Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тол таксите поскъпват 2 до 4 пъти, винетките поевтиняват

Превозвачите отново са против и плашат с протести

2 коментара
Тол таксите поскъпват 2 до 4 пъти, винетките поевтиняват

Поскъпване на тол таксите за превозвачите от 1 юли 2022 г. и намаляване на цената на винетките за гражданите от 1 януари 2023 г. Това обяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на второто обсъждане на тол таксите и предстоящите промени в Закона за пътищата с превозвачите.

Искането е за поскъпване на тол таксите за тежкотоварните автомобили между 2 и 4 пъти в зависимост от категорията и екологичността на превозното средство и класа път, по който се движат. Освен това фирмите вече ще плащат и за ползване на второкласната пътна мрежа, която е с дължина от 3000 км. Сега, според тарифата от въвеждането на тол системата през март 2020 г., цената е 0.00 лева.

Всички видове винетки ще поевтинеят с 10% от следващата година, обеща Караджов. Там където сумата не е цяло число, ще бъде закръглено в полза на потребителите. Например, най-търсената годишна винетка, която сега струва 97 лв., догодина ще струва 87 лв., посочи той.

Превозвачите се обявиха против вдигането на таксите и увеличаването на платените пътища. Те настояват да се въведе задължително изискване транзитният трафик да пътува по магистралите и първокласните пътища. Твърдят, че парите от тол такси изтичат незнайно къде. Превозвачите искат още да се намали акцизът на горивата и да се премахне биодобавката по примера на други европейски страни с цел овладяване на инфлацията. В противен случай заплашват с протести, така както са протестирали и по времето на ГЕРБ.

Гроздан Караджов отговори, че въпреки увеличението на цените тол таксите у нас остават най-ниските в целия ЕС. Целта е да се възстанови справедливостта и този, който ползва и руши най-много пътищата, да плаща най-скъпо, каза той. На това превозвачите атакуваха, че тол таксите трябва да се въведат и за гражданите, а не да плащат винетки за цялата пътна мрежа.

"Знам, че няма да харесате предложенията ми и можех да си спестя тези главоболия, като не предприемам нищо и като продължаваме да возим за нула стотинки по второкласната мрежа, както направиха всички мои предшественици. Но това няма да реши проблемите на инфраструктурата, а те ще се задълбочат", каза министърът на регионалното развитие.

Новите тарифи

Най-малко за ползването на пътищата ще продължат да дават автобусите - от 3 до 9 ст./км в зависимост от екологичността на превозното средство и класа път. Спрямо сегашните цени увеличението е между два и четири пъти.

Най-скъпо ще плащат тежките камиони над 12 тона - от 32 до 43 ст./км, като увеличението е три-четири пъти в сравнение със сега.

За второкласната пътна мрежа цената е от 2 до 37 ст./км в зависимост от категорията на тежкотоварния автомобил и класа път.

ПЪТНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
Платена пътна инфраструктура
Цена на тол такса лв/км
АМ I клас II клас
Предлож. Сега действ. Предлож. Сега действ. Предлож. Сега действ.
Товарен автомобил с обща техническа допустима максимална маса над 12 т с 2 - 3 оси ЕВРО VI, EEV 0.26 0.06 0.22 0.05 0.19 0
ЕВРО V 0.27 0.07 0.24 0.06 0.21 0
ЕВРО III и IV 0.28 0.08 0.24 0.07 0.21 0
ЕВРО 0, I, II 0.30 0.11 0.25 0.10 0.23 0
Товарен автомобил с обща техническа допустима максимална маса над 12 т с 4 и повече оси ЕВРО VI, EEV 0.35 0.11 0.32 0.10 0.29 0
ЕВРО V 0.36 0.12 0.33 0.11 0.30 0
ЕВРО III и IV 0.37 0.19 0.35 0.15 0.32 0
ЕВРО 0, I, II 0.43 0.20 0.39 0.19 0.37 0
Пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници с обща техническа допустима максимална маса над 3.5 т. - до 12 т включително ЕВРО VI, EEV 0.04 0.01 0.03

0.10

0.02 0
ЕВРО V 0.05 0.01 0.04 0.01 0.03 0
ЕВРО III и IV 0.06 0.02 0.05 0.02 0.04 0
ЕВРО 0, I, II 0.08 0.02 0.07 0.02 0.05 0
Пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници с обща техническа допустима максимална маса над 12 т ЕВРО VI, EEV 0.05 0.02 0.04 0.01 0.03 0
ЕВРО V 0.06 0.02 0.05 0.01 0.04 0
ЕВРО III и IV 0.07 0.03 0.06 0.02 0.05 0
ЕВРО 0, I, II 0.09 0.04 0.08 0.02 0.06 0

Леките коли издържат камиони и автобуси

Близо две трети от пътните приходи идват от винетките - 272 млн. лв. за 2021 г. срещу 158 млн. лв. от тол такси, показват данните на агенция "Пътна инфраструктура".

България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони и автобуси, а от винетки - около 30%, каза Караджов.

Според него така е нарушен основният принцип на ЕС - "ползвателят/замърсителят плаща", защото въздействието върху пътя от леките коли е несъпоставимо с това от тежкотоварния трафик.

Караджов посочи, че трябва да бъде прекратена и друга несправедливост. Шофьорите на леки автомобили плащат винетка основно, за да се придвижват, докато тежкотоварните извършват търговска дейност и печелят от това.

В момента тежкотоварният трафик плаща за преминаването по едва 3115 километра пътища от определените 6050 км, които попадат в обхвата на тол системата. От платените 803 км са магистрали и 2312 км - първи клас пътища. Общо републиканската пътна мрежа е близо 20 000 км.

Ограниченият обхват позволява на не малка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища. Голяма част от тях не са пригодени за такъв трафик и се рушат до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето на хората, отбеляза Караджов.

По думите му ефектът от вдигането на цените ще доведе до приход от 485 млн. лв. за една година от тол такси спрямо сегашните 158 млн. лв.

Бизнесът е против, иска подкрепа

Представителите на превозвачите се обявиха "против" увеличаването на размера на тарифите. Вместо по-високи цени те искат мерки срещу цените на горивата в подкрепа на бизнеса.

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Абаджиев поиска държавата да предприеме действия за премахване на биодобавките на горивата и за намаляване наполовина на акциза за горивата за период от поне 6 месеца.

Представителят на Търговско-промишлената палата Веселин Стоянов посочи, че увеличението на таксите ще доведе до увеличаване на инфлацията, което ще се отрази на крайния потребител.

Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова предупреди, че вдигането на цените ще доведе до отлив на пътници и още спрени от движение междуградски линии.

По данните, представени от Гроздан Караджов, тя направи груба сметка, че всеки ден от 1 товарен автомобил влизат средно по 2 лв. в държавния бюджет и попита къде са парите от тол таксите. Превозвачите твърдят, че плащат много повече от 2 лв. дневно и затова искат да знаят "къде изтичат парите от тол таксите".

Гроздан Караджов обеща допълнително да представи резултатите от наредената от него проверка, която все още не е приключила. Заяви обаче, че няма да премахне посредниците при събирането на тол таксите, но се преговаря за намаляване на комисионната, която събират от превозвачите. В момента посредниците при предоставянето на тол услугите прибират 7% комисионна.

Компенсаторната такса

Бизнесът настояваше за отпадане на т.нар. компесаторна такса от 750 лв., ако не по тяхна вина разберат след време, че са глобени заради липса на платена тол такси или маршрутна карта.

В тази посока са предприети промени в Закона за пътища. Според тях, ако не са подали декларирани тол данни за използване на бордово устройство или маршрутна карта, това все пак да бъде квалифицирано като неправомерно деяние, но да се даде възможност за заплащане на максимална тол такса, вместо директното им санкциониране.

Превозвачи обаче смятат, че така ще трябва да плащат повече, отколкото сега със съществуващата компесаторна такса.

Омбудсманът Диана Ковачева приветства обявените промени в Закона за пътищата, така че да отпадне изискването моторно превозно средство да не може да мине годишен технически преглед, ако не погаси наложени глоби и санкции. Според нея промяна в правилната посока и възможността гражданите, които са платили винетка, но са сгрешили данните в нея, да имат право на еднократна поправка и да не плащат санкции за това, както е в момента.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. обикновен
    #2

    Съгласен съм с Караджов. Това минаване метър на най- големите рушители на пътищата го няма никъде в Европа. Сиренето е с пари и няма нищо по-естествено от това, камионите да плащат повече от леките коли.

  2. Kitko
    #1

    Аз винетка плащам. Те до кога ще минават метър? Карат товари, рушат пътя, плащат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам