Всички млади хора, които от 14 юни са по улиците на България, вече не искат да живеят в такава държава. И ако протестът не успее, много от тях ще емигрират, казва проф. Александър Кьосев пред Дойче веле.
Един професор по културология като участник в протестите? Питам Александър Кьосев, професор по културология в Софийския университет "Кл. Охридски”, дали се чувства естествено в тази си роля.
Според мен онова, което обединява всички, е моралното възмущение. И в този смисъл протестът не може да бъде социално определен. Той не е на една група, на една прослойка, на някаква класа - на средната класа, на красивите и богатите или на младите и образованите. Той е на всички, които се чувстват морално отвратени от това, което се случва.
Дотук аз ясно виждам логичната и заслужаваща комплименти негативна цел на протестите: да се събори една система, проядена от корупция и непотизъм. Не виждам обаче позитивната...
За позитивната цел тепърва ще се спори. И тепърва ще се намесват експертни мнения. В момента негативната цел е по-важна. И тя е: "Така повече не може!”. Трябва просто да се сложи край на този задкулисен начин на управление на страната, където нищо не е ясно. Където не е ясно кой е кукла и кой - кукловод.
Една тъжна прогноза
Седмици наред блуждаеше заклинанието: "Нищо няма да стане, докато не строшат няколко прозореца и няколко глави”. Предизвестено ли беше насилието?
По въпроса за насилието трябва да сме много внимателни. Насилието може да има различни източници и агенти. Със сигурност част от проблема е, че хората започват да губят търпение. И това може да накара празничните и креативни протести внезапно да се преобърнат. От друга страна това се знае от всички онези, които са включени като провокатори и манипулатори на протестите и не бих се учудил, ако се окаже, че те съзнателно търсят конфронтация. Впрочем, конфронтация може да се търси както от онези, които искат да използват протестите за свои цели, така и от страна на правителството.
На улицата сигурно срещате много свои студенти. Какво казват те за протестите?
Аз съм много разтревожен. В продължение на 20 години виждам как вълни от емигранти - млади, добре образовани, най-доброто на нацията - напускат България, защото не могат да я търпят. Те напускат страната дори не поради морално възмущение, а поради морално отвращение. Понякога това е просто лесно оправдание, за да се насочат към едно добро западно образование и евентуално кариера в развитите страни. Основният им движещ мотив обаче си остава валиден: те просто не искат да живеят в такава страна. На улицата са излезли и млади, и по-стари, но движещата сила безспорно е поколението на Фейсбук. И ако протестът не успее, значителна част от тези хора ще емигрират - това е моята тъжна прогноза.
Все по-модерно става, включително по западните медии, да се сравняват протестите по света. Сега вече и София попадна в листата "Ню Йорк-Мадрид-Атина-Истанбул-Кайро”.
Трябва да сме внимателни в тези сравнения. Върви една разпространена неомарксистка теза, нейн автор е Славой Жижек, който казва, че това са различни аспекти на един и същ проблем: глобалния неолиберален капитализъм. Че едва ли не това са отделните части на един огромен революционен пъзел. Аз не споделям подобно левичарско тълкуване. Протестите имат своя локална специфика. Имат все пак и нещо общо. Очевидно е, че съвременната политическа система има тежки структурни дефекти и огромен брой хора по света просто вече не искат да живеят така. Те не искат да търпят, не могат да търпят и освен това са намерили медията - Фейсбук, социалните мрежи, интернет, дигиталната комуникация, чрез която да създадат една нова солидарност.
Нека опитаме една друга интерпретация на протестите в България. През 1968 година в САЩ, във Франция, в тогавшната ФРГ и другаде на Запад младите се надигнаха и с протеста си успяха радикално да променят обществото. Това беше поколенчески бунт. Специално западногерманските млади не искаха повече да живеят с лъжата за миналото на своите родители по времето на Хитлер. Можем ли да си представим, че и българският протест е поколенчески бунт на млади хора, които не желаят вече да живеят с лъжите на поколенията на своите родители, които искат да изметат всичко това, да изметат, впрочем, всички нас, да свалят предишните поколения от сцената?
1968-ма година наистина е поколенчески бунт, защото едно поколение се изправя срещу предишното по много радикален начин. Но тогава този радикален бунт на децата-цветя има зад себе си сериозна философска утопия. Много крайна, радикална. Това е утопията "Правете любов, а не война!”, това е утопията за нерепресивна цивилизация, за сексуална революция и за отхвърляне на каквото и да е лицемерие. Сегашните бунтове нямат такава утопия.
А лицемерието?
Да, то винаги е проблем, но днешните протестиращи не разполагат със собствена философска база. Във въздуха има някаква морална реакция, която не подлежи на превръщане в доктрина. Коя е тази морална сплав? Кое е това морално лепило на протестите по света? Много трудно е да се каже. Според мен става дума за изискването за минимален морал. За онази черта, отвъд която не бива да се прекрачва.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
140 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Няма да има мира за конспиратори, които се докопват до властта с компроматни войни, окопават се в нея с равншизъм и чистки, държат се за нея с всевъзможни манипулации (партийно организирани контрапротестни агитки и автобуси, синхронизирани с действията на полицейски кордони !), които не искат да чуят призивите на голяма част от народа и се опитват да върнат колелото на историята назад към задушаващата "прегръдка" на ЕвроАзийски имперско-диктаторски режими !
АКО е с много АКО
Най-страшното е, че и бебетата в количките неискат да живеят без бате Бойко да ги ръководи.
Къде бяха протестиращите по време на изборите, 90% си останаха в къщи "възмутени".
134: По времето на соца звания се "даваха" от корифеите на т.н. атестационната комисия ВАК, и най-важно беше отношението към "народната власт" и нейните "мероприятия" т.е. към БКП, а още повече "правилния произход" - напр. деца на АБПФК, а не "вражеския" (напр. буржоазия, врагове на народа, бивши хора). За Вас май миналото не си е отишло.
Язък за "професоро" Кой ли му е дал това звание? Поредното увъртане за даване на "научно" обяснение на произтичащия на улицата пореден фарс.Избори имаше ли? Имаше!Резултатите са обявени.Де-путета се заклеха и "работят" както могат. Нека да видим някакви резултати от работата им.
Никола Николов
Ще перефразирам професор Александър Кьосев !
Според моето сромно мнение, онова, което обединяваше всички, в началото на протеста, бе моралното възмущение. И в този смисъл протестът не бе социално определен. Той не бе на една група, на една прослойка, на някаква класа - на средната класа, на красивите и богатите или на младите и образованите. Той бе на всички, които се чувстват морално отвратени от това, което се случи с избирането на Делян Пеевски за председател на ДАНС. Защото в …
предизборните послания на сега управляващите, ключовите думи бяха: ” морал” , ”професионализъм” и ”прозрачност” С това историческо назначаване, всичко стана наопаки. Дори и добри намерения, вече се възприемат наопаки!
Така беше в началото. После, от Задкулисието, някой раздаде ”дъвките” - ”Червени боклуци”, ”Не искаме турци да ни управляват” и др. подобни, представени като лозунги на ”средната класа, на красивите и богатите или на младите и образованите” и протестът се преобърна в съзнанието на много от онези, които тръгнаха в началото да протестират! После, той, протестът започна да се представя като протест на ”Леви” срещу ”Десни”?! И за да бъде затвърдена тази представа, се появиха персонажи от типа на ”България може” и техни подобни, начело с онази хубавица С.Б., с блестяща световна кариера, върнала се в България да ни спасява, и всичко, всякаш се преобърна?!!
И е време, професоре, вече да ни е ясно кой е кукла и кой – кукловод!
Кукловодите са тези, които извличат полза от протестите!
Куклите са тези, които говорят в парламента, от името на протестиращите!
Кукловодите, са ОЛИГАРХИЯТА, работодателите на създадените още преди 10 ноември 89 г. ”политически” субекти, узаконени с печата на т.н. ”Кръгла маса”! Куклите, техните наемни работници, представляващите ни в Народното събрание .....
И всичко на сцената се превръща в един тъжен за народа ни, спектакъл. По онзи, стар, изпитан принцип: ”Разделяй и владей”!
Другото е политическа суета и повече от детска найвност!!!
Пенсиите така или иначе никой не ги заработва, освен държавните чиновници. Тоест пенсиите, така или иначе, идват от бюджета, макар и по различни канали.
Като не искат да живеят в родината си да се чупят. файда от такива няма. На мен родината ми харесва каквато и да е! Не искам една шепа лигльовци да ми внушават кое е хубаво и кое не. Всеки има собствен критерии за това. На който не му уйдисва прав му път. Да ходи да бере ягоди в Англия или боровинки в Швеция и да се радва на свободата и демокрация - Някои стават и професори в Харвард