Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Том и Джери: 80 години котка срещу мишка

4 коментара
Том и Джери: 80 години котка срещу мишка

Анимационна котка прави план да се отърве от дразнещата домашна мишка чрез капан от сирене. Мъдрата мишка на свой ред успява да махне сиренцето от капана и да си тръгне с пълен стомах.

Предполагам, че можете да се сетите какво се случва по-нататък. Историята приключва както винаги – котаракът пищи от болка, след като поредният му план да хване мишлето се обръща срещу него.

Този сюжет може да ви звучи познат, но не и истинската история зад него. От награда на Академията до тайното продуциране зад Желязната завеса по времето на Студената война – това е историята как Том и Джери, които навършват 80 години тази седмица, се превърнаха в едни от най-известните анимационни врагове.

Дуото се ражда заради отчаяние. Анимационният отдел на "Метро Голдуин Майер"  (МGM), в който по това време работят Бил Хана и Джо Барбера, не успява да повтори успеха на други студия, които имат свои хитови герои като Порки Пиг или Мики Маус.

Аниматорите, които към този момент са под 30-годишни, от скука започват да изследват своите собствени идеи. Барбера споменава, че е влюбен в простата концепция за анимация, базирана на враждата между котка и мишка, въпреки че това е правено безброй пъти преди това.

През 1940 година излиза първото филмче със заглавието "Котето получава ботуш" (Puss get the boot), което се превръща в огромен хит и дори печели Оскар за късометражен анимационен филм. Барбера и Хана не получават никакво признание за своята работа. Отначало директорите на студиото съветват младите аниматори да не влагат всичките си усилия в едно единствено детско, но едно писмо, в което влиятелна фигура от Тексас пита кога ще бъдат пуснати нови филмчета, променя всичко. Джаспър и Джинкс стават Том и Джери.

Според Барбера изборът героите да не говорят не е бил дискутиран изрично, но израснали в ерата на нямото кино на Чарли Чаплин създателите знаят, че комичното може да се постигне и без диалог. Музиката е композирана от Скот Брадли, а всеизвестният вик от болка на Том е озвучен от самия Барбера.

През по-голямата част от следващите 2 десетилетия Хана и Барбера са надзиравали производството на над 100 филмчета, всяко от които отнема седмици да бъде завършено и струва до 50 000 долара.

Тези серии се считат почти от всеки за най-добрите – от богата нарисувана от човешка ръка анимация до детайлните фонове, които носят на поредицата 7 награди Оскар и споменаването на имената Том и Джери в много пълнометражни хитови филми.

"Бих се хванал на бас, че ще ви е много трудно да разберете кога точно са правени тези филмчета, независимо дали сте ги гледали като деца или ги гледате сега",  казва Джери Бек, специалист и историк по анимационни филми. "Има нещо специално в анимационното изкуство – то е вечно, евъргрийн. Рисунката си е рисунка, това е като да отидете на изложба – знаете, че картините са стари, но това няма значение – те имат своя смисъл и днес. Това е приложимо и за тези филмчета. Това, което сме научили от времето, е, че те са страхотно изкуство, а не просто евтино забавление, което ще забравите", казва той.

В средата на 1950-те години Хана и Барбера застават начело на анимационния отдел на MGM, след като продуцентът Фред Куймби се пенсионира. За голямо съжаление точно в този момент има огромни орязвания на бюджета. Собствениците на студиото осъзнават, че могат да правят много повече пари, ако просто преиздават старите филмчета, поради нарастващата популярност на телевизията. През 1957 година анимационният отдел е затворен и Хана и Бербера откриват свое собствено студио.

През 1961 година MGM решават да възродят сериите без оригиналните създатели, само че за да се спестят средства задачата за анимирането на нови епизоди е възложена на малко студио в Прага. На Гене Дейч е поставена задачата да възобнови Том и Джери, което е изключително трудно поради минималния бюджет и екип от аниматори, които нямат представа за оригиналните серии на Хана и Бербара. Студиото прави епизоди и на други западни поредици, включително и на Попай. Чешките имена са американизирани, за да не се свързват с Комунизма.

"Заради Желязната завеса, моят екип в Прага никога не бе виждал Том и Джери",  споменава Дейч в интервю. Той осъзнава, че римейкът на оригиналните серии ще предизвика гнева на феновете и наистина до днес тези епизоди почти универсално са смятани за най-лошите. Авторът им говори открито за това в интервюта и дори признава, че е получавал смъртни заплахи.

Следващият човек, който се заема със задачата да продуцира детското, е Чък Джоунс, който преди това е работил за "Уорнър Брос". Под неговото крило веждите на Том стават по-дебели, лицето му по-криво и той започва да прилича на Гринч – героят от романите на Доктор Сюс.

72-годишният Марк Кауслер е един от многото хора, който имат хубави спомени от Том и Джери. Той е карал баща си да го води в местното кино в Сейнт Луис да гледа отново и отново оригиналните серии. Кауслер започва да прави свои собствени анимации, отчасти вдъхновени от котарака и мишката, които дават старта на дългогодишната му кариера на аниматор.

"Толкова много от всичко е базирано на начина, по който те изглеждат, на тайминга, на музика и на всичко като цяло", казва той. "Това беше толкова чудесна формула – начинът, по който всичко беше свързано. И когато те се опитаха да спрат продукцията и да я възобновят с друг екип и с други дизайнери и друг тип комедия – всичко стана просто неавтентично". Аниматорът навлиза в индустрията малко по-късно, за да може да работи върху самото филмче, но си спомня с вълнение "монументалния" момент, в който Барбера и Хана са се появили в негово училище за анимация.


Марк Кауслер

В MGM думата "телевизия" е била лошо нещо, но след като дуото се разделя със студиото, Хана и Барбера бавно навлизат в новата медия. С по-дълги епизоди и по-малки бюджети те адаптират своя стил на анимация, използвайки трикове за пестене на време и пари.

Техните филмчета доминират детската телевизия за десетилетия напред. Първите успехи идват през 60-те с герои като "Хъкълбери Хрътката" и "Йоги Мечокът", последвани от още хитове като "Семейство Флинстоун", "Топ Котки" и "Скуби Ду". През 70-те  години аниматорите се връщат към Том и Джери, но вече много от оригиналните епизоди се считат за прекалено насилствени според новите направления на телевизионните компании. Новите епизоди, в които Том и Джери са приятели, никога няма да бъдат толкова популярни колкото оригиналните.


Новите образи на Том и Джери, които така и не се харесаха на почитателите на дуото

Както много други филмчета от този период, и "Том и Джери" е критикувано заради представянето на расите. Например героинята "Мами Двете обувки" – чернокожа прислужница с преувеличен южен акцент, която може да се види на екрана само от кръста надолу, е описвана като изключително расистка карикатура. Някои епизоди показват пренебрежително образи на азиатци и индианци. Когато оригиналните епизоди се излъчват за първи път по американската телевизия през 60-те в някои сцени с "Мами" героинята е заменена. Най-противоречивите епизоди днес са премахнати от преиздадени колекции или онлайн в стрийминг платоформите. През 2014 година Амазон поставя предупреждение за "расистки предубеждения".

"Том и Джери" оставя едно от най-популярните филмчета и до днес, което се излъчва навсякъде по света – от Япония до Пакистан и нова мобилна игра в Япония има над 100 милион потребители. Освен това филмчето е намирало място и в световните новини. През 2016 година египетски политик обвинява детското за нарастващото насилие в Близкия Изток, а лидерът на Иран сравнява отношенията между неговата страна и САЩ като тези между героите от шоуто.

Според анкета от 2015 година "Том и Джери" е най-популярното детско сред възрастните в Великобритания. 

През 80-годишната си история котката и мишката са участвали във всичко от "детска" версия до мюзикъл, в който те пеят.


Двамата герои танцуват с Джийн Кели в мюзикъл

Бил Хана умира през 2001 година, а Джо Барбера – през 2006. Година преди своята смърт Барбера присъства за последен път сред авторите на филмче за Том и Джери, което е и първото без неговия партньор. За своите професионални взаимоотношения Барбера казва: "Ние се разбирахме перфектно и имахме огромно уважение към работата на другия".

"Уорнър Брадърс" (Warner Brothers), които в момента държат правата за героите, ще пускат нов филм преди идната Коледа. Не се знае много за проекта, освен че Клои Морец и Кен Юонг ще участват.

За Джери Бек чарът на героите идва отчасти от универсалното : "Мисля, че повечето хора могат да се идентифицират с малкия Джери, тъй като винаги ще има някой потисник в живота ни, без значение дали това е нашият шеф, хазяин или политик, а ние просто се опитваме да живеем живота си както си искаме".

Преводът е на Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Becko
    #4

    Поклон на Скот Брадли за великолепното музикално озвучаване, дало начална музикална култура на стотици милиони деца! Благодарим ви, Хана и Барбара, за шедьовъра "Том и Джери"! Добре, че живяхте във време на политическа некоректност, та ви се размина за изобилието на "насилие" и "расистки предубеждения"...

  2. Александър Борисов
    #3

    Понятията "расизъм","политическа коректност" и други форми на политически фанатизъм са ограничавали свободата на творчеството от край време.

  3. vladi
    #2

    Любимо.

  4. join_alex
    #1

    Най-великата анимация обичана от редица поколения

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.