Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тол системата тръгва с гратисен период до 27 март по разпореждане на Борисов

7 коментара
Тол системата тръгва с гратисен период до 27 март по разпореждане на Борисов

Тол системата стартира от 1 март, но ще има гратисен период до 27 март, през който тежкотоварните автомобили ще могат да се движат безбордови устройства и GPS тракери за таксуване. Изминатото разстояние ще се отчита само чрез маршрутни карти.

Това стана ясно след  среща на превозвачите с премиера Бойко Борисов и няколко министри провела се в сряда вечерта след връщането им от Гърция. Преди това превозвачите проведоха среща, на която дойде единствено членът на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов, който обеща да предаде исканията им на ръководството.

"Ние водихме най-приятелски разговори и всичко се изпълни. Сега, до 27 март, да си сложим срок", каза Борисов, цитиран от БНР.

Четири дни преди старта на тол системата за автомобилите над 3.5 тона от бранша заплашиха със стачки и спиране на работа от 1 март, заради монопола на пазара на бордовите устройства и GPS тракерите, наложен с помощта на държавата.

Превозвачите недоумяват защо трябва да плащат допълнително за тях и то цени по-високи от Западна Европа при условие, че националните доставчици на услугата, който на практика е само един, получават 7% от събраните пътни такси. Те искат за устройствата да се плаща само депозит, който след това да им се връща, както е в другите страни.

Заръката на Бойко Борисов

"Не ме интересуват практиките в Унгария. Днес България е изведена в макроикономически показатели сред най-добрите в Европа. И сега за 2 лева, 5 лева, просто на фона на днешната новина, че финансово и икономически сме по-дисциплинирани от Холандия и Германия в Европа, ме занимават с 2 лева, 5 лева. Нещо което е в рамките на 7%...Или се оправяте, или не тръгва тол системата. Толкоз! Не искам с тея хора (сочи превозвачите– бел. ред) - всичките са ми приятели поотделно. И те стоят срещу мене все едно...", каза Борисов.

На реплика от страна на превозвачите, че не са виновни, премиерът продължи тирадата си:

"Не, аз нямаше да се срещна с вас, ако сте виновни. Ние водихме един най-приятелски разговор - обхвати, пътища, изключихме цели населени места, нали тъй? И всичко се изпълни - и ние, и вие. Сега, за да заключиме и да не се... по устройства, по еди какво си - в рамките на тея 7% тре`а да се свърши всичко."

"Технически в рамките на 25 дена можеме ли да се справиме? Сиреч, можеме... Днеска к`во сме (обръща се към регионалния министър Петя Аврамова– бел. ред)? 26-и... Сиреч до 27 март да си сложиме срок всичко това да се направи. Добре бе, хубаво - ако стане на 20-и, тръгваме и се занимаваме. Защото целта на тол системата - ние сме говорили, но просто за пред медиите да кажем - едно е Южната дъга да е с две платна, друго е да са 12, да има мантинели, да има - как се казва тая тропащата маркировка? Добре, не тропаща, шумяща... Да има двойни мантинели, да направиме - с`я видяхте почнахме "Младост" с "Тракия" (връзката на столичното околовръстно с магистралата– бел. ред). 700 милиона е от "Борис" тунела до "Люлин" да го вържеме...Правиме "Европа", правиме "Струма", правиме "Хемус". Това е само плюс за вас, нали? Но, едно е сега двулентов път с дупки да ползваш, друго е шест платна. Вие пътувате, знаете, че навсякъде е така. Затова, ако сте ОК на този вариант - 7% забиваме и това е! Не го ли направите,  на 27-и (март– бел.ред.) се срещаме и ви казмам "Продължавайте да плащате винетки, или к`вото досега сте правили". И това правите и тогава", допълни Бойко Борисов.  

"Молбата е ми е преди да се направи, да се заговори за протести, за недоволство, обадете ми се. Няма случай да не съм ви приел. Ето сега се върнах (от Гърция– бел. ред.), затова ви приемам сега. Иначе аз щях да дойда на кръглата маса, да ви чуя там и това щяхме да си го спестим. Това са ни условията. Това са ни сроковете, съвместно действаме, за да можем парите, които се акумилират да отиват пак за пътна безопасност", каза още Бойко Борисов на превозвачите.

Превозвачите

Красимир Лалов от Националния съюз на превозвачите обясни, че липсва физическо време да бъдат сключени договорите за 4 дни. Тарифите и обхвата на пътищата бяха публикувани в извънреден брой на Държавен вестник в понеделник – 24 февруари.

Около 100 000 превозни средства на над 20 000 фирми за 3 дни от - от 26 до 29 февруари трябва да бъдат оборудвани, което е физически невъзможно, каза още Лалов.

Превозвачите се оплакаха на премиера, че GPS тракерите, с които и сега разполагат и ги ползват в цяла Европа са несъвместими с тол системата ни.

Те са недоволни още, че много пътища, които влизат в обхвата на тол системата нямат алтернативни варианти, въпреки постигнатата договореност за изваждането на второкласната пътна мрежа от обхвата на платените пътища и намалените почти двойно такси по тяхно искане.

Българските превозвачите смятат още, че не международния трафик, както обещаха управляващите, а именно те ще понесат тежестта на новата тол система.

По-късно днес премиерът ще бъде изслушан по проблема в Народното събрание по искане на БСП.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #7
  2. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #6
  3. Естествено
    #5
    Отговор на коментар #3

    Ами не. От 2021 г. влиза в сила дректива на ЕК, която премахва винетките. Ще опитат да сложат ТОЛ и на леките автомобили. А директивата пак ще се въвежда изкривено. Като тази за електроенергийния пазар. И резултата ще е същия.

  4. Естествено
    #4
    Отговор на коментар #1

    Крива е сметката на правителството. Аргумента за въвеждане на ТОЛ беше, че чуждите превозвачи плащали малко, а нашите много и не било справедливо. Няма в света държава, която да подържа и развива пътната си инфраструктура само с ТОЛ. И България няма да е първата.

  5. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #3
  6. Димитър Мавров
    #2

    Какви са тези 7% които онбашията цитира постоянно?

  7. Иван Здравков
    #1

    Няма как да излезе сметката на превозвачите ,транзитния трафик в България пряко сили е 10000 ППС над 3,5 т. на ден.Средното разстояние е около 400 км ,като за това по новите тарифи и обхват само за Капитан Андреево - Калотина се плаща повече от старата цена .Русе-Кулата/Капитан Андреево е с по ниска цена.Средно таксуването е около 20 лв.на курс .10 000*20=200000 лв .В България има около 100 000 ППС над 3,5 т.Ако те правят средно по 5 лв.на по Тол пътищата 100 000*5=500 000 лв.Сами разбирате ,че допускането на среден курс по 50 км.е смешно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.