Тол такси ще има евентуално от ноември

Все още няма яснота за обхвата и цените на платените пътища, но има онлайн калкулатор за най-евтиния маршрут

Тол такси ще има евентуално от ноември

Въвеждането на платените пътища за камионите и автобусите от 16 август, каквото е законовото изискване, ще е тестово. Реалното пускане тол системата ще е през ноември, но може и по-късно, тъй като от регионалното министерство заявиха, че търговската експлоатация на системата ще стане факт като се изчистят всички проблеми. И макар все още да няма никаква яснота кои точно ще са платените пътища и каква ще е цената за преминаването по тях, държавата вече е изработила онлайн калкулатор, който  ще казва на шофьорите кой е най-евтиният маршрут до мястото, за където пътуват.

Това стана ясно във вторник, когато зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков и Националната тол управление представиха напредъка по внедряването на тол таксите.

Към момента е ясно само, че камионите и автобусите ще плащат, за да ползват около 6 хил. км пътища - магистралите, първокласните шосета и частично второкласните. За кои от тях  каква ще е тарифата още се изчислява, макар отдавна да трябваше да са готови тези разчети.

Сега Нанков обеща те да бъдат направени преди есента, за да може през ноември да започнат да се събират тол таксите. Дотогава системата само ще се тества, за да не се получи като с въвеждането на електронните винетки от началото на 2019 г., предизвикали хаос със закупуването им. Нанков посочи, че от 16 май тол системата била в техническа експлоатация в "офис“ режим в Националното тол управление, където вече работят 629 служители. За началото на юли са предвидени срещи с превозвачите за обсъждане на самите тарифи.

"Темата с тарифирането и обхвата на пътищата не е поставена днес. Преди два месеца имахме среща с транспортния бранш, на които се представиха тарифите, изготвени от Световната банка. В тези два месеца не сме спирали работата по отношение актуализиране на данните, за да може да намерим необходимия баланс и компромис и с колегите от транспортния бранш. Балансът ще бъде намерен“, посочи Нанков.

"Реалната търговска експлоатация на тол системата няма да започне преди да изчистим всички проблеми“, заяви заместник-регионалният министър. "Срещнахме много трудности при въвеждането на първи компонент – електронната винетка. Надявам се, че това няма да се случи и с втория“, каза той.

 "Хубавото на тол система е, че факторът време, прекарано в страната, ще бъде минимизиран. С бъдещата тол система пътуването в рамките на страната - т.е. времето, което превозното средство ще прекарва в страната, няма да бъде водещо“, посочи още Нанков.

Стана ясно още, че е готов онлайн калкулатор, с който всеки превозвач ще може да си изчислява разходите за тол таксите.

Директорът на Националното тол управление Олег Асенов обясни, че в момента водачите на транзитно преминаващите товарни автомобили попълват ръчни карти, в които се отбелязват крайните точки и маршрута. Те важат за 24 часа, за които превозното средство трябва да напусне пределите на страната.

Нанков каза още, че до средата на юни са продадени над 4 млн. винетки за повече от 240 млн. лв.

Още от Бизнес