"Телетол" ще разбива монопола при продажбата на е-винетки

Трета компания е кандидат за доставчик на услугата за събиране на пътни такси

"Телетол" ще разбива монопола при продажбата на е-винетки

Новият национален доставчик за събиране на пътни такси "Телетол" обяви намерения да разбие монопола при продажбата на електронни винетки и да отвори системата за всеки, който иска да ги продава. Това се казва в съобщение на компанията до Mediapool.

Междувременно зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че трета компания е кандидатствала за национален доставчик на услугата за събиране на пътни такси у нас.

Липсата на публичност при избора на доставчик стана повод за множество спекулации. За първия доставчик на услугата - "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД се разбра покрай хаоса с продажбата на електронни винетки в началото на годината.

Вторият доставчик - "Телетол", пък бе обявен в кратко съобщение на Националното тол управление. Договорът с новия доставчик е подписан с АПИ на 14 май, но ще влезе в сила при доказване на функционална и оперативна съвместимост.

Кой е новият доставчик?

Собственици на "Телетол" са софтуерните компании "Нованор" ООД (70%) и "Инфосистемс Интернешънъл" ЕАД (30%). Общият брой на служителите е 56.

"Нованор" е основана от току що завърналите се в България студенти през 2013 г. Мартин Димитров, завършил Southampton Solent University и Лиляна Деянова, завършила престижното Лондонско училище по икономика – LSE, с което поставя край на предишното си ампола (певицата Лилана).

Компанията работи основно за американския пазар. В България добива популярност с разработеното безплатно мобилно приложение за сигнали от гражданите до местната власт - Civi. В края на миналата година приложението е удостоено с най-голямата награда в ИТ- сферата в България - "Джон Атанасов" за цялостен социален принос към държавата. Мобилното приложение е свалено от малко над 180 000 българи, които го използват вседневно, за да изпращат сигнали за проблеми от градската среда към 250 общини.

"Инфосистемс Интернешънъл" ЕАД е акционерно дружество собственост на "Информикс Груп" АД, което пък е собственост на Милена Бойкова Крумова (199 дяла) и Павел Паскалев Гечев (1 дял). Милена Крумова е купила акциите си в края на 2015 г. от регистрираното в Кипър дружество "МГ Октагон Инвестмънс". Именно то стана повод за напрежение в ръководството на АПИ.

На извънредна пресконференция в сряда Нанков обяви, за фалшива новина и спекулация публикации, че офшорна фирма ще събира тол таксите. Фирмата е с изцяло българско участие и пари от България. През офшорни фирми няма да изтичат пари, обеща Нанков. Той намекна, че подписаният на 14 май договор с "Телетол" може и да не влезе в сила, ако компанията не докаже функционална и оперативна съвместимост.

"Тъй като се появиха и спекулации, че представители на корпоративни структури управляват тол системата, искам да заявя ясно и категорично – тол системата се управлява от оператора АПИ, не от Лилана и други известни или неизвестни имена", каза председателят на Управителния съвет АПИ Георги Терзийски в сряда.

"Информикс груп" има дългогодишен опит на софтуерния пазар у нас и работи както в частния, така и в обществения сектор. В последната година компанията е работила с едни от най-големите европейски тол доставчици и разработчици на бордови устройства за камионите, като италианската компания "Телтоника". Компанията е работила още по системата за синята зона на София, както и по управлението на автопаркове на някой от най-големите фирми в България, се казва в съобщението на "Телетол".

"Телетол": Отваряме системата за всеки, който иска да продава винетки

От "Телетол" заявиха, че амбицията им е да разбият монопола и да отворят системата за всеки, който иска да продава винетки от негов сайт или приложение.

"Смятаме, че монополът на този пазар е пагубен, както за българската държава, така и за потребителите. Освен това, за разлика от привържениците и "пазители" на статуквото в разпространение на електронни винетки и тол такси, ние вярваме, че успешен продукт не се създава с монополна алчност, а с добър продукт и доволни потребители", каза представляващият дружеството Мартин Димитров пред Mediapool.

Той е обявен от "Форбс"- България за един от най-успешните млади хора под 30 години у нас.

Димитров посочи, че като софтуерни хора те много вярват в "краудсорсинг" модела. Това е форма на свободно разпространение на продукт или услуга, при която се привличат множество хора ("crowd") и всеки може да се включи доброволно и свободно. В контекста на тол-системата това може да се опише като модел, при който всеки свободно ще може да се включи и да започне да продава и печели от своите канали за продажби, обясни Димитров.

"Затова и първото, което ще направим, е да дадем достъп до всеки човек, който има сайт, приложение или физически обект и който би искал да продава винетки да може да го направи. Така част от парите, които се плащат за винетки ще се преразпределят към малкия бизнес, а не към корпоративни интереси", допълни той.

Доставчикът на услугата прибира 7%

От началото на 2019 г. пазарът за разпространител на винетки и тол такси е на регистрационен режим по европейски изисквания и е достъпен за всеки, който има сайт, приложение или пункт за продажба.

За разлика от обществените поръчки, тук фирмите ще трябва да вадят пари сами и да инвестират в инфраструктура. След това обаче получават комисионна от услугата, която предлагат. За българската тол система тя е в размер на 7% за всеки доставчик.

Целта на Европа е да създаде свободен пазар, на който ще печели този, който успее да създаде по-добри продукти за разпространение.

Още от Бизнес

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?