Токът да поскъпне от юли средно с 10 на сто, за бита повече

Токът да поскъпне от юли средно с 10 на сто, за бита повече

Средно с десет процента да се повишат цените на тока, искат тримата доставчици на електроенергия - австрийското дружество ЕВН, което снабдява Югозападна България, германското Е.ОН, обслужващо североизточната част от страната, и чешката ЧЕЗ, работеща на западната територия.

Калкулираното от тях увеличение обаче е спрямо сегашните цени, на които продават енергията си електроцентралите и НЕК. Най-вероятно те също ще поискат нови тарифи и реално повишението може да отиде още нагоре, освен ако Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) не нагласи отново цените по веригата на производство, пренос, разпределение и снабдяване, така че да ореже поскъпването на всички или да даде на някои повече, а на други по-малко.

ЕВН се мотивира с инфлацията от 7.8 на сто и ангажиментите си да реализира проекти от възобновяеми енергийни източници, каквито са вменени на разпределителните дружества със закона за енергетиката.

Така австрийците са калкулирали цена от 16.9 стотинки на киловат дневна енергия от юли без ДДС и 9.7 ст./кВтч по нощна тарифа, ако ДКЕВР приеме предложението, съобщи Гочо Чемширов, шеф на дирекция “Регулаторен мениджмънт“ в ЕВН България, цитиран от БНР. Не става ясно обаче какви са намеренията относно цените за стопанските потребители.

Целта не е печалба, а покриване на увеличените разходи на дружеството, допълни той и припомни, че при обсъждането на цените в регулатора вероятно ще има промяна в тарифите.

Представителят на ЕВН допълни, че точните предложения ще бъдат публикувани в събота, но поисканото увеличение се налага, за да се отчетат повишените цени по веригата от производителя до крайния клиент, както и поскъпването на материалите на световния и български пазар.

Също 10 на сто средно увеличение искат от Е.ОН. От компанията съобщиха, че за битовите клиенти това означава повишение до 0.15273 лв./кВтч без ДДС. По техни изчисления сметките на потребителите ще се вдигнат с около 3.17 лв. месечно, но ако се следват съветите за енергийна ефективност и не оставят електроуредите си включени в режим на готовност, биха могли да спестят двойно повече от предложеното поскъпване.

Предложеното увеличение на цената за стопански клиенти, присъединени към мрежата на ниско напрежение е 8.2 %, а за стопанските клиенти на средно напрежение – 8.6 % увеличение.

От Е.ОН България посочиха, че докато крайната цена на тока от влизането им в собственост в дружеството във Варна и Горна Оряховица през 2005 г. до юли 2008 г. се е повишила с близо 46 на сто, от това увеличение едва 6 процента е вдигането на цената за разпределение и продажба. През 2007 г. дружеството само отразило повишението на централите и НЕК, а през миналата година в негова полза отишли само 1 процент от поскъпването на цената.

Новите тарифи са изчислени при непроменени цени на НЕК и производителите на електроенергия, но отчитат януарското увеличение на изкупната цена на тока, произведен от топлофикациите от когенерации.

“Времената на икономическа криза, в които живеем, не са леки за никого и при определянето на тарифите сме се ръководили от реалните разходи на компаниите и финансовите възможности на българските потребители. Предложили сме ценови нива, които дори не покриват напълно инфлацията за предходната година”, заяви Гюнтер Шуберт, председател на Управителния съвет на Е.ОН България ЕАД.

По-голямо поскъпване за бита

От чешката компания ЧЕЗ, която обслужва най-големия регион, съобщиха, че тяхното предложение за средно повишение на цените е 10.5 на сто, което правело с 0.014 лв./кВтч повече без ДДС.

Регионалният мениджър на ЧЕЗ за България Любош Павлас обаче уточни, че за бита поскъпването ще е повече от обявения среден процент, но отказа да съобщи с колко. В събота щели да се публикуват всички разчети. Освен това дружеството ще иска значителен скок на нощната тарифа, защото в момента тя била под себестойността, на която снабдителят купувал тока от НЕК.

Освен това в момента киловатчас нощна енергия била по-евтина от топлоенергията и хората предпочитали да си изключват парното и да се греят с електрически уреди. Това удряло ЕРП-то, защото трябвало да продава повече ток на цена под тази, на която я е купило.

За стопанските потребители пък повишението на цените ще е под посочените 10 на сто, защото крайно време било да се премахне кръстосаното субсидиране на бита от промишлеността.

ЧЕЗ също са вкарали в исканото вдигане на цената поскъпналия ток от топлофикациите, както и несъбрани вземания от 4.4 млн. лв., за които е изтекъл давностният период и според методиката за ценообразуването на електроенергията те могат да бъдат признати за разходи. Причината е, че компанията няма вече законови начини за събирането на сумите, които обаче са фактурирани и дружеството е платило върху тях ДДС, обясни Кремена Стоянова, изпълнителен директор на “ЧЕЗ Електро“.

От дружеството обаче признаха, че и предишни години са опитвали да вкарват в цената несъбрани вземания, но ДКЕВР не ги е признал като разходи. и най-вероятно сега ще стане същото. В тарифите са вкарани и 90 млн. лв. инвестиции през 2009 г. за поддръжка и развитие на разпределителната мрежа и за подмяна на електромери. Ръстът на планираните вложения е 27 на сто в сравнение с признатите от регулатора през миналата година 71 млн. лв.

Тримесечното отчитане да остане

Поскъпването на тока в Западна България било разчетено при запазване на тримесечното отчитане на електромерите. “Ако ДКЕВР не отстъпи от решението си за връщане на ежемесечния отчет на консумацията, то увеличените ще е по-голямо с 0.2 стотинки на киловат, колкото ще струва връщането на 400 инкасатора на работа“, обясни Любош Павлас.

Той обаче изрази увереността си, че компанията ще може да склони регулатора да запази по-дългия период на отчитане, защото вече клиентите започвали да се убеждават, че това е по-ефективно.

По думите му, след допуснатите грешки от ЧЕЗ при определянето на прогнозните месечни сметки за нови потребители, вече имало промяна в нагласата на абонатите заради дадените им възможности сами да си определят размера на месечната вноска, включително да заявят нулева консумация. Така от януари досега от всички 2.2 млн. клиенти около 8 на сто са поискали ЧЕЗ да не им определя прогнозни сметки, а сами са си определили колко да плащат. От тях 23 процента са поискали нулеви прогнозни сметки и заплащане на тримесечната консумация накуп, 49 на сто са си заявили по-ниски суми, а 18 на сто са пожелали да плащат повече първите два месеца и евентуално после ЧЕЗ да им възстановява парите.

Излиза, че въпреки оплакванията от прогнозните сметки, представени като масови, 92 процента от клиентите ни имат доверие, коментираха от компанията.

“Жалвайте се“, призова Павлас абонатите. Той допълни, че ако клиентите не подават оплаквания в ЧЕЗ за сметките си или за това, че не получават известията си колко дължат, дружеството няма как да знае какви са им проблемите, за да ги реши.

Като пример за такова взаимодействие между дружеството и клиентите той посочи смяната на доставчика “Полипост“ на тримесечните сметки, каквито на много места не се получаваха. От тази седмица фактурите се разнасят от нова компания – МБМ, която е била класирана втора в обществената поръчка за изпълнител на услугата. Ако отново има проблем с доставянето на сметките, новата компания ще бъде глобена, закани се Павлас.

Споделяне
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?