Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ТЕЦ "Варна" спира работа, екологизацията й не е рентабилна

7 коментара
ТЕЦ Варна

От 1 януари 2015 г. ТЕЦ "Варна" ще спре работа, тъй като модернизацията на централата и привеждането ѝ според европейските екологични норми не е оправдана инвестиция и няма да възвърне направените вложения. Това съобщиха от дружеството ЧЕЗ, което е собственик на електроцентралата и през последния месец водеше разговори с държавния "Български енергиен холдинг" (БЕХ) за възможността да създадат съвместно дружество, което да инвестира нужните 120 млн. евро за екологизацията на ТЕЦ "Варна", за да продължи тя работата си.

Проучванията на двете компания обаче установили, че в настоящите условия на регионалния електроенергиен паза, не е възможно да се структурира надежден бизнес проект за ТЕЦ "Варна“, който да обезпечи евентуална инвестиция в централата.

При настоящите цени на електроенергията на свободния пазар, цени на горивото и цени на емисиите на парникови газове, както и други относими фактори, евентуалната инвестиция в централата не е оправдана, посочват от ЧЕЗ. Причината е, че ТЕЦ "Варна“ би произвеждала електроенергия на цена, която няма да е конкурентна на либерализирания пазар в региона и няма да може да се пласира.

"Ще продължим да търсим други възможности като например продажба на централата или отдаване под наем", казва директорът на централата Минчо Минчев, цитиран в съобщението.

Не е ясно обаче кой би взел да експлоатира мощности, които според европейското законодателство и действащото им комплексно екоразрешително трябва да бъдат спрени в началото на следващата година.

ЧЕЗ купи ТЕЦ "Варна" за 206 млн. евро в началото на 2006 г., отделно вложи 99.88 млн. евро в увеличение на капитала на централата, но по думите на собственика до момента почти няма възвръщаемост от тези инвестиции. През годините чешката компания имаше различни планове за удължаване на живота на централата, сред които екологизация на всичките ѝ шест блока, преминаване на алтернативно гориво – газ или друг тип въглища, екологизация на три от блоковете и замяна на останалите три с нов паро-газов блок. Компанията обаче не успя да реализира нито един от тези планове. Според нея част от причините за това са породени от политиката на ЕС за ограничаване на производство на електроенергия от въглищни електроцентрали и намаляващите цени и търсене на международните пазари. Друга част са свързани с вътрешни фактори - несигурната регулаторна среда в България, забавянето на либерализацията на електроенергийния пазар и тежката криза в сектора.

В последен опит да спаси вложенията си ЧЕЗ подписа с БЕХ в края на август споразумение за търсенето на технико-икономическо решение за удължаване на живота на ТЕЦ "Варна“ и сформираха съвместна група, която ще работи до 31 октомври 2014 г.

Сега става ясно, че усилията за спасяване на централата са безуспешни на този етап.

От ръководството на ТЕЦ "Варна“ обаче твърдят, че има готовност при представяне на други проекти или аргументирани предложения от заинтересовани страни, съответстващи на националната и европейска нормативна рамка, да продължи дискусиите в търсене на решение за бъдещето на електроцентралата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #7

    Лошо си направиха сметката от ЧЕЗ, купувайки ТЕЦ Варна, лошо.... Ама всеки бърка.....

  2. boby1945
    #6
  3. Alex
    #5

    А, ти Далентинчо Вимитров за колко си се цанил на Позитано 20?

  4. Alex
    #4

    Очевидно Иван Костов командва и ЧЕЗ...

  5. Valentin Dimitrov
    #3

    Попе, но там няма скъпите транспортни разходи за суровина, която се оказва обилна на място. КОЛКОТО ДО ЛАБОРАНТА иВАН кОСТОВ, ЗНАЕТЕ ЛИ КОЛКО КОМИСИОННА Е ВЗЕТА ЗА ТЕЗИ ТЕЦОВЕ ?!?!?!

  6. т€еритория на Мики Маус
    #2

    тея честни ЧЕЗ ници обещаха в приватизационни адоговор да сложат сероочистки! Но...не го направиха! Щом нещо е НЕрентабилно, дай да го шитнем пак на държавата!

  7. поп Грую
    #1

    ми сега като го няма Иван костов на власт кой ще е виновен за сдпирането на поредния фхалирал соцмастодонт ,който произвежда скъпо и неекологично електричество , а? А сега някой да каже как така Костов успя да продаде два още по-стари ТЕЦ в Маришкия минен басейн ,които тровеха Стара Загора и региона на една италианска и една американска компаниии, за да ги обновят изцяло и да ги направят екологични първенцци в региона.А бяха спасени и около 50 000 работни места в енергетиката ,транспорта и въгледобива.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.