Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тежки реформи започва Мутафчиев в транспорта

12 коментара
Тежки реформи започва Мутафчиев в транспорта

Нова транспортна схема на страната, комбинираща по-добре превозите по суша, въдух и вода в услуга на пътниците. Приватизация на част от държавните транспортни дружества след финансовото им оздравяване и преструктуриране. Продължаване на политиката на концесиониране. Това са част от задачите, които си постави за мандата си  политическият екип на транспортния министър Петър Мутафчиев пред журналисти в неделя.

Пет основни приоритета на работата на екипа си, очерта Мутафчиев. Това са безопасността и сигурността на транспортната система; модернизацията на пътната инфраструктура;  подобряване на качеството на пътническите услуги; ускоряване на проектите в отрасъла за финансирането им по предприсъединителните и Кохезионните фондове, както и поддържането на взаимоотношенията с бизнеса в сектора.

Комбинирани превози суша-въздух-вода

Започваме анализ на състоянието на националната транспортна схема. В момента тя дублира доста  видове транспорт по едни и същи маршрути, което не е ефективно за нито един от превозвачите. Затова схемата трябва да се актуализира и да свърже автомобилни, жп, въздушни и авиопревози по най-добрия начин и актуални цени, каза транспортният министър. В момента хората слизат от самолета, влака или автобуса и тепърва започват да търсят начини да стигнат до крайната точка на пътуването си. Това трябва да се промени, като им се предложат още от тръгването им варианти за достигане на последната им спирка, обясни той. За целта предвиждаме да въведем информационна система за възможностите на бъдещата национална транспортна схема, допълни Мутафчиев.

За да се контролира безопасността на превозите, той въвежда три отделни звена за следене на дейностите и произшествията във въдушния, жп и автотранспорта.

За модернизация на транспортната инфраструктура ресорното ведомство ще продължи политиката на концесиониране, която провеждаше предишният кабинет. Отдаването на държавни активи на частно управление за определен период от време срещу инвестиции е най-добрият начин държавата да печели от собствеността си, без да прави разходи, смята Юджел Атилла, зам.-министърът по управлението на държавните предприятия и концесиите. Не е необходима пълната приватизация на фирмите, отбеляза той и се обави против продажбата на губещите дружества на всяка цена. Според него преди да се предложат за продажба, те трябва да се стабилизират финансово и да се преструктурират, така че от евентуалната сделка да спечелят както държавата, така и бъдещият собственик.

БДЖ и железопътната инфраструктура пак се обединавят

Разделянето на железницата на две компании – за инфраструктурата и за превозите, беше грешка, призна Петър Мутафчиев. Експериментът, който България въведе втора след Великобритания, не само не даде положителен резултат за двете дейности, но и задълбочи проблемите, каза той. Не се покриха очакванията ни, че с въвеждането на този модел, в жп транспорта ще навлезе конкуренцията и компанията “Железопътна инфраструктура” ще печели от такси. При три лицензирани частни жп превозвачи само един работи реално и държавната компания разчита основно на приходите си от БДЖ, което пък рефлектира върху цените, които трябва да са разходо ориентирани, отбеляза министърът.

След като се разгледат моделите на други държави, ще се мисли за създаване на вертикално интегрирана система в железниците, отбеляза Георги Петърнейчев, зам.-министър по сухопътния транспорт. Засега се разглежда идеята за Железопътен консорциум, който да обедини настоящите две компании, но по вертикала те да се разделят в холдинги и съответно превозвача - на групи за пътнически и товарни превози. Възможно е дори локомотивите да се обособят в отделно дружество, което да обслужва горните две групи. Целта е да се избегне ползването на държавната субсидия за пътнически превози за покриване на други нужди, както и прехвърляне на средства от печелившите товарни влакове за разни дейности, които в момента се извършват от БДЖ, обясни Петърнейчев.

Частници ще поддържат гарите и ще продават билети за влака

Колегата му Юджел Атилла отбеляза, че веднага ще се започне обособяването в отделни дружества на поддръжката на локомотивите, почистването на вагоните, за което в момента БДЖ плаща на частни фирми, и източването на остатъчните петролни продукти от дизеловите машини. След това тези фирми ще се приватизират, за да не плаща превозвачът разходи за дейности, които не са пряко свързани с работата му. Вероятно дори частник ще продава билетите за влаковете, обясни Атилла. Той добави, че ще се върви и към концесионирането на железопътните гари. Вместо БДЖ да се чуди как да ги управлява, по-добре частна фирма да инвестира в тях и да организира търговските дейности върху площ, от която държавата може да печели много добри концесионни възнаграждения, отбеляза зам.-министърът.

С продажбата на БМФ няма да се бърза

Държавата ще засили контрола върху управлението на Параходство Български морски флот (БМФ), каза Петър Мутафчиев. Дружеството към момента е натрупало дългове в размер на 80 млн. лв. и има проблем с мениджмънта. Не бива да се бърза с неговата привазитация, добави той. От началото на следващата година ще се започне обмислянето на нова стратегия за раздържавяването на морския ни флот. Вариантите за продажбата му са много, но не е необходимо държавата да продава напълно дела си от дружеството, както се предвижда това в сегашната стратегия, посочи транспортният министър.

През октомври започва да се обмисля и начинът за раздържавяване на авиокомпанията “България ер”, добави Мутафчиев.

Отстъпки за възрастта на автопарка, возещ в страната

Ще е справедливо за българските автофирми да се направи отстъпка във възрастта на използваните превозни средства на вътрешния пазар за превози. Вместо заложените изисквания автомобилите да не са над 5-годишна възраст, вероятно ще приемем 8 или 10 години, каза Георги Петърнейчев.  Отстъпката за междуселищните превози се налага, защото  цените на новите автобуси са такива, че за пет години по маршрут между по-малки населени места инвестицията не може да се изплати, посочи той. За международните превози обаче си остава границата от 4 години.

Всички промени в транспортната политика на страната ще се обсъждат с браншовите организации в съответните сектори, отбеляза Петър Мутафчиев.

Засега не е проблем Агенция “Пътища” да остане в МРРБ

По повод заформилия се задочен спор между транспортното и регионалното министерство в чия структура да е Изпълнителна агенция “Пътища”, Мутафчиев отбеляза, че дори и ведомството да остане на подчинение на строителния министър, транспортният е този, който координира разпределянето на средствата по предприсъединителните европрограми и Кохезионните фондове. Ако има проблеми между управляващия парите и усвоявящия ги, ще се мисли за промени, коментира той. Министерството на транспорта е управляващо европрограмите в сектора “транспорт”, като трите междинни звена за проектите са Агенция “Пътища”, Агенция “Морска администрация” и Национална компания “Железопътна инфраструктура”. 380 млн. евро, предоставени от Европейския съюз срещу финансиране от държавния бюджет на България, ще трябва да разпределят тези звена за периода 2007-2009 г., отбеляза Метафчиев. За да стане това обаче е необходимо да се ускори както изпълнението на сегашните проекти по ИСПА, така и разработването на бъдещи проекти.

За целта трябва да се промени нормативната база в областта на отчуждаването на терени за национално значимите обекти, отбеляза Весела Господинова, зам.-министър по еврокоординацията и инфрактруктурните проекти. Въпреки че в сегашното законодателство е заложено бърза процедура по отчуждаването на терени за нуждата на такива проекти, с месеци се забавя обезщетяването на техните собственици, които най-често спорят в съда за стойността на имотите им. Реално това е и причината за забавянето на строежа на Дунав мост ІІ край Видин-Калафат и електрификацията и реконструкцията на жп линията Пловдив-Свиленград, отбеляза Господинова. За последния обект например отчуждение и компенсиране на собствениците им или техните наследници чакат 4000 обекта. До края на годината обаче се очаква този процес да приключи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Петър Петров
    #12

    По времето на Виденов имаше програма по оздравяване на Балкан преди неговата приватизация. Видяхме докъде стигна авиокомпанията, бе съсипана. Сега се върви по същия план. Да не говорим, че оздравяването на тези предприятия е за сметка на данъците ни.

  2. бесен
    #11

    Докога ще наливаме парите от данъци в БДЖ, Балкан, инфраструктурни предприятия и какви ли не държавни мастодонти останали от комунизма?СПЕШНА ПРИВАТИЗАЦИЯ но не на приятелските фирмички на Павлов Краус Василев или Мутавчиев,а на стратегически инвеститори от европейски или световен мащаб.

  3. Русе, превозвач
    #10

    Аз съм превозвач в международния транспорт. В нито една страна няма възраст на камионите. Те или са годни или не са годни за превоз на товари. Само че там се правят истински технически прегледи, а не както при нас - по документи. Какво ще ги правим "старите" камиони? Че то никой няма да може да купи, за да ги използва! Наистина само циганите ще спечелят! Знаете ли колко струва един "стар" камион на 8 години например? Най-малко 80 000 лв. Кога ще го изплатите този кредит и кога ще натрупате капитал

  4. A.T.
    #9

    Занимавам се с международен транспорт повече от десет години,политически съм необвързан и според мен сегашното ръководство на МТС-ресор "сухопътен транспорт", този път се ръководи от професионалисти в тази област.Приветствам новата програма на министър Мутафчиев и вярвам,че този път направените промени в транспортната политика на BG ще имат реални резолтати.Най-важно според мен е да не се губи вразката между администрация и бранш.По въпроса за промените в "закона за абтомобилните превози", мисля че промените са в полза на превозвачите и е жалко, че колегите не го разбират и не го подкрепят.

  5. Burgas
    #8

    Поне има опит в транспорта, а то малкия до края бърбореше общи приказки.Иначе Потър и Ралчев и Минков и цялата мафия обрулиха и БМФ и де що има.

  6. komentator
    #7

    bsp puska w obrashtenie perfektnata za tiah shema - parwonachalno kazwat "niama da priwatizirame, grijim se za interesa na horata, na darjawata" - pochwat edni preustroistwa i prestrukturirania, lapat se edin kup pari ot raznite tehni hora po ministerstwa i darjawni transportni firmi. Uj darjawata po-dobre shte prestrukturira ot chastnika. Neka da priemem, che e taka. Sled towa kogato weche niama nakade (palno liberalizirane na pazarite w transporta na EU - teparwa se ochakwa i w chujbina, no kogato

  7. VTA
    #6

    A kakvi sa tia "Kohezivni" fondove? Koga shte se nauchat tezi troikadjii ot mediapool che da vzemesh chujda duma i da ia napishesh s balgarski bukvi ne pravi nishto dobro, a samo obarkva chitatelia. Da ne govorim che sas sigurnost i avtora ne znae za kakvo govori shtom pishe dumata s glavna bukva "K". Koheziven ne e ime ili naimenovanie, idva ot dumata "cohesive" i oznachava "svarzvasht, sploten". Ama hich ne razbiram kogo se opitvat da vpechatliat s tezi chujdici s glavni bukvi? Bajo ot selo ili inteligentnite hora v Bulgaria? Ne stiga che chujdica ami i s glavna bukva che prostotiata da e oshte po ochevidna.

  8. protestirasht
    #5

    Molia da ne obizdate zivotnite. Vsiako govedo ima poveche dostoinstvo ot vsichki komunisti vzeti zaedno.

  9. транспоръта
    #4

    !!!

  10. чинго
    #3

    комунистически общи приказки и конкретно - никаква приватизация. отново те решават от какво има нужда транспортния пазар?! комунисти - какво искате? тъпи говеда, които окончателно ще загробят транспорта, особено БДЖ, след "прочутото" управление на мошенниците павлов и хари потър - ники тъпото василев.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.