Тол системата се отлага за 1 март 2020 г.

Частни компании ще определят таксата за тировете за изминатото разстояние

Тол системата се отлага за 1 март 2020 г.

Стартът на шумно рекламираната тол система, за която бяха похарчени 180 млн. лв. и от която се очаква да влизат в бюджета около 1 млрд. лева годишно, отново се отлага. Този път за 1 март 2020 г.

Съгласно Закона за пътищата събирането на тол такси от автомобилите над 3.5 тона трябваше да започне от 16 август 2019 г. Миналата седмица заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков каза, че тогава ще започне тестването на системата, а реалното събиране на тол такси ще е от ноември 2019 г. В понеделник обаче група депутати от ГЕРБ внесоха промени в закона, които предвиждат това да стане до 1 март 2020 г.

Промяната в закона, която "правим в унисон с проведените срещи с превозвачите, за да се намери необходимия консенсус за тарифирането, както и за обхвата на пътищата", обяви Александър Ненков, депутат от ГЕРБ и вносител на законопоректа, на нарочна пресконференция.

"Породиха се и притеснения от гледна точка на това как едно тарифиране би се отразило на превозвачите от гледна точка на стоки от първа необходимост и опасенията, че някои от тях биха завишили своите стойности. Поради тази причина през следващите няколко месеца всичко това ще бъде изчистено и се надявам да се намери необходимият баланс и доверие между двете страни - държавата и АПИ, от една страна, и превозвачите, от друга", допълни Ненков.

Претенциите на превозвачите са алиби за факта, че държавата не е готова с въвеждането на тол системата. Изпитанията ѝ започнаха през май и по договор с изпълнителя – австрийската "Капш", трябва да приключат в началото на ноември.

Освен това все още не са сложени всички рамки и устройство по платените пътища, които да засичат автомобилите. Монтажът им започна едва преди около месец.

Допълнителен фактор е и предстоящият местен вот през есента. Именно по тази причина не се обявява и не е представена публично карта с платените магистрали и пътища първи и втори клас. Няма яснота и за тарифите. Първоначално предложеният от правителството вариант беше критикуван от бранша. Аргументите им са, че предложените тарифи ще доведат до поскъпване на стоките от първа необходимост и на вътрешните превози.

Освен това все още не е решен въпросът с републикански пътища, които се използват масово от жителите на градовете. Например Северната скоростна тангента на София, по която в момента не се плаща електронна винетка от шофьорите на леки автомобили, но е задължителна за тираджиите. Този проблем възникна в началото на годината, но шест месеца по-късно няма никакво развитие по него.

Така, вместо държавата да работи по въвеждането на тол системата, която очевидно сама бойкотира, сега управляващото мнозинство експресно ще промени Закона за пътищата. Още във вторник законопроектът ще бъде разгледан на първо четене в Комисията по местно самоуправление, а в сряда се очаква да мине на първо четене и през пленарна зала в парламента.

Тол таксите тръгват веднага след публикуването на тарифите

Предложените промени остават вратичка за въвеждането на тол таксите и по-рано от 1 март 2020 г. Това може да стане веднага след като правителството одобри обхвата на платените пътища и тарифите за тях и ги публикува в Държавен вестник, става ясно от публикувания законопроект.

"1 март 2020 г. е краен срок, в който ако системата заработи технически на достатъчно добро ниво и ако се постигне по-бързо необходимият компромис между двете страни, то тя може да стартира и много по-рано от тази дата. Но за всеки случай сме дали един краен срок, който няма да бъде повече удължаван", разясни Александър Ненков.

Как ще се смята изминатото разстояние на автомобилите

В законопроекта се правят и още няколко промени. Едната от тях е свързана с с начина, по който ще се изчислява изминатото разстояние от тежкотоварните автомобили. За целта се въвежда ново понятие – "тол сегмент", което е обособена част от път от платената мрежа. Всеки такъв участък ще има идентификационен код и посока за движение.

Въвежда се и дефиниция за "декларирани тол данни". Това е "структурирана, стандартизирана информация, която се определя от лицето, събиращо пътни такси, за неговата област за събиране на такса за изминато разстояние, съдържаща данни за уникален идентификатор на участъка за таксуване, географска референтна точка, списък на точки, използвани в елементите на данните за описание на участъка, правила за таксуване, тол сегмент/и, в които пътното превозно средство е навлязло, за които се дължи тол такса, тарифна информация за всеки отделен тол сегмент, регистрационен номер, категория на превозното средство, дата и час и други", е записано в законопроекта.

Частни фирми ще определят таксите на тировете за изминатото разстояние


Сериозна промяна е предвидена по отношение на търговското опериране на тол системата, като АПИ прехвърля цялата отговорност на доставчиците на декларирани данни (фирмите с бордовите устройства) и на доставчиците за електронно събиране на пътните такси.

Към момента официално не е обявено Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да има договор с доставчик на декларирани данни. Единственият засега доставчик на услугата за купуване на е-винетки и тол такси пък е "Интегрирани трафик системи". От компанията обявиха, че имат договор с "Капш", изпълнителят на тол системата, за доставка на бордовите устройства.

В действащия в момента закон беше предвидено доставчиците на декларирани данни, чрез предоставените от тях устройства за спътниково позициониране, да представят на АПИ данни за географското позициониране на клиентите си, които ползват платената пътна мрежа. От своя страна задължение на АПИ беше да обработи данните и да изчисли дължимата такса.

С предложените сега промени това задължение отпада за АПИ и се прехвърля изцяло на частните фирми – доставчиците на декларирани данни и от доставчиците на услугата за събиране на пътни такси.

Аргументът е, че така АПИ ще може да се съсредоточи върху оперирането на електронната система и контрола на участниците в нея.

Със същия мотив се предлага още да отпадне от задълженията на АПИ да предлага бордови устройства.

Смяна на реда за надвнесени и неправилно удържани тол такси

С промените в Закона по пътищата се променя и редът за възстановяване на надвнесени или недължимо внесени пътни такси.

С тях се изключва приложението на разпоредбите, свързани с възстановяване и прихващане по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и се предлага това да става по реда на Закона за държавните такси. Мотивът е, че този ред е значително по-бърз и ефективен, отколкото този по ДОПК.

 

Още по темата
Още от Бизнес