Тотален обрат: Министър Комитова поиска 4 пъти ръст на бюджета на АПИ по модела "ГЕРБ"

Виолета Комитова

Строителният министър Виолета Комитова, която два месеца прави всекидневни разкрития на злоупотреби с парите за строителство, изненадващо промени тотално подхода си, като поиска в петък актуализация на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с 1.5 млрд. лв. Това е близо 4 пъти над настоящия бюджет на агенцията, който в момента е 382 млн. лв. Комитова иска сумата с аргумента, че трябва да бъдат завършени пътните ремонти, тъй като "цяла България е разкопана". Така на практика министър Комитова иска да възроди модела "ГЕРБ", по който в края на всяка година бюджетът на АПИ се завишаваше 4-5 пъти за разплащания на строителите на магистрали и пътища.

Виолета Комитова заяви, че е против спиране на строителството. Тя обясни, че е необходимо в настоящия бюджет да се осигурят 1.5 млрд. лв. за тази година, защото най-скъпото строителство е незавършеното строителство. "Дълбоко споделям схващането, че всички наши области имат нужда от тези пътища. Няма нужда мен да ме убеждавате, че има нужда от тази инфраструктура. Дълбоко вярвам, че това са пътищата на всички български граждани и че трябва да се намерят пари от бюджета, за да се покрият тези сметки", каза Комитова в отговор на парламентарни въпроси.

Сигнал до главния прокурор

Преди десетина дни именно Виолета Комитова и колегата ѝ от финансовото министерство Асен Василев обявиха, че са внесли сигнал до главния прокурор, тъй като АПИ е възложила дейности за сума, възлизаща на над 4 пъти от размера на годишния ѝ бюджет. Според Асен Василев агенцията е надвишила с 1.3 млрд. лв. годишния си бюджет за 2021 г. за текущ ремонт и поддръжка, което е нарушение на Закона за публичните финанси.

Финансовият министър дори даде подробности за порочната схема. "Прави се доклад към управителния съвет на АПИ за супер спешен ремонт или строителство на конкретен обект. След това този разход се одобрява и се посочва сумата, която да се одобри от държавния бюджет чрез ПМС (постановление на Министерския съвет). Въпросният доклад не стига до строителите. На тях им се казва - "Стройте!", без реално парите да са осигурени, каза Василев. По думите му по този начин АПИ непрекъснато вкарва държавата в дългове, като само за първите четири месеца на тази година са направени възлагания за 2.9 млрд. лв. за 2021 г. и 2022 г. при годишен бюджет на АПИ от 382 млн. лв.

Защо Комитова иска увеличението?

"Цяла България е разкопана. Започнати са безброй много обекти без финансово обезпечение. Всички тези ремонти се възлагат от агенция "Пътна инфраструктура" на N на брой фирми. Бюджет на АПИ за 2021 г. - 382 милиона, а АПИ, по тези договори, поема ангажименти за 2.9 милиарда лева за текущ ремонт и поддръжка, от които 1.5 млрд. трябва да се усвоят тази година", мотивира искането за актуализация Комитова. В същото време предложената от финансовия министър Асен Василев актуализация на бюджета предвижда само 100 млн. лв. допълнително за регионалното министерство.

Министър Комитова се обяви още и за законодателни промени, за да може министерствата да преустановят вече сключени обществени поръчки, които в нарушение, чрез допълнителни възлагания, са нараснали в пъти. "Аз не съм в позиция да спирам. Фирмите, ако преценят, могат да спрат, защото са работили досега без пари и очакват в края на годината пари. Задачи, които са необезпечени с пари в строителството е желателно да се избягват, защото ще стигнем до незавършено строителство", каза Комитова.

Преди седмица тя лично обеща на фирмите от строителния сектор с постановления на правителството да се дават допълнително пари за завършване на пътните ремонти. Такава практика прилагаше в трите си мандата и правителството на Бойко Борисов. Тогава се говореше за допълнително 700 млн. лв., но от думите на министъра днес стана ясно, че сумата е нараснала двойно.

Порочният модел

Най-новото предложение на Комитова много напомня на практиката на правителството на ГЕРБ, които първоначално залагаше нисък бюджет за пътно строителство, но в края на всяка година с постановления на Министерски съвет го завишаваше с милиарди.

Порочният модел многократно е критикуван в одити на Сметната палата, включително в доклад за прилагането на програмното бюджетиране, публикуван преди година.

През 2016 г. регионалното министерство е имало гласуван бюджет от 327 млн. лв., но е приключило годината с изхарчени 1.7 млрд. лв. Година по-късно бюджетът на ведомството е бил 401 млн. лв., но то успява да похарчи 1.5 млрд. лв. През 2018 г. пък при гласувани разходи от 418 млн. лв. реално извършените са 2.1 млрд. лв. "Това означава, че част от извършените през година промени по бюджета на министерството изобщо не са били планирани и прогнозирани", коментира Сметната палата.

ГЕРБ: Годишните бюджети на АПИ са по-малки от нуждите

Възлагането, което АПИ прави, е с годишна задача винаги и фирмите на свой риск винаги са работили повече, отколкото им е било възложено, защото състоянието на инфраструктурата не е добро и годишните бюджети на АПИ са по-малки от нуждите. Винаги съм получавала подкрепа като министър от финансовото министерство и допълнителните пари винаги са били осигурявани, коментира бившият строителен министър в правителството на ГЕРБ Петя Аврамова.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес