Теснолинейката до Добринище e най-живописното пътуване с влак в Европа

Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември - Добринище влезе в класацията за десетте най-живописни пътувания с влак в Европа, направена от британско издание "Гардиън" (The Guardian).

Това е жп линията, която периодично БДЖ се опитва да закрие, а обществото да спаси.

Времето се движи бавно по железопътната линия Септември-Добринище в югозападна България (150 км южно от София), пише "Гардиън". Бавният влак с тесни колела свързва Горнотракийската равнина с планините Родопи, Рила и Пирин. Жп линията се вие през тесни проломи и идилични речни долини, пише британското издание. То информира туристите, че билети онлайн не се продават.

Спасяването на теснолинейката

Няколко български правителства искат да спрат тази уникална жп лния. Най-големият неин защитник е Кристиан Ваклинов, който през 2014 г. след среща с тогавашния премиер Пламен Орешарски, предотврати закриването на маршрута. След това имаше нови опити по време на правителството на Бойко Борисов, но жп линията все пак оцелява, макар и влаковете, които се движат по нея, да намаляват.

Железницата от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920 - 1945 г. Тя е с дължина 125 км и има нетипичното междурелсие от 760 мм, което я прави уникална.

В аргументите си защо линията не трябва да бъде закрита Кристиан Ваклинов посочва, че съоръжението е изключително сложно и е определено като "чудо на инженерната мисъл за времето си".


Сн. Държавен архив

Освен това жп линията е най-високата на Балканския полустров, включена е и в списъка на най-живописните линии в света с уникални за трасето "осморки" и "шестици" и се посещава от групи от цял свят. Ваклинов посочва още, че теснолинейката обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата, а на всяка гара и спирка има уникални исторически забележителности.

НКЖИ: Свидетелство за български строителен гений

След поредното признание в чужбина за единствената оцеляла българска теснолинейка Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) написа, че "трансродопската" железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений.

Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката.


Сн. Държавен архив

Линията е известена и като "алпийската железница на Балканите". Разположената на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата на Балканите.

Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св.Петка - Аврамово - Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехнически университети като образец на съвършено проектно решение.

По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9.8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17, като най-дългият от тях (314.3 м) и е разположен непосредствено преди гара Аврамово.

Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно. При тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.нар. "покрита шестица", а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната "откритата шестица".

Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро - само преди 80 години, авторите на проекта не се знаят. Те са били инженери от тогавашното отделение "Поддържане" в Главна дирекция на БДЖ, съобщава НКЖИ.

Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството ѝ надхвърля балканските и европейски измерения.

Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата.

На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чужди късометражни продукции.

"Трансродопската" железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената ѝ история, мястото и ролята ѝ в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.

Железопътната линия Септември – Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура, се казва в позицията на НКЖИ. До този момент публично те не се застъпваха за запазването на линията.

Споделяне
Още от Общество