"Телетол" сезира ЕК за кражба и корупция в АПИ около тол системата

Парламентът одобри на първо четене отлагане на старта й и смяна на бизнес модела

Съоснователите на "Телетол" Лиляна Деянова и Мартин Димитров внасят жалба в прокуратурата за тол системата

Вторият национален доставчик за продажба на пътни такси "Телетол" съобщи, че е сезирала Европейската комисия и прокуратурата за злоупотреба с власт, престъпление по служба, съмнения за кражба и корупция от страна на шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Това става в деня, в който парламентът одобри експресни промени в Закона за пътищата, според които въвеждането на тол системата няма да стане от 16 август 2019 г., а най-късно до 1 март 2020 г., както и смяна на бизнес модела. АПИ се отказва от предоставянето на бордови устройства и изчисляване на таксите. Това става за сметка на единственото допуснато до пазара в момента дружество "Интелигентни Трафик Системи". То ще предоставя на превозвачите бордовите устройства на "Капш" – австрийската фирма, която внедрявава тол системата, но все още не е монтирала камерите по пътищата.

В последните месеци пътната агенция подписа договори с още двама доставчици на услугата - "Телетол" и "Конкорд Смарт Инфраструктура". Никой от тях обаче все още няма ключ за достъп до тол системата, който се оказва притежание на "Капш".

Съгласно публикуваните общи условия, доставчикът на услуга за събиране на пътни такси трябва да получи от АПИ потребителско име и парола за достъп до изградената от "Капш" електронна система. Това към момента обаче не се случва.

Именно това е поводът "Телетол" да поиска от прокуратурата да започне разследване срещу председателя на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски и срещу директора на Националното тол управление Олег Асенов за действия и бездействия, които умишлено облагодетелстват трети страни и които нарушават правата на потребители на електронни винетки, става ясно от съобщението на компанията.

Сигналът до прокуратурата

Сигналът на "Телетол" е за злоупотреба с власт, манипулиране и прикриване на публична информация и документи, ощетяване на потребителите на е-винетки и нарушения на договора за изграждане на тол системата.

В него са посочени и факти, доказващи незаконосъобразността на договора за опериране на единствения действащ национален доставчик "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД. Договорът с тях е подписан от АПИ ден преди да бъдат публикувани общите условия на сайта на агенцията.

"Сезираме прокуратурата, след като ни бе оказан административен натиск в продължение на 6 месеца, целящ да се откажем да бъдем доставчик на електронни винетки и да не ги разпространяваме чрез изработеното от нас мобилно приложение. Дързостта на държавни служители да препятстват дейност, която подлежи единствено на регистрационен режим, е в пълен разрез с принципите на свободния пазар и е груба демонстрация на административен произвол. Това е липса на елементарен морал в институциите и използване на методи като сплашване и принуда, за да се подчинят бизнеси и реално да се ограничат правата на гражданите", каза Мартин Димитров, който представлява "Телетол".

"Очакваме от прокуратурата да започне незабавно производство по този особено важен за националната сигурност въпрос, който засяга пряко всеки един гражданин на България и всеки един икономически оператор, било български или чуждестранен", допълни Лиляна Деянова, съосновател на "Телетол" заедно с Мартин Димитров.

"Телетол": АПИ не е собственик на тол системата

В сигнала си до прокуратурата "Телетол" твърди, че АПИ не е собственик на тол системата, защото реално няма достъп до нея, въпреки че официално е в експлоатация от януари 2019 г. Това е нарушение на договора за изпълнението на тол системата от австрийската "Капш", която спечели търга за 180 млн. лв.

Съгласно договора и Закона за пътищата, преди старта на експлоатацията на електронната система единствено АПИ трябва да има достъп до нея, без съвместно опериране с което и да било трето лице, твърдят от "Телетол".

От компанията посочват, че българската система за електронни винетки е създадена за аржентинско дружество "Капш" Аржентина (Kapsch TrafficCom Argentina). В същото време избраният след проведената обществена поръчка изпълнител - консорциум на дъщерни фирми на австрийското дружество "Капш", е уредил за себе си пълните права върху българската система чрез основния си подизпълнител.

В договора на "Капш" с АПИ изрично е посочено, че собствеността на системата трябва да принадлежи на българската държава и системата не може да се предоставя или използва от трети страни.

Директорът на Националното ТОЛ управление проф. Олег Асенов обаче е признал в официалната си кореспонденцията с "Телетол", че АПИ няма достъп до собствената си система, твърдят от компанията.

От "Телетол" смятат, че договорът между АПИ и "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД е нищожен, защото е сключен един ден преди да бъдат приети и публикувани Правилата и Общите условия за регистриране на други желаещи доставчици.

"Това еднозначно показва, че същият договор е подписан в резултат на предварителни противоправни уговорки. В допълнение са предоставени доказателства, че монополистът ИТС АД не използва собствена система, каквото е изискването за всеки регистриран доставчик, а реално използва същата система, която "Капш" е разработила за АПИ. Това категорично потвърждава, че "Капш" действа като напълно незаконен оператор, работейки в сянка и осъществявайки чрез монополиста разпространението на е-винетките, а в бъдеще - и на тол таксите", се казва в съобщението на "Телетол" до медиите.

От компанията смятат, че те умишлено не се допускат до пазар за около 100 млн. лв., който само на хартия е отворен.

"По този начин АПИ и МРРБ противозаконно действат в полза на определени частни интереси. Така те създават предпоставки за безконтролно изтичане на стотици милиони левове от винетките и в бъдеще от тол таксите към една частна фирма", смята Мартин Димитров.

Той посочи, че "Телетол" все още не е получила решението на УС на АПИ за прекратяване на договора с тях. Аргументът бил, че АПИ не предоставяла решенията си на засегнатата страна, което е нарушение на закона.

Мартин Димитров твърди, че в прокуратурата са предоставили и доказателства за конкретни държавни служители на високи постове, които са в преки и непреки връзки и може би дори в сътрудничество с представители на дружеството монополист ИТС.

Сигнал и до Европейската комисия

"Телетол" е сезирала и Европейската комисия за нарушаване на европейското право.

"Очакваме на българското правителство да бъде наложено да поправи порочната си практика, която е в разрез с европейските правила", каза Лиляна Деянова.

В случай, че правителството откаже да направи това, Европейската комисия може да заведе дело в Европейския съд. Тогава не е изключено да последва съдбата на германската тол система. Тя беше спряна от Европейския съд, заради дискриминационна практика, а договорът с "Капш", избран за оператор на системата, беше прекратен, припомни Деянова.

От "Телетол" призовават МРРБ да уважат искането на транспортния сектор и да предоставят карта на изградените пътни рамки/портали с монтирани камери, през които ще се засича дали камионите са минали от там.

До момента АПИ официално е съобщила за изграждането на две такива рамки. Това е задължение на "Капш". Първоначално по договор тя трябваше да изгради 100 нови рамки и да преоборудва други 320. В последствие с анекс към договора от ангажимента на "Капш" отпадна преоборудването на 125 рамки.

С днешна дата няма яснота колко от 100-те нови и 195-те за преоборудване рамки са изпълнени. На този въпрос не отговориха от АПИ и МРРБ по време на обсъждането на промените в Закона за пътищата в парламентарната комисия по регионална политика.

Към момента няма официална позиция от страна на МРРБ и АПИ по повдигнатите въпроси от "Телетол".

 

Още от Бизнес