Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември - Добринище влезе в класацията за десетте най-живописни пътувания с влак в Европа, направена от британско издание "Гардиън" (The Guardian).
Това е жп линията, която периодично БДЖ се опитва да закрие, а обществото да спаси.
Времето се движи бавно по железопътната линия Септември-Добринище в югозападна България (150 км южно от София), пише "Гардиън". Бавният влак с тесни колела свързва Горнотракийската равнина с планините Родопи, Рила и Пирин. Жп линията се вие през тесни проломи и идилични речни долини, пише британското издание. То информира туристите, че билети онлайн не се продават.
Спасяването на теснолинейката
Няколко български правителства искат да спрат тази уникална жп лния. Най-големият неин защитник е Кристиан Ваклинов, който през 2014 г. след среща с тогавашния премиер Пламен Орешарски, предотврати закриването на маршрута. След това имаше нови опити по време на правителството на Бойко Борисов, но жп линията все пак оцелява, макар и влаковете, които се движат по нея, да намаляват.
Железницата от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920 - 1945 г. Тя е с дължина 125 км и има нетипичното междурелсие от 760 мм, което я прави уникална.
В аргументите си защо линията не трябва да бъде закрита Кристиан Ваклинов посочва, че съоръжението е изключително сложно и е определено като "чудо на инженерната мисъл за времето си".
Сн. Държавен архив
Освен това жп линията е най-високата на Балканския полустров, включена е и в списъка на най-живописните линии в света с уникални за трасето "осморки" и "шестици" и се посещава от групи от цял свят. Ваклинов посочва още, че теснолинейката обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата, а на всяка гара и спирка има уникални исторически забележителности.
НКЖИ: Свидетелство за български строителен гений
След поредното признание в чужбина за единствената оцеляла българска теснолинейка Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) написа, че "трансродопската" железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений.
Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката.
Сн. Държавен архив
Линията е известена и като "алпийската железница на Балканите". Разположената на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата на Балканите.
Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св.Петка - Аврамово - Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехнически университети като образец на съвършено проектно решение.
По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9.8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17, като най-дългият от тях (314.3 м) и е разположен непосредствено преди гара Аврамово.
Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно. При тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.нар. "покрита шестица", а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната "откритата шестица".
Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро - само преди 80 години, авторите на проекта не се знаят. Те са били инженери от тогавашното отделение "Поддържане" в Главна дирекция на БДЖ, съобщава НКЖИ.
Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството ѝ надхвърля балканските и европейски измерения.
Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата.
На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чужди късометражни продукции.
"Трансродопската" железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената ѝ история, мястото и ролята ѝ в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.
Железопътната линия Септември – Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура, се казва в позицията на НКЖИ. До този момент публично те не се застъпваха за запазването на линията.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
И нещо друго - удвоете цената на билетите - цените са направо СМЕШНИ - като на градски автобус! Аман с тези социални функции на държавата!
Екотуризмът може да започне оттук?! Ако се направи добра маркировка на екопътеките и се свърже с този жп превоз, околните планини могат да предложат не само незабравими преживявания, но при по-добро финансиране по този път може да се направят и ферми за екологични продукти. В САЩ е много модерно през уикендите да се пътува за отдих и фермерски пазар на стоки от малки производители...