Тикет системата на София ще тръгне без промяна в тарифирането

Преди да се реши дали да се плаща на разстояние или на време ще се събират и анализират данни за пътуванията

Така изглеждат тестовите валидатори, монтирани в няколко превозни средства на градския транспорт. То все още не се използват реално.

До края на следващата година София трябва да има работеща система за електронно таксуване в градския транспорт. Тя обаче ще тръгне без промяна на тарифната политика, въпреки че идеята е с тикет системата да се промени и начинът на плащане за единично пътуване и таксуването да е според изминатото разстояние или според времето на пътуване.

Вероятно промяната на тарифите ще стане едва в края на 2021 г. или в началото на 2022 г. Причината е, че за първата около година от работата на системата тя ще се ползва за събиране на данни за поведението на пътниците. Те ще се анализират и тогава ще се предложи кой от двата варианта за тарифиране да бъде избран. Самата система трябва да позволява използването и на двата варианта. Крайното решение кой да се прилага ще се вземе от следващия общински съвет. Това обясни директорът на общинското дружество "Център за градска мобилност" Христиан Петров, по чиято поръчка се разработва тикет системата.

Иначе вече е започнало монтирането на новите устройства, част от е-системата, в превозни средства от градския транспорт. До края на август трябва да бъдат оборудвани 36 превозни средства от различните видове, които се ползват в София - тролеи, трамваи, автобуси и метро. В тях се поставят т. нар. валидатори за картите и билетите, камери и устройство за продажба на билети от шофьорите. Тези устройства ще издават хартиени билети, но с QR код, който носи информация кога са издадени, в колко часа и от кое превозно средство.

С този код билетите ще могат да се проверяват и от контрольорите, а според ЦГМ ще се избегне и практиката да се оставя вече ползван билет в транспортното средство, за да се ползва от други пътници. Всъщност подобна информация в момента има на билетите, които се купуват в тролеите и трамваите. На тях пише кога и от къде са купени и реално могат да се оставят в трамвая или тролея и да се ползват от друг пътник, но максимум в рамките на един курс.

След тестовете на първите оборудвани с новия хардуер устройства трябва да започне и масовото им монтиране. Плановете са да бъдат поставени 15 000 устройства, на над 1 350 напълно оборудвани превозни средства от 4 типа транспорт, монтаж на оборудване в 11 депа, 52 метростанции, над 80 търговски обекта, интеграция на съществуващите системи, обучението на 3 000 служители на ЦГМ и транспортните оператори. Тук влиза и Центърът за видеонаблюдение.

За изграждането на обещаната нова модерна система беше избран консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем", в който влизат българските компании "Компютърнет сървисиз" и "Тикси" и турското дружество "Асис Електроникс". Подизпълнител за видеонаблюдението е компанията "Макстелеком".

За изграждането на системата Центърът за градския мобилност ще плати 73.24 млн. лева без ДДС и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лева. Така общата цена на проекта е 83.24 млн. лева без ДДС. Договорът за изграждането е 2 години (от декември 2018 г.) и още 8 години за поддръжка. След приключването му компаниите вероятно ще получат нов контракт за поддържане на системата. В противен случай ще трябва да се обявява нова поръчка за нова система.

В скоро време се очаква да започне и предлагането на талони за паркиране в силя и зелена зона през мобилни приложения. Решението за това беше взето от общинския съвет в четвъртък. Центърът за градска мобилност, който събира приходите от зоните за платено паркиране, има намерение да разработи собствено приложение. Електронните талони обаче ще могат да се продават и от частни разработчици на такива приложения, които ще ги купуват на едро от ЦГМ. Отстъпката за посредниците от цената на талоните ще е 10%. Остават възможностите за синя и зелена зона да се плаща с SMS и с хартиен талон. В момента 90% от приходите идват от таксуването с кратко съобщение, но това оскъпява услугата за крайните потребители, тъй като те плащат освен за паркиране и за съобщението според тарифния си план.

Споделяне

Още по темата

Още от България