Тол контролът осигурява 30 млн. лв. повече от е-винетки

Тол контролът осигурява 30 млн. лв. повече от е-винетки

Въвеждането на тол контрола по българските пътища е увеличило приходите от е-винетки през 2019 г. спрямо предходната година, когато те бяха хартиени. Тогава за тях са били платени 357 млн. лв., а тази година сумата е достигнала 366 млн. лв.  Прогнозите на пътната агенция в началото на 2020 г., когато повечето шофьори купуват винетки, приходите да са с 30 млн. лв. повече, каза Олег Асенов, член на управата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пред Нова тв в понеделник.

Въпреки това обаче нарушителите остават голям процент - от 3000 автомобили проверени в неделя, 10% са били без винетки, докато в европейски план процентът е около 3-4%. "Това от своя страна води до изключително висока събираемост на компенсаторни такси. Те преминават вече 7 млн. лв. - такси, събрани от тол контрола през ПОС терминалите в колите“, каза Асенов.

Той обясни още, че 85% от приходите от пътни такси, постъпили от е-винетка и тол, ще се инвестират в ремонта, поддържането, рехабилитацията и изграждането на пътища. Останалите 15% са за самоиздръжка на системата, което я прави една от най-икономичните в Европа, заяви пътният шеф.

"Ако пътните такси за ползване на платена пътна мрежа от камиони, които сме предложили за обществено обсъждане, се запазят в този размер, очакваме приходи от 40 до 60 млн. лв. на месец, или на годишна база - между 550 и 650 млн. лв.", допълни Олег Асенов.

"Девет месеца се борим с тази тарифа, първата ѝ глътка е болезнена, като на едно дете, но ще даде нов живот на пътната инфраструктура“,  коментира той.

Асенов припомни, че към Обществения консултативен съвет по въвеждането на тол системата към регионалното министерство ще има  обществен борд, в който ще се обсъжда кои пътища да бъдат рехабилитирани. Така превозвачите ще знаят къде се инвестират платените от тях тол такси. Постепенно ще се премине и към подобряването на третокласната пътна мрежа, особено важна за населението в определени региони.

"Разходите няма да са само в асфалт, има планирани мероприятия и за пътна безопасност, които ще намалят пътния травматизъм“, заяви още Олег Асенов.

Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?