Точка на насищане на пазара на бира в България

Развитието на сектора е в нови продукти и по-висок клас пиво

Точка на насищане на пазара на бира в България

Пазарът на бира в България е достигнал точката на насищане. С консумация на 76 литра бира на глава от населението годишно страната ни се нарежда на 12-та позиция в Европа и е над средната (70 л) за стрия континент. Челната тройка по този показател е Чехия (143 л), Германия (104 л) и Австрия (103 л).

Изминалата 2017 г. е още една добра година за бранша. Продаденото количество бира е почти същото като обем и стойност спрямо предходната година – над 5.1 млн. хектолитра пиво. Хубавото време и ръстът на туристите са основните причини за запазването на добрите резултати. Надеждите на пивоварите са тази година да задържи нивата от предишните две. Предстоящото световно първенство по футбол в Русия дава оптимизъм за запазването на тренда.

Данните от последните години показват, че по основните показатели за растеж като производство, реализация и консумация на бира на глава от населението са постигнати едни от най-високите нива от 30 години насам. Това ни дава индикации, че пазарът все повече се насища и прогнозите за 2018 г. трябва да са умерени, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България. Затова прогнозата ѝ е за още по-силна конкуренция между отделните играчи на бирения пазар в страната.

Изпълнителния директор на "Карлсберг България" Денис Шерстенников също смята, че българският пазар е достигнал точката на насищане на консумация и производство на бира. В бъдеще може да се търси ръст на пазара в увеличаване на стойността на бирата, чрез предлагане на тъмни бири, пиво от специфични географски райони и на специални бири.

Пътят е чрез иновации в бирената индустрия на налагане на нови марки пиво и намаляване на разходите за производство, както и в повишаване на бирената култура чрез провеждането на новата инициатива - "бирена академия".

С повишаването на доходите със сигурност през тази година любителите на пивото може да очакват и леко поскъпване на кехлибарената течност през летните месеци.

Инвестиции от над 1.2 млрд. лева в индустрията за 23 години

От Съюза на пивоварите у нас отчитат устойчиво развитие на бранша с високи стойности на дълготрайните материални активи на членовете на сдружението, разширяване на продуктовото портфолио и на иновациите за цялостно бизнес развитие. В Съюза на пивоварите са 93 на сто от производителите на бира - "Болярка ВТ" АД, "Бритос" ЕООД, "Загорка" АД, "Каменица" АД, "Карлсберг България" АД, ",Ломско пиво" АД и новоприетата пивоварна "Доровски инвест" ЕООД. Те произвеждат 98 - 99 на сто от цялото пиво в страната.

От започването на процеса на приватизация на пивоварната промишленост в страната през 1994 г. до днес в сектора са инвестирани над 1.24 млрд. лв. Само за миналата година секторът е вложил над 41.1 млн. лв. в обновяване на производствената си база. Инвестициите са в нови съдове за пивоварене, ферментация и пастьоризация, във високо автоматизирани бутилиращи линии за РЕТ и стъкло, както и в модернизация и изграждане на цехове за съхранение на суровини, логистични центрове и инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води.

Общо в страната през миналата година са реализирани 5.13 милиона хектолитра бира. Това е 50 820 хектолитра по-малко спрямо 2016 г., отчитат от Съюза на пивоварите. Това ни отрежда около 12-та позиция в Европейския съюз.

Продължава положителната тенденция за намаляване на дела на продажбите на бира в РЕТ бутилки, който спада на 56%. Делът на стъклените опаковки е 23 на сто, на кеновете – 15 на сто и на кеговете – 6 на сто, отчитат от Съюза на пивоварите.

През миналата година пивоварните компании са разширили асортиментната си листа с 14 нови марки бира. Към тях трябва да се добавят още над 25 нови опаковки и десетки етикети.

По данни на Агенция "Митници" постъпленията от акциз за бира през 2017 г. са 79 376 485 лв., от които приносът на членовете на Съюза на пивоварите в България е 95%.

За поредна година намаляват и количествата на бира от внос от EС и трети пазари. През миналата година импортът е 499 000 хектолитра.

И номер едно е ...

След като години наред беше в топ три на пазара на бира у нас, през миналата година "Карлсберг България" изпреварва основните си конкуренти – "Загорка" и "Каменица".

Според данните на агенция "Нилсен" (Nielsen) "Карлсберг България" заема дял от 31.6 на сто на пазара на пиво у нас за 2017 г. Лидерската позиция в бранша се дължи основно на приноса на местни ѝ марки "Пиринско" и "Шуменско", които са успели да надскочат регионалния си обхват и се консумират и в другите краища на страната.

"Пиринско" постигна 19.8% пазарен дял в обем за 2017 г. и е най-големият български бирен бранд от близо две години насам. Марката беше подкрепена и от доброто представяне на "Пиринско Младо пиво", което вече е на пазара през настоящия сезон, коментира Бранимир Братанов, маркетинг мениджър на "Карлсберг България".

"Шуменско" отбелязва ръст от 15% в обем през изминалата година спрямо 2016 г., което му отрежда 10% дял от общия пазар на бира в страната. Завръщането на оригиналната 0.33 л стъклена бутилка "Бомбичката" се радва на успех вече две години след появата си. За настоящата година се подготвят нови преживявания с "Шуменско".

За първите два месеца на годината възходящият тренд за "Карлсберг България" продължава, като компанията постигна 33.1% дял в обем и 32.6% дял в стойност от бирения пазар, сочат данните на агенция "Нилсен".

Бирена академия

Заради насищането на бирения пазар като количества през тази година ще продължи развитието на кампанията за ползите от пивото. Под мотото "Бирата на фокус" ще бъдат организирани редица събития в подкрепа на бирена култура. Стремежът на Съюза на пивоварите е да се разширят познанията на приятелите на кехлибарената течност от технологията за производство и спецификите на различните видове бири. Това ще се случи под формата на Национална бирена академия – начинание, подкрепено и от общоевропейския образователен портал BrewUP, който съдържа широка база данни за производството на пиво и дава информация за хората с предприемачески намерения в тази дейност.

"Карлсберг България" също залага на новия си проект "Бирена академия", който е насочен към служителите на компанията и нейните партньори и клиенти. Обучението дава основни познания за историята на бирата, съставките ѝ, пивоварния процес, различните стилове бира.

"Концепцията на "Бирената академия" има за цел да създаде разбиране за начина на дегустиране на бира и умение да се опише вкусът на всеки тип пиво, както и да даде препоръка и развие способности за правилно комбиниране на различни видове бира и храна, в това число и правилното им сервиране", коментира Денис Шерстенников, изпълнителен директор на "Карлсберг България".

Например леки бири вървят с леки храни, а тежки бири с по-тежка храна, разясняват от компанията. Затова концепцията ѝ "House of Beer" ще продължи да се обогатява с нови видове бири. Освен добре познатите вече на българския пазар Carlsberg, Tuborg и Budweiser Budvar, през тази година премиера направи и Kronenbourg Blanc 1664 – един от най-силните брандове на "Карлсберг Груп". Френската "синя" бира (заради шишето) е лека с вкус на карамфил и портокал и върви с леки храни.

Споделяне
Още от Бизнес