ТИР-фирмите са изолирани от преговорите за транзита на турски камиони

ТИР-фирмите са изолирани от преговорите за транзита на турски камиони

Държавният бюджет ще бъде ощетен с близо 120 млн. лв., ако либерализираме режима за транзитно преминаващите турски ТИР-ове през България, съобщават в декларация фирмите за международен автомобилен транспорт, изпратена във вторник до президента Георги Първанов и премиера Сергей Станишев.

Документът представен от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюза на малките и средни автомобилни превозвачи (СМСАП), които се срещнаха с председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев (НДСВ). 

Превозвачите обявиха, че ще протестират  срещу безконтролното и безплатно преминаване на камионите от югоизточната ни съседка.

Те ще сигнализират и Европейската комисия за решенията на българското транспортно министерство.

В декларацията се казва, че еднократното транзитно преминаване през Румъния струва 200 евро, през Унгария е 520 евро, а през Германия, Австрия и Италия е около 300 евро, докато Министерството на транспорта готви да пусне безплатно на родния пазар за товарни превози над 300 хиляди турски камиона. По данни на българските превозвачи, средно толкова турски ТИР-а минават транзитно през България.

От БАСАТ посочиха, че в Европейския съюз минималната такса на разрешително за превозвачи извън общността е 200 евро.

Преговорите между България и Турция по въпроса започват утре в Истанбул. Българската делегация ще се ръководи от заместник-министъра на транспорта Георги Петърнейчев. Директорът на изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Володя Киров, съобщи преди два дни по време на работна среща на фирмите-членки на БАСАТ, че техен представител ще бъде поканен за участие в преговорите. От браншовото сдружение били уведомени, че техен представител няма да има, защото служителят на транспортното ведомство, който се занимавал с организацията, се бил разболял и нямало кой да организира престоя им там.

Няма официална информация от транспортното министерство каква позиция ще защитава България в преговорите. По неофициален път обаче се разбра, че ведомството ще иска от Анкара да освободи от разрешителен режим връщането на българските превозвачи от Турция. И ако югоизточната ни съседка приеме това искане, България ще либерализира турските транзитни превози през страната.

От двете браншови сдружения на ТИР-превозвачите твърдят, че нямат проблем с обратните превози и не виждат причина българското министерство да се ангажира с тях. Според тях проблем ще е, ако турските автомобили започнат да вземат товари от България и така да се намесят във вътрешноевропейския пазар за сметка на българските компании.

Председателят на друга браншова организация в международните автомобилни превози днес обяви пред агенция “Фокус”, че подкрепя напълно либерализацията за транзитно преминаващите турски камиони. Койчо Русев от Националната транспортна камара и

Председател на Сдружението на организациите от автомобилния транспорт (СОАТ) заяви, че “преминаващите транзитно през територията на България турски ТИР-ове не пречат на никого”.

Според Русев, от 16 екипа в транспортното министерство, с които той е работил, “никога досега не е имало толкова добра атмосфера” и в никакъв случай той не може да приеме твърденията, че ИА”Автомобилна администрация” към Министерство на транспорта работи против интереса на българските превозвачи.

Източници на Mediapool коментираха, че заради позицията, която Койчо Русев защитава от името на браншовото сдружение, част от големите фирми в него могат и да го напуснат. Несъгласие с мнението на председателя Койчо Русев са изразили големи транспортни фирми като “Юроспийд” (Eurospeed) и “Биомет” ( BIOMET).

Още по темата
Още от Бизнес