана спейс", а "Арианеспас", защото е френска. Много голямата е, че ако "Джеймс Уеб" ще наблюдава обекти на "близо милион и половина километра от Земята", направо не си е струвало да го изстрелват, защото за космическите мащаби това си е един хвърлей място, при положение че Слънцето се намира на близо 150 милиона километра, а Марс на някакви си 62 милиона километра.

5. обикновен

Велик, исторически скок в астрономията! Успех на това велико начинание! /Честито Рождество и на редактора с пожелание да постави една запетайка след "...наблюдава звездните обекти", за да стане ясно, че тези милион и половина са разстоянието, на което телескопът ще бъде позициониран от Земята /точките на Лагранж са вече друга тема/, а не че самите наблюдавани обекти ще са на милион и половина от Земята/

6. Борис Б

Дали ще е на сигурно място в космоса, след като нашите политици узнаха за него?

7. BG900

Това е феноменален успех. Много много по-значим от разработките на спейсекс и т.н. частни космически фирми. Ето за такива дейности да си наливат милиардите Мъск и другите. Космичекият туризъм е безсмислица безполезна за човечеството.

8. Практик от София

Почувствах се горд, че принадлежа към евро-атлантическата цивилизация. Браво, Америка, браво Канада, браво Европа!

9. Велислав

Почувствах се горд, че съм човек!