Тестът на тол системата тръгва без яснота за обхват и цени

Заради дупките над една пета от платените пътища първоначално ще са безплатни

Тестът на тол системата тръгва без яснота за обхват и цени

Пълна мъгла цари около въвеждането на платеното преминаване по републиканските пътища за камиони и автобуси от 16 август.

Тестването на тол системата тръгва на 15 май без яснота за обхвата на пътищата и тарифата. Не се знае дори как ще работи системата, нито дали вече е монтирана и свързана с агенция "Митници", НАП и МВР.

Липсата на информация предизвиква недоволство в бранша. От КРИБ официално поискаха отлагане на въвеждането на тол системата за догодина. Отговорът на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова беше, че ще има тестови период и пътища с "нулева ставка", т.е. няма да се плаща за ползването им.

Аврамова не конкретизира докога ще продължи този тестови период, както и за колко километра пътища няма да се плаща първоначално. Уточни единствено, че нулевата ставка ще е за пътищата в лошо състояние.

Във вторник представителите на всички национални браншови сдружения в сектор "Транспорт" ще излязат с обща позиция относно въвеждането на тол системата у нас.

Има подозрения, че целта е отлагане на тол системата. Повод за спекулациите дават и заложените приходи в бюджета от платеното преминаване по пътищата за 2019 г., които са едва 200 млн. лв., докато премиерът Бойко Борисов обещаваше над 1 млрд. лв. годишно. По данни на Националното тол управление само за първите четири месеца на годината вече са събрани над 190 млн. лв. от електронните винетки, което означава, че бюджетната цел е почти изпълнена.

Обхватът – цялата пътна мрежа или само част от нея

Източници на Mediapool от регионалното министерство разкриха, че в момента все още не е изчистен въпросът с обхвата на тол системата.

Официално в началото на април министър Аврамова обяви, че тол системата ще обхване 10 800 км пътища, което е около половината от републиканската пътна мрежа. Включени са магистралите, както и първи, втори и трети клас пътища. Пътна карта с обхвата кои конкретно пътища са включени до момента не е представена публично. Няма я качена и на сайта на Националното тол управление.

В средата на април на мероприятие в Ямбол министър Аврамова съобщи, че част от пътищата ще са с "нулева ставка", т.е. за тях няма да се плаща. По информация на Mediapool става въпрос за 2300 км пътища. Това е около една пета от предложените платени пътища. Причината е, че те са в лошо състояние – дупки и неравности.

Консултантът по проекта Световната банка обаче предлага цялата републиканска пътна мрежа (около 20 000 км) да бъде включена в обхвата на тол системата, като с нулева ставка да са всички пътища в лошо състояние. След като те бъдат рехабилитирани, да се включват поетапно за платено преминаване.

Аргументът на консултанта е, че такъв е трендът в Европа. Всички пътища в Швейцария и Белгия са платени, твърдят от Световната банка. Като допълнителен аргумент привеждат и факта, че от 1 юли 2018 г. Германия разширила драстично обхвата на платените пътища – от 15 000 км магистрали и федерални пътища с нови общо 40 000 км федерални пътища.

От Световната банка прогнозират, че до десетина години всички пътища в Европа ще бъдат обхванати от тол системата и то не само за тежкотоварните, но и за леките автомобили.

Не е ясно кой от двата варианта ще избере МРРБ - обхват на цялата републиканска пътна мрежа, като над половината от пътищата ще са безплатни първоначално, или половината от пътна мрежа с нулева ставка за една пета от тях.

В същото време КРИБ иска в обхвата на платените пътища да останат само магистралите и първокласните, които са част от европейската транспортна мрежа, т.нар. TEN-T мрежа.


Без решение за пътищата през градовете

Все още няма решение и на проблема с пътища, които са включени в обхвата на платеното преминаване, но минават през градовете или свързват града с гробище и вилни зони.

Скандалът избухна с въвеждането на електронната винетка в началото на годината, когато столичани бяха сюрпризирани, че за преминаването през Северната скоростна тангента ще трябва да плащат. Това доведе до първи сблъсък между Столична община и правителството, които се управляват от ГЕРБ.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова поиска тангентата да е безплатна за леките коли. Борисов ѝ отговори, че кметовете, които искат безплатни пътища, да си ги направят общински.

Това обаче не е решение на проблема, защото така няма да може да се събират и тол такси от тежкотоварния трафик.

Допълнителен проблем за София е и решението Южната дъга на околовръстното шосе да е безплатна, а Северната дъга, която е в лошо състояние, е платена. Това автоматично прехвърля трафика през Южната дъга, където и сега има километрични задръствания. Повече от четири месеца по-късно все още няма решение на проблема, казаха от Столична община пред Mediapool.

В същото време МРРБ публично не е обявило кои общини са поискали за републикански пътища, включени в платеното преминаване, да не се плаща винетна такса.

До момента това са направили четири общини – Варна, Рила, Белица и Павликени, сочат данните на Националното сдружение на общините (НСОРБ). От там уточниха пред Mediapool, че е възможно да има и други, защото заявленията може да се подават директно до МРРБ, без да се уведоми НСОРБ.

Най-общо тези общини са поискали малки участъци от пътища, които свързват града с гробището или с вилната зона, да бъдат освободени от винетна такса.

Прекрояването на цените

Няма яснота и какви ще са цените на тол таксите. Принципът е замърсителят плаща повече. Първоначално предложените от МРРБ тарифи, които са в диапазона от 5 ст./км до 95 ст./км, очаквано предизвикаха недоволството на бранша. Ставките са определени в зависимост от категорията на пътното превозно средство, класа екологичност и класа пътища.

От МРРБ се застраховаха, че това е най-консервативният вариант, т.е. възможно най-високите цени. Очакванията са те да донесат над 1 млрд. лв. приходи в държавния бюджет. Идеята е с тях да се построят магистралите "Хемус", Велико Търново – Русе и скоростният път Ботевград – Видин, както и да се рехабилитират пътищата в лошо състояние.

По думите на зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков, който отговаря за тол системата, правителството е склонно да направи отстъпки от предложените тарифи. Те обаче ще са за сметка на вътрешното преразпределение между тонажа на камионите и класа екологичност.

Нови тарифи до този момент обаче така и не бяха представени. Най-вероятно правителството изчаква да минат евроизборите на 26 май, за да не се спекулира с проблема.

В същото време транспортният бизнес обяви, че тези цени ще доведат до драстично поскъпване на стоките и билетите за междуградските превози. Регионалният министър Аврамова нарече това спекулация. Като аргумент даде пример с Германия. При въвеждането на тол таксите там, спекулациите са били, че храните ще поскъпнат със 7 – 8 на сто, но реалното са се увеличили едва с 0.15%, показват данните на Световната банка.

Евровинетката поскъпва на два етапа

Цената на евровинетката нараства значително. Това ще стане на два етапа – от 1 юли 2019 г. и от 1 януари 2020 г.

Първото увеличение засяга основно по-старите превозни средства, а второто - само тези със стандарт Евро 5. Това съобщи доставчикът на услугата на системата евровинетка – AGES.

Евровинетката е система за таксуване и контрол на таксите за ползване на пътищата в Дания, Люксембург, Холандия и Швеция. Тя се прилага за тежкотоварни превозни средства с общо допустимо тегло над 12 тона за движение по автомагистрали и избрани първокласни пътища в четирите страни.

Още

Във вторник превозвачите ще представят нови сметки с колко ще поскъпнат стоките и услугите.

Другият нерешен проблем е с автобусите от градския транспорт дали ще трябва да плащат тол такса. Той съществува за големите градове като София, Пловдив, Варна и Бургас. Част от градските линии са до съседни квартали и минават по пътища включени в републиканската пътна мрежа, посочиха от НСОРБ.

Загадка е как ще работи тол системата

На фона на липсата на яснота за обхвата на платените пътища и тарифите оказва се, че Националното тол управление не може да отговори как ще работи тол системата и как потребителите ще могат да проверят дали всичко е наред със заплатените им тол такси, за да не бъдат спирани. Запитването на Mediapool беше изпратено на 2 април, но и до този момент няма отговор на него.

Според информацията, качена на сайта на Националното тол управление, отчитането на тол таксите ще става по три начина – чрез бордово устройство в автомобила, чрез GPS или чрез маршрутна карта.

Плащането на тол такса с отчитане на изминато разстояние на база на GNSS бордово устройство е подходящо за автомобили над 3.5 тона, които пътуват често. Монтираното в камиона или автобуса бордово устройство ще изпраща данни, необходими за изчисляване на дължимата тол такса. Данните ще се изпращат на доставчика на услуга по електронно събиране на такси за изминато разстояние, с когото потребителят има сключен договор. Той обработва данните, съставя и изпраща декларация за размера на таксата към Електронната система за събиране на тол таксите, която се оперирана от АПИ. Агенцията начислява дължимата такса на доставчика на услугата по електронно събиране на таксите и той трябва да я плати. От своя страна доставчикът на услугата и крайният потребител уреждат помежду си с договор как ще се разплащат.

Към момента има монопол при доставянето на услуги за тол системата и електронните винетки. Единственият доставчик е "Интелигентни Трафик Системи" (ИТС) собственост на Станислава Арнаудова (80%) и Теодора Михайлова (20%). Те получават 7 на сто от събраните приходи. При планирани приходи от около 1.2 млрд. лв. годишно от винетки и тол такси, това означава, че те ще прибират около 100 млн. лв. годишно.

Именно тази неяснота с плащането на тола и монополното положение на пазара предизвиква недоволство сред превозвачите.

Друга възможност превозвачите да платят тол таксата е чрез система за проследяване, базирана на данни получавани от глобална навигационна сателитна система, става ясно от страницата на Националното тол управление. Тези данни могат да бъдат изпращани от доставчика на декларирани данни, с когото превозвачът е в договорни отношения, с доставчика на услугата за събиране на такси или директно на АПИ. Те изчисляват дължимата такса след допълнителна обработка. В този случай дължимата такса се начислява директно на превозвача, като доставчикът на декларирани данни няма задължения във връзка със събирането ѝ.

Третата възможност за плащане на тол такса е с маршрутна карта. Тя е подходящи за камиони и автобуси, с които се извършват "случайни" (единични) пътувания.

Маршрутната карта е базирана на изминато разстояние в рамките на определен времеви период, за който е валидна. Тя се издава при предварително заплащане на тол таксата, като позволява на едно пътно превозно средство да премине еднократно разстояние в обхвата на платената пътна мрежа от начална до крайна точка. Между тях трябва да посочи междинни точки, пред които ще премине, като те не могат да бъдат повече от четири.

Маршрутните карти ще могат да бъдат закупени по няколко начина. Единият е от пунктовете за продажба чрез заплащане в брой, картово разплащане, в това число и чрез карта за гориво. Другият е на терминал за самотаксуване, а последната възможност е по електронен път.

За да може да ползва маршрутна карта превозвачът трябва да е регистриран, но не е задължен да подпише договор с доставчик на услуги, свързани с електронното събиране на пътни такси.

Според експерти възможността да се кара по пътищата с пътна карта крие рискове относно събирането на таксите.

Тестването на системата започва на 15 май

В сряда – 15 май, би трябвало да започне тестването на тол системата. Така поне обяви преди време регионалният министър Петя Аврамова. По думите ѝ то ще започне с проверка на отделни нейни елементи.

Тол системата е свързана със системата на агенция "Митници" и тече синхронизиране на базата данни. Изгражда се и връзка със системата на МВР, където изискванията за сигурност налагат по-сложни процедури, но като техническо изпълнение и свързаност ще имаме готовност да въведем тол системата, казва неотдавна Петя Аврамова.

Няма яснота дали тол системата е вързана с Националната агенция за приходите и дали са монтирани камерите на рамките по магистралите и пътищата за засичане на автомобилите.

Трудно е да се каже дали управляващите ще успеят да свършат всичко това в оставащите три месеца до 16 август.

По договор с изпълнителя – австрийската "Капш", тестовият период е за срок от 6 месеца. Т.е. той изтича на 15 ноември, а дотогава най-вероятно тираджиите и автобусните превозвачи ще карат гратис.

Още по темата
Още от Бизнес