Толът тръгва на ръчно управление с маршрутни карти

Пътната агенция прие системата без да е напълно готова

Тол системата, чийто старт се планираше за 16 август, но беше отложен до 1 март 2020 г. ще тръгне тестово само с маршрутни карти. Новата свръхмодерна система все още не е напълно изградена. Предстои преоборудването на още 95 рамки с лазерни скенери и камери до 20 февруари 2020 г. Все още не са монтирани и всичките 100 сензора в пътното платно, които ще претеглят автомобилите в движение, т.нар. кантари. Въпреки това АПИ отчете, че тол системата е изградена на 100%.

Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски прие символичния ключ на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол, от изпълнителя на проекта австрийската "Капш".

Георги Терзийски и изпълнителният директор на обединението от фирми "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер размениха приемо-предавателните протоколи. С тях държавата приема тол системата с изградени 100 нови и 100 преоборудвани стационарни контролни точки.

Повдигане на завесата как ще работи тола

Точно две години след подписването на договора с "Капш" най-после беше повдигната завесата как точно ще работи новата свръх модерна тол системата, каквато няма никъде другаде по света като нея за момента, според АПИ.

Българската тол система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Това означава, че не се спира никъде, а всичко става в движение. За целта на портални рамки са монтирани лазерни скенери и камери, а в асфалта сензори за претегляне на автомобилите в движение.

На тежкотоварните превозни средства над 3.5 тона се дават три варианта за избор - маршрутна карта, бордово устройство, което се закупува отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

Така когато превозното средство приближи до рамка се включва лазерният скенер, който задейства и останалите камери. Правят се две снимки - на предния и на задния регистрационен номер. Следва автоматична проверка от системата на двете снимки за съвпадение на регистрационните табели.

При 100% съвпадение информацията се изпраща към центъра за данни, но само ако превозното средство е нарушител. Информацията за изрядните ползватели на пътя автоматично се изтрива, за да не се натоварва системата излишно.

При по-малко от 95% съвпадение, информацията от стационарните контролни точки се насочва към центъра за верификация на нарушенията и се проверява отново. Може да се изиска от системата допълнителна снимка от камерите за обзор, която отново се потвърждава от супервайзър. Едва тогава нарушението се обработва и се подава към инспекторите на пътя.

Порталните рамки като обект на националната сигурност

По време на пресконференцията за представяне на новата тол система не беше предоставена информация с местата на порталните рамки с аргумента, че те са обект на националната сигурност и е опасно да се знаят. В същото време те са видими за всички, които пътуват по пътищата.

Събирането на данните засега само ръчно

Въпреки че имаме най-модерната тол система в света, засега тя ще работи на ръчно управление. Това означава, че в тестовия период, поне засега, ще се ползва само маршрутна карта, без трекери и бордови устройства.

При купуването на маршрутна карта ползвателят на републиканската пътна мрежа ще трябва да зададе начална и крайна точка на своя маршрут. Системата ще му предложи кратък или по-дълъг път. След като посочи избор, ще трябва да зададе и междинни точки, през които ще мине – най-малко две и най-много четири междинни точки, или общо най-много 6 точки.

Системата автоматично ще изчисли дължимата сума и ще попита клиента за потвърждение на въведените параметри – на маршрута и на превозното средство (категория, емисионен клас, брой оси).

Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа и регистрираните потребители ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители – до 24 часа преди началото валидността ѝ.

При непредвидени обстоятелства, например автомобилът се развали или пък има катастрофа, шофьорът няма право да промени маршрута и платената такса ще е за негова сметка,1 разясниха от АПИ.

Не беше съобщено от кога шофьорите ще могат да тестват системата с трекери и бордови устройства.

Тестово се тръгва със 6000 км пътища

Към момента няма яснота за обхвата на платените пътища и тарифите, но системата ще се тества върху 6000 км магистрали и първокласни пътища на примерните тарифи от 18 и 25 ст. на километър за камиони над 12 тона с четири оси. Те са определени на последния Обществен консултативен съвет за тол системата, каза Олег Асенов, доскорошния шеф на Националното тол управление и настоящ член на Управителния съвет на АПИ.

Разчети показват например, че водач на камион "Евро V" с бордово устройство ще трябва да плати малко над 73 лева тол таксата за пътя София - Бургас по магистралата "Тракия".


Целта е да се осигурят годишни приходи от около 600 млн. лв. от тежкотоварния трафик, чрез тола, и още около 200 млн. лв. от леките автомобили чрез електронните винетки, каза Асенов.

Така очакванията от милиардните приходи от тол системата, която премиерът Бойко Борисов нарича "печатницата за пари", засега остават само мираж.

Четири информационни пункта

От следващата седмица – 20 август, ще започнат работа четири демонстрационни центъра,в които превозвачи и всички заинтересовани ще могат да тестват издаването на маршрутни карти - т. нар. ръчно тол деклариране.

Демонстрационните центрове ще бъдат в София, Пловдив, Варна и Русе и ще са отворени всеки работен ден от 14 до 18 часа.

В тях ще може да се тества купуването на маршрутна карта от четирите канала, по които АПИ ще ги продава – терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гише.

С тези тестове започва техническата експлоатация на тол системата като в нея поетапно ще бъдат включвани отделни компоненти. След като тя приключи успешно, до няколко месеца, но не по-късно от 1 март 2020 г., ще започне и търговската ѝ експлоатация, при която тежкотоварните автомобили ще преминат от винетки към тол такси, каза Олег Асенов.

Бизнесът е готов

Председателят на Сдружението на автобусните превозвачи Васил Пиронков потвърди готовността на транспортния бранш да участва в тестовете на тол системата.

Това е тест, който ще ни даде яснота за три неща – с колко ще се оскъпи транспортната услуга, дали това ще повлияе на цената на превозваните стоки и съответно какви приходи ще постъпят в държавата, за да има финансиране за пътната инфраструктура, посочи той.

Още от Бизнес