Тол системата - от 2019 г. и само за пътища без дупки

Във Варна се изпълняват проекти за близо 380 млн. лева

Тол системата - от 2019 г. и само за пътища без дупки

Тол системата влиза в действие за тежкотоварните автомобили от 2019 г. и ще се плаща само за пътища в добро експлоатационно състояние. До две седмици ще се вземе решение кой да я управлява - нова държавна компания или отдел в пътната агенция.

Това съобщи регионалният министър Николай Нанков по време на посещението си във Варна, където провери на място изпълнението на инфраструктурни обекти за над 380 млн. лева.

Варна влезе във фокуса на вниманието на управляващите през третия мандат на ГЕРБ, "защото Бургас доста го изпревари" по думите на премиера Бойко Борисов. Лично той обеща да се случат няколко големи проекта – два нови булеварда, които да изведат трафика извън града, преместване на пристанището за товарене на кораби, ремонт на Математическата гимназия. През миналото лято Борисов отиде да провери как се работи по тях.

Сега със средства от оперативна програма "Региони в растеж" се изпълняват обекти за 85 млн. лева, с 85 млн. лева проекти от държавния бюджет, пътни обекти за над 27 млн. лева, над 110 млн. лева за водния цикъл на областния център, реконструкцията на главния водопровод в квартал "Аспарухово" и модернизиране на пречиствателната станция в Златни пясъци и други обекти, изреди Нанков.

Варна се очертава да бъде и център на новия Черноморски регион, съобщи още министърът. В момента тече обществена дискусия за новото райониране на страната за нуждите на еврофондовете и статистиката. Не е ясно какво е мнението на кмета на Бургас Димитър Николов, който е зам.-председател на ГЕРБ.

Тол системата

Тол системата се очаква да заработи от началото на следващата година, каза Нанков във Варна. Досега говореше, че това трябва да се случи до края на годината.

В момента се разработва софтуер, който ще бъде предоставен на бъдещия орган, който ще управлява системата, каза Нанков. Той се ангажира до две седмици да се вземе решение дали това ще бъде отделна държавна компания, или ще е част от структурата на АПИ. Очаква се тя да генерира приход на годишна база почти два пъти и половина повече от наличния към момента, каза Нанков.

Това е промяна спрямо досегашните обещания от 1 - 1.5 млрд. лв. годишно по думите на премиера Бойко Борисов и предишни изказвания на регионалния министър. За последната година постъпленията от винетни такси бяха около 350 млн. лева. Сега по най-новите изчисления на Нанков излиза, че се разчита на приходи от около 700 млн. лева.

Регионалният министър повтори тезата си, че без тол системата държавата губи около милион и половина лева на ден.

В момента се работи по тарифирането и категоризирането на тежкотоварните автомобили, стана ясно от думите на министъра. Ще има пътища с по-висока такса за преминаване, като автомагистралите, а участъците първи клас ще бъдат с по-ниска цена.

Няма да се плаща за преминаването по всички републикански пътища през цялата страна. Платено ще е преминаването само по пътищата в добро експлоатационно състояние.

Магистрала "Хемус"

С началото на строителния сезон ще стартират и нови ремонти на тунели и мостови съоръжения по магистрала "Хемус", каза Нанков. Ремонтите ще са по графици, а целта е до началото на активния туристически сезон - 15 юни, да няма тапи и задръствания. Ако има ремонти, ще бъдат по долното стоене на мостовите съоръжения, за да не пречат и да не затрудняват трафика, каза Нанков.

"Общо 77 км през тази и следващата година ще се изграждат от магистрала "Хемус", обеща Нанков.

Тази година стартира реалното строителство на 25 километра от "Хемус". Издадено е разрешението за строеж на западния участък - от Ябланица до разклона за Тетевен при пътен възел Боаза (9 км). Първата копка на обекта е планирана за следващата седмица. До два месеца трябва да е готово строителното разрешение и за 16.5 км от Белокопитово до пътен възел Бухово, каза Нанков.

Отделно ще стартира тръжната процедура за избор на строители на 52 км до разклона за Плевен и Ловеч.

Ремонт на булеварди и Аспаруховия мост

Във Варна министърът провери как вървят големите инфраструктурни проекти, подпомгнати то правителството. В момента тече ремонтът на бул. "Приморски" в района на Летния театър, на ул. "Мара Тасева", на бул. "Първи май" в кв. "Аспарухово" и на бул. "Васил Левски".

"От понеделник започва запълването на дупките по Аспаруховия мост, което трябва да завърши до 10 дни", каза Нанков.

Веднага след приключването на работата по бул."Приморски" и отварянето му в средата на април ще започне ремонта на съоръжение 6 на Аспаруховия мост. Съоръжението няма да се затваря, а ще се направи временна организация на движението. Ще се работи във вечерните часове, за да не се създават затруднения за преминаване на хората, обеща Нанков. Той допълни, че ремонтът трябва да приключи до началото на активния летен сезон.

Строителството на бул."Васил Левски" трябва да приключи до 15 август - празникът на Варна, каза регионалният министър. В изграждането на новия булевард се инвестират 70.5 млн. лв. от държавния бюджет.

Регионалният министър инспектира строителните работи по трасето, което се изгражда в отсечката от ул. "Подвис" до ул. "Девня". До момента са поставени около 900 броя пилоти, изградени са 1730 м водопроводи и 2025 м битова и дъждовна канализация.

Във Варна в момента се изпълняват ремонтни дейности, по програмата за текущ ремонт и поддържане на пътната агенция и на моста "Звездица" на магистрала "Черно море".

До края на месеца трябва да е готов проектът на детелината на "Игнатиево", чрез която ще се изнесе трафикът за курортите на север от Варна.

Ще бъдат довършени и ремонтите на пътя Добрич – Албена и Аксаково – Албена.

От бюджетната програма на министерството се финансира подмяната на съществуващия водопровод в квартал "Аспарухово". "През миналата година имахме споразумение за 1.1 млн. лв., остават още 2 млн. лв.", коментира Нанков. Очаква се работата да приключи до 1 май.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?