Темата за хеликоптерите във височайши изявления

Бойко Борисов:

 

"Българските Военно-въздушни сили са "най-добрите".

 

"Надявам се с тези три "Пантери" да не се говори повече по Шенгенското пространство. Надявам се производителите на хеликоптерите да кажат на своите политически началници, че най-доброто в света е на българско-шенгенската граница с Турция"

 

"Кръв ми капе от сърцето за тези 260 милиона лева, които дадохме за хеликоптерите".

 

"Имаме още 82 милиона да платиме "Пантерите" тая година 2012-та, за да приключиме с всичките тея хеликоптери. Пак брилянтна схема, не можете да я измислите. Даваме авансово пари, за да разработят хеликоптерите, ние сме толкова богати в България, че даваме на големите заводи в Европа да направят иновации, да произведат нещо, което го нямат френската полиция, френската армия, те нямат такива хеликоптери... Правят лупинги. Това за българите е изключително важно. Един хеликоптер да прави лупинг и да се бори с подводниците. Много е важно, като напънат по Черно море подводниците и ние да ги...само че те не са купени с въоръжение, така че ние ще летиме, но немаме торпеда за тех. Просто уникално. Белгийски фрегати без агрегати – две години, докато сега ги платихме, та ги купихме. Две години работи 24 часа. Може ли от вас некой да си купи, която да не я гаси, щото не иска да си купи да я включи към тока, към пристанището съоръжението. И тея хиляди конски сили двигатели бухат по 24 часа мазут..."

 

"300 млн. лева даваме за хеликоптери, тъй като знаете, че договорът така беше направен, че гаранцията те са я смукнали автоматично и в момента или трябва да загубиш дадените пари, или трябва да доплащат. Защото има произведени хеликоптери, самолети. 300 млн. лева даваме, за да може да ги ползваме по време на парада. Кого ще нападаме с тези хеликоптери, че така сме се въоръжили с хеликоптери? Аз мисля, че вие сте писали и знаете за кого са правени тези сделки".

 

Аню Ангелов:

 

"Дали трябва да бъдат 18 хеликоптера общо, както е сключен договорът, трябва да ви кажа, че първоначалният проект е бил за три с опция за осем хеликоптера. Би могло много по-ефикасно да се модернизират съществуващите хеликоптери, макар и руско производство.

Цената е висока заради… значи това са съвременни хеликоптери. Абсолютно не е вярно, че Франция няма на въоръжение тия хеликоптери. Има ги, и то много отдавна. Има ги… и много други държави ги имат тези хеликоптери. Що се касае до цената обаче, цената е оскъпена по една невъзможна, бих казал, финансова схема, невъзможна финансова схема. Най-напред договорът 2005 г. от министър Свинаров е сключен така, че ако няма финансови средства, договорът може да бъде прекратен на всяка една негова стъпка, което е било нормално и сега ние сключваме така договори. След което 2006 г., края на 2005 и 2006, вече правителството на Станишев взима решение това да стане чрез депозит от българския фискален резерв във френска банка. „Сосиете женерал”.

 

"И ако българската държава, респективно Министерството на отбраната няма средства да плати стойността на всеки един хеликоптер, тогава френската банка си взима от този депозит и си плаща на „Юрокоптер”, т.е. минава схемата през банка. С това средно или общо за всички 18 хеликоптера цената на този път на финансиране е 30 млн. евро. По този начин всеки един хеликоптер се оскъпява с милион и нещо евро. Това е неразбираемото за мен и за моите специалисти, когато гледаме и четем тия договори".

 

"Не, бих искал да не се поставя на мястото тогава как са мислели, но аз бих предпочел да модернизирам Ми-17. Ми-17 и днес е един от най-добрите хеликоптери, и днес има голям пазар за него, въпреки че дори не е модернизиран."

 

Бившият военен министър Николай Цонев:

 

"През последните години във военновъздушните сили са сключени договори за над 1 милиард лева, но не са придобити никакви бойни способности".

Споделяне
Още от България