Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тежка катастрофа с жертви беляза откриването на пътен възел "Яна"

Министри си противоречат за причините за инцидента, Бойко Борисов използва трагедията да иска оставка на кабинета

214 коментара
Снимка: БГНЕС

Тежка верижна катастрофа на магистрала "Хемус" беляза официалното откриване на пътен възел "Яна", свързващ Околовръстното шосе в София с магистралата. Загинаха двама души и петима бяха ранени. Заради трагедията, станала в понеделник сутринта, официалното откриване беше отменено, но бе отслужен водосвет за здраве.

Според транспортния министър Данаил Папазов катастрофата е причинена заради "образуващата се тапа", но регионалният министър Десислава Терзиева категорично отрече. "Временната организация на движение за новоизградения участък не би могла да има връзка с тежкия инцидент", каза тя. "Не образувалата се тапа е причината, а превишената скорост", защити шефът на пътната агенция Лазар Лазаров началничката си Терзиева.

Според първоначалната версия на екипите, участващи в разчистването на участъка, инцидентът е причинен от румънска цистерна, чийто шофьор вероятно е заспал на волана и е помел движещите се пред него автомобили. В катастрофата са участвали общо три камиона, бус и три леки коли, като едната от тях е напълно премазана. Румънската цистерна бе излязла в полето край шосето.

Тепърва ще се уточняват причините за катастрофата, е посочено в съобщението на МВР.

Тежкият инцидент и забавеното пускане на готовата магистрална отсечка даде повод на лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов да поиска оставката на правителството и прокуратурата да се самосезира за "престъпното нехайство на строителната министърка". "Недостойно е политици да се опитват да трупат дивиденти от трагедията на хората", отговори му министър Терзиева.

Инцидентът - час преди откриването

Тежкият пътен инцидент стана на прав участък между 4 и 5-ти километър от магистрала "Хемус", след Елешница, в платното в посока София, час преди откриването на новия участък. Така линейките и пожарните станаха първите автомобили, тествали 8.5-километровата отсечка от Софийския околовръстен път до гара Яна.

Мерцедесът на транспортния министър Данаил Папазов, който трябваше да присъства на откриването, продължи директно към мястото на катастрофата. Министърът на регионалното развитие беше оставена да се "пържи" на неудобните въпроси и да отбива атаките.

Трафикът бе отбит по обходен маршрут, през стария път през Ботевград. Образуваха се огромни задръствания, които станаха традиционни в последния месец.

За да пуснат затворените като в клещи автомобили на мястото на инцидента, екипи на държавната компания "Автомагистрали" премахнаха мантинелата по средата на магистралата. Така, докато те се измъкнат, временно едното платно стана двупосочно.

Движението беше възстановено чак в 17 часа, а по новия участък пуснато три часа по-рано.

Борисов: На съвестта на госпожата тежат човешки животи

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов призова за оставката на правителството. В позиция, разпространена от партийния пресцентър, той уточнява, че ако това все пак не се случи, премиерът Пламен Орешарски да уволни незабавно поне регионалния министър Десислава Терзиева.

Според Борисов прокуратурата трябва да се самосезира заради отказа на Терзиева да открие построения участък от пътя, който трябва да отпуши тапата на северния изход на столицата.

"Тази госпожа трябва незабавно да си отива. На нейната съвест вече лежат и човешки животи", каза по-късно Борисов пред журналисти в Добрич. "Така ги чакахме да се намотаят за магистрала "Тракия", за радост – тогава нямаше жертви. Сега от петък, събота, неделя, хиляди, хиляди граждани на България с часове чакаха в това задръстване, изнервяха се до полуда, след това шофират изнервени, и беше въпрос на часове да се случи нещо подобно", допълни Борисов.

Според него правителството на ГЕРБ не се е бавело "и с минута" при пускането на готов обект, докато сега "съоръжение за милиони стои дни наред, за да се натутка някаква администрация, и за съжаление, има жертви".

Борисов отрече да търси политически дивиденти и даде за пример, как се е обадил на вътрешния министър Цветлин Йовчев и му казал да работят спокойно по взрива в центъра на София, причинен от избухнали газови бутилки.

Министър Терзиева: Недостойно е да се трупат дивиденти от трагедията

"Определям като недостоен хода на някои политици, които се опитват да трупат дивиденти от трагедията на хората", заяви министър Терзиева, която също като Борисов поднесе съболезнования към роднините и близките на жертвите.

"От петък съм подложена на натиск от кмета на София и бившия премиер да пусна движението по новопостроения участък незаконно. Като министър и юрист, държа да се спазват законите и процедурите. Държа не само на качеството на обектите, но и на безопасността на движение", каза Терзиева.

Тя допълни, че е поела отговорността да пусне участъка с разрешение за временно ползване, за да отпушим по-рано трафика. "Ако трябваше да чакаме акт 16, то обектът трябваше още да седи затворен", каза министър Терзиева. По думите и "положените асфалт и маркировка не означават, че един път е готов за експлоатация".

Терзиева определи като "невярно" твърдението, че по времето на ГЕРБ обектите са пускани незабавно. "Доколкото помня, болшинството от обектите са пускани с акт 15 и акт 16, което означава, че са работели две комисии за приемането на обекта, за което е необходима минимум една седмица от окончателното завършване на строителните работи. Ако това не е така, означава, че е осъществяван натиск върху приемателните комисии, което недопустимо", заяви министър Терзиева.

Държавата удължи срока за строителство на обекта

Строител на 8.5-километровия участък обекта беше обединение "Хемус А2", начело с "Трейс Груп Холд" и партньори хърватската "Конструктор Инжинеринг" и българската "СК-13 Пътстрой".

Изграждането му започна през септември 2011 г. и по договор трябваше да бъде завършен на 26 юли 2013 г.

Докато беше премиер, Бойко Борисов обещаваше дори обектът да бъде пуснат предсрочно преди началото на туристическия сезон през юни. Това обаче не се случи заради забавени отчужедителни процедури и проблеми с преместването на техническа инфраструктура, което е отговорност на държавата. Така се си стигна до удължаване с още месец на срока за изпълнение на обекта.

Строителството на 8.5-километровата отсечка струва 32 млн. лв., като средствата идват от оперативна програма "Транспорт".

Строителният надзор на обекта беше осъществен от "Трансконсулт БГ".

Държавата все още не е платила за отчужденията

Пета година държавата все още не е платила обезщетенията на собствениците на отчуждените имоти, стана ясно при откриването на магистралата. Двама потърпевши бяха дошли лично за да се оплачат на председателя на управителния съвет на пътната агенция Лазар Лазаров.

Потърпевшите са семейство Ангелови, които имат да получават 142 397 лв. за близо два декара отчужден терен. За това наследниците им показаха решение на Върховния административен съд на последна инстанция от април 2008 г. По думите им държавата отказва да им изплати парите, въпреки съдебното решение.

Лазаров ги покани на среща, защото не е запознат с проблема им. Хората обаче не вярват, че някой може да им помогне.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

214 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #214

    209 - де го чукаш де се пука.. "До 203!!! А бе тъпляк, да ти чуя мнението- в софия като има задръствания постоянно, и има изнервени шофори нонстоп, катастрофи със фатален изход-що не ревеш срещу Фъндъкова..." Имаш ли навик, това което прочетеш първо да го осмислиш или караш наизуст?!! Малко логика да отрезнееш: На магистралата става катастрофа- вината е на управляващите, в София става катастрофа- управляващите са виновни. В София управляващ е Фъндъкова, следователно вината е нейна. Капиш?

  2. Анонимен
    #213

    Терзиева , ти за какъв Акт 16 балтаеш ? Я прочети ЗУТ . Има удостоверение за експлаотацаия и разрешение за ползуване. Едно време ,преди години по време на действието на ЗТСУ и малко след него,съвсем малък период се издаваше АКТ 16, но вече от доста години несе издава.

  3. Анонимен
    #212

    И докато сме на темата, пътували ли сте нощно време по магистрала Тракия - пълееен мрак, пътуваш в нищото, няма осева линия, няма котешки очи, няма авариина лента. Нямаш време за никаква реакция. Нарича се фосфорицираща боя - това, което може да спаси животи.

  4. Анонимен
    #211

    Не е достатъчно да се построят и открият новите пътища и магистрали - трябва организация на движението и адекватност, Господа Управляващи!!! Докога ще погребваме невинни хора? Чува ли ли сме за светлинна индикация, табели, означения на скоростта....А кой пусна тиражията без лични документи да влезе в страната?

  5. Анонимен
    #210

    Тази министърка немога да я разбера лещите ли си е загубила или какво? Там в този момент имаше, не тапа, а ТАПИЩЕ ... Добре, че не ни смаза и нас този кретен с румънската цистерна... тои не намали по никъкав начин просто помля спрения тир в дясната лента.... и от там спрелия бг. тир помля колите в лявата лента от причинения му удар отзад ... просто ние имахме късмет...

  6. Анонимен
    #209

    До 205. Мен ме хвана задръстването с цялото семейство и децата. Или чакахме или се движихме със скоростта на мравки. Минаха часове, докато излезем от тапата. Вече нямам нерви от тези комуняги. Не се търпи. А като не ти харесва София,че имало задръствания - свят широк, България не е само София както казваш - къш от нея.Хем ще има повече въздух.С часове не съм чакал в София. А има и друг транспорт.Напр.метро, но то ви боде очите.

  7. Анонимен
    #208

    Народът казва "хем нас..ра..но, хем голямо". Гьонсуратлък, както пише по-долу един, наглост безмерна.По-долу един пише,че такива селски, тъпи нямам думи да се изразя ритуали няма по света.Ама то останало от Тато - да се пъчи , да каже с характерния си глас някаква тъпотия като "Честит 8 декември - празникът на жената" или "сега полупроводници, догодина - цели ха- ха-ха"

  8. Анонимен
    #207

    До 196. Може и повече от 20 г. да се чакаше. За съжаление не съм малък. Имах такъв заем не дочаках кола, дойде демокрацията и ми върнаха парите без лихва естествено. Обажда се синът ми от чужбина и ме пита за вноската.Казвам, че съм дал парите за поправка на хладилника.А той казва "ама той струваше 500 лв.Какво чакане и записване в ЦУМ беше! И всички се развалиха за 2-3 г.след като им изтече гаранцията. Беше "Мраз",голям с вносни части и трябваше пак вносни да се сложат - естествено лв.в долари се пресмятаха.

  9. Анонимен
    #206

    Къде отиде гражданското общество, прогресивните телевизии, реформаторския блок, партиите, които искат оставката на правителството?По голяма некадърност и повод за искане на оставка на министърката и правителството няма.За сметка на това слушаме едно шикалкавене , търсене на начини за оправдание, прехвърляне на огъня върху Борисов , а той е прав.Цинизъм от висша степен.Самият министър Папазов се изтърва , преди да го инструктират, че е бил там и е видял катастрофата и причината е тапата пред София

  10. Анонимен
    #205

    До 203!!! А бе тъпляк, да ти чуя мнението- в софия като има задръствания постоянно, и има изнервени шофори нонстоп, катастрофи със фатален изход-що не ревеш срещу Фъндъкова...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.