Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Теодор Ушев хладнокръвно за Светлин Русев като Франкенщайн

15 коментара
Теодор Ушев хладнокръвно за Светлин Русев като Франкенщайн

"Много се изговори за Св. Русев. Някои го харесват, други – не. Безумно е да се дискутира творчеството на един художник – единствените критерии са "харесва ми-не ми харесва" и колко струва на пазара. Дотук за художника Св. Русев."

Това пише на страницата си във "Фейсбук" Теодор Ушев - графичен дизайнер, плакатист и аниматор, чийто филм "Сляпата Вайша" получи номинация за "Оскар" миналата година. В поста си българинът, избрал Канада за втора родина, дава своя поглед за художника и общественик Светлин Русев, който издъхна преди дни малко преди да навърши 85 години, а днес е прощаването с него.

"Аз не съм имал директно взимане-даване с него, слава богу не ми се е налагало да завися от системата. Искам само да кажа, че не – той не е единственият виновник за състоянието на изкуството в България. Той беше Франкенщайн, създаден от прословутата българска сервилност към силните на деня, удряне на глава в земята пред властимащия и подмазвачество, желание да се отъркаш в "големия човек", да бъдеш "най-добрия“ му приятел. И съответно оплюване, предателство и скачане на всеки, изпаднал в беда, изгубил влиянието си вече бивш колос. Той просто беше изключително умен и комбинативен, за да се възползва максимално от стремежа у българина да благоговейничи. И да изгради своя собствена система от зависими хора, култ към личността си.

Да, той контролираше всичко – от несъществуващия български (съвсем съзнателно) пазар на изкуството, до псевдоколекционерите, които замотаваше в сладки приказки, купувайки "велики“ художници за петцифрени суми, чиято реална цена всъщност гравитира малко под тази на средна класа занаятчия от сайта saatchiart.com.

Неговата система важеше до Калотина и обратно. Назначаваше и махаше директори на галерии, контролираше държавните фондове за откупки – само на верни нему хора! Лансираше послушните му ученици. Но да си сложим ръка на сърцето – кой на негово място не би го правил? Когато имаш цялата власт, то можеш да правиш каквото пожелаеш с нея. Същевременно, нямаше как да изнесеш и една скица навън, без да минеш без комисията за опазване на наследството и организацията "Хемус". Системата беше заключена!

Но в момента, когато загуби мощта си – през 1987-89-а, когато всички слагачи се отдръпнаха от него, се видя, че не Св. Русев е бил виновен, ами че просто толкова си можем. И че в България няма нито един художник, който да може да продаде работа в сериозна колекция навън освен Недко Солаков. Че той просто е бил удобното оправдание за бездарност и липса на характер.

Той не беше Вернер Тюбке, не беше Йон Сбарчиу и след него не остана нито "лайпцигската школа", нито "школата от Клуж-Напока". Останаха десетки представители на "сръчната пластична депресия" - стил в българското изобразително изкуство, характерен с това, че няма и наченка на мисъл, концепция или анализ в произведенията на авторите. Има една неистова борба с боите и платното, докато му извадят душата и то издъхне на пода в ателието им.

Въпросът "Имате ли бяла боя?" в магазина на СБХ на "Оборище" беше като "Пуснаха ли банани?" в показния магазин на "Раковска". Нямаше. Имаше само за избрани, а българската боя жълтееше и не покриваше. Ако си приятел с Иванка, можеше да ти смотае някоя умбра от вносните и да ти я даде под тезгяха, но само ако Св. Русев е в червения си период…

Десетки кадърни художници бяха затрити, защото се осмеляваха да правят неща, които той не обичаше. Едни се вслушваха в съветите му, откупуваха работите им… и се затриха като художници. Други му теглеха една майна и се затваряха в ателиетата си – кои да рисуват, кои да пият до безпаметност и да псуват (нямаше и Фейсбук да изокаш на воля!). Но в изкуството е така – или си художник, или се продаваш…

Мисля, че той ще липсва повече на тези, които се оправдаваха с него за безхарактерността си, отколкото на приятелите му, които наистина останаха с него в последните години.

Аз искам само да му благодаря за един негов жест. По разкази на очевидци, на изпита по живопис, когато кандидатствах в Академията (специалност "плакат“), той бил начело на комисията (той беше начело на всички комисии). Влязъл, огледал, взел моята работа и я сложил първа. Така влязох в Академията и загубих 5 години от живота си в най-мракобесническото и задръстено учебно заведение по изкуствата в света. Благодарение на него, без да го познавам.

Почивай в мир, Светлине! Ако на поклонението в сряда дойде и Иван Вукадинов – то тогава всичко ти е било простено. Ако ли не – има една негова картина във въпросния "музей", в един тъмен ъгъл, новото крило. Идете я вижте!"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #15

    Субективно, много субективно. Всеки, който е любопитен дали Светлин Русев е духовен художник - рисува картини с преживяване, нека потърси отговорите в "Изображения". Системата на соца създаваше затворени схеми, които са лесни и удобни за контролиране. За да бъдеш голям художник трябва да имаш не само дарба, но и силен характер. Не съм почитател на Светлин Русев, но той наистина се откроява между художниците от своето време. Това се видя на миналогодишната изложба на "Шипка" 6, където освен крави, грозни къщи, селяни, самотни жени имаше една поразителна негова картина, която още помня, защото създава конкретно усещане и представа за времето едновременно.

  2. encho
    #14

    Новините всеки ден започнаха да си приличат като близнаци - скандали, манипулации, цинзми. Малко от тях остават следа в съзнанието ти. За радост има и изключение. Тази статия заставя човек да си замисли. КАто я четях си помислих ФРАНКЕНЩАЙН е онова което дълбоко се вселява във всеки един от нас ... в тая динамична епоха животът се променя толкова бързо че всички ние носим нещо от там от където идваме което е отдавна остаряло или даже изчезнало, но то е нещо в нас не можем да го изчистим. Колкото

  3. Vanina
    #13
  4. Petko
    #12
  5. Ощавен маркиз
    #11

    Браво, Тео! Стига с тва посттоталирно билкарство в художественото изкуство на България. Св. Русев беше майстор, но сичките му изобразителни "елегии, носталгии и пропуквания/разцепвания" БЕХА в угода и унисон на комундел-абепефека-цоциалистическото промушване "из изкуството"... Описал си експресивно-кратко, какво представляваше един /от МНОГОТО!/ всемогъщи и всеядни ЦЕНЗОРИ на творческата и културна свободност в БГ. И извинявай, че ти говоря "на ти". Но от тази вечер те чувствам близък до менека българин.

  6. Jezmy Halibram
    #10

    kadeto i da si triabva da se nagajda6 na sistremata .koito se nagajda nai dobre pe4eli nai mnogo.https://bg.wikipedia.org/wiki/Иван_Вукадинов

  7. Bлaдo
    #9

    така де - нЕкой да изОка най-подир... ... Пък ако някой по-светнат знае коя е тая картина на Иван Вукадинов - да светне и мен, моля - благодарен ще съм...

  8. Petko
    #8

    "Сляпата Вайша" също е едно грозно и уродливо безумие. В картините на Русев все попадах на тъжни и умиращи хора-нещо все към смъртта тегли. Как пък, от ръцете и главите на "творците", не излезе нещо красиво и възвишено ?

  9. Nikola Nikolov
    #7

    Някои казват - "За мъртвите или добро , или нищо..." Е , ще си позволя към това "нищо", което г-н Ушев и повечето приятели тук са написали , да добавя - беше голям майстор на далаверите !!! Типично за комуноидите , особено за високопоставените , които се чувстваха недосегаеми и ненаказуеми ...

  10. Dan
    #6

    Браво Ушев! И досега се чудя системата ли ги съдава тези хора или те създават системата. Май процесът е двустранен. И докато има такива яки подпори на системата като нашия гении, тя ще продължава да съществува. Не съм го харесвала като художник,точно защото всички го гледаха като божество, а той бесеше и колеше.Без задръжки!!Бог да го прости!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.