Томислав Дончев: Е-администрацията е по-евтина и удря корупцията

Томислав Дончев, сн. БГНЕС

Слагането на края на размяната на хартиени документи от администрация до администрация през гражданите и изземването ѝ по служебен път чрез електронна система за обмен на съобщенията е по-евтино и представлява удар срещу корупцията. Това коментира вицепремиерът Томислав Дончев пред БНР в петък, след като преди дни бе обявено, че от 1 ноември над 700 административни звена в държавата спират да искат документи на хартия.

Извън системата, слагаща край на разнасянето на папки, засега остават само 27 административни звена, посочи той. По думите му "огромната част – над 96% успяха да се справят в рамките на крайния срок, който беше вчера – 739 администрации, от които 616 териториални и 123 централни, между които всички министерства, почти всички агенции, всички областни администрации огромна част от общините“.

Ако документите са в електронен вид, те не могат да бъдат фалшифицирани, каза Дончев по повод скандала с арестуваните представители на агенцията за българите в чужбина, които са обвинени, че са издавали неправомерно български паспорти срещу заплащане.

При електронния документ "винаги е проверимо кой къде го е създал, кой си е сложил подписа", коментира вицепремиерът. "Няма как някой да фалшифицира печат, да имитира подпис и го занесе на някой друг. Всъщност електронизацията е един от най-силните възможни удари срещу корупцията“, смята той.

Според него така администрациите ще имат по-малко разходи за документооборота, а в скоро време ще са необходими и по-малко чиновници.

"Най-глупавото е, когато електронизираме процеса, да дублираме всичко, което до момента е вървяло на хартия и да го направим електронно. Това би било грешка. Самото електронно правителство, включително и електронния обмен на документи, позволяват нещата да се реорганизират по друг начин, да бъдат по-ефективни, по-проследими, повече в интерес на гражданите“, каза Дончев.

"Ще са необходими реорганизации вътре в администрацията, защото например, било много глупаво, ако аз изпратя на община Плевен, подпиша го в Министерски съвет в хартиен вид, сканира се, влезе в системата и там на някакъв принтер се разпечатва, за да може господин кметът да ми види писмото. Това би било глупаво! Логиката е цялата среда за обмен на документи между администрациите да бъде вързана със системите за управление на документооборота вътре в администрациите – тоест цялата кореспонденция да се следи изцяло по електронен път“, посочи той..

По думите му предстои и реформа при регистрите – да изчезнат всички документи и удостоверения, които гражданите си вадят от администрациите, а чиновниците да си правят справките по служебен път.

"Не може да се обвърже с конкретен срок, това е процес, защото в държавата имаме вероятно 17 000 или 18 000 регистри, ако включим и тези, които са на ниво регионални и местни власти. През последната година отпадаха около 10 документа. Имаме амбицията следващата година да отпаднат повече. Обичайно се фокусираме върху документите, които се ползват най-много“, обясни Дончев.

Четвъртата стъпка в реформата е електронната идентичност. Ако и това се случи до края на мандата на управлението ще можем да кажем, че имаме електронно правителство, каза  вицепремиерът.

Той обаче допълни, че "колкото повече се електронизират процесите, колкото повече неща са в електронен вид, толкова ставаме по-уязвими от гледна точка на всякакъв тип киберинциденти“.  На централно ниво има достатъчно експерти по киберсигурност, за да бъдат защитени електронните данни, но трябва и управленският персонал да бъде обучен за реакции при киберинцидент, смята Дончев.

Той допълни, че "за тази цел се подготвят специални наръчници, ръководства – силно опростени – буквално по системата прави 1-2-3 и така нататък – как се реагира след киберинцидент". По думите му догодина ще има специални учения, за да може повече от администрации да придобият навици чрез симулация как се действа в условия на киберинцидент.

Дончев каза, че до края на годината ще бъде готово обявеното след срива на Търговския регистър хранилище с копия от регистрите. Той посочи, че причината за над двуседмичния срив на Търговския регистър през август не е била умишлена, а дефектиралите харддискове не са били нискокачествени.

Вицепремиерът коментира още, че според него ръководителите на държавните агенции трябва да бъдат професионални, а не политически назначения.

"Изключително вредно е един политически ръководител да се сраства с администрацията. Той е пратен там като представител на гражданите да упражнява граждански контрол върху администрациите. Ако той се срасне с администрациите, той става чиновник. Кой тогава представлява интереса на гражданите. Аз мисля, че ръководителите на повечето ни агенции са безспорни експерти“, каза той.

Относно предложението на ДПС да се подкрепи правителство на малцинството на ГЕРБ, ако "Обединените патриоти“ бъдат отстранени от управляващата коалиция, Дончев каза, че подобен кабинет бе бил слаб и податлив на натиск.

Споделяне
Още от България