FAZ за писмото на КТБ към "Дойче веле"

Това може да се разбира като заплаха

Това може да се разбира като заплаха

"10 мениджъри на "Дойче веле" получават писмо от Корпоративна търговска банка в България в началото на септември. 13 страници обвинения и една заплаха. Четат ги председателят на управителния съвет, председателят на програмния съвет и директорът.

Малко по-късно "Дойче веле" прекратява работата си с двама дългогодишни сътрудници. Според официалното изявление сътрудничеството е просто "прекъснато", докато се изяснят обвиненията. Преди "Дойче веле" евентуално отново да заработи с тях, трябва да говори с тях за "журналистическите стандарти".

Но въпросът е какви стандарти следва "Дойче веле"?".

Това пише германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) в сряда в публикация, озаглавена "Това може да се разбира като заплаха" и цитирана от "Дневник".

FAZ цитира писмото на КТБ и изпълнителния ѝ директор Цветан Василев, в което се говори за "притеснителна тенденция в Дойче веле", а именно, че авторите Еми Барух и Иван Бедров използват реномираната и оценявана медия, за да дискредитират банката и особено Цветан Василев. В писмото се споменават 13 текста, в нито един от които е поискано мнението на Цветан Василев. Най-накрая се казва, че е "във взаимен интерес "Дойче веле" да предприеме мерки, за да прекрати тази кампания, като по този начин няма да се стигне до прехвърляне на случая към държавните и европейските институции".

Няколко дни след получаването на писмото сътрудничеството на двамата автори е прекратено чрез кратък имейл, отбелязва FAZ.

Случаят предизвика голям отзвук в България. Изданието цитира анонимен "дългогодишен наблюдател" от България, според когото това е било голям удар за репутацията на "Дойче веле", защото германската медия се е смятала за една от последните независими.

FAZ отбелязва как през последните години медийната ситуация в България определено се е влошила, като цитира класацията на "Репортери без граници", където днес страната е на 87-о място. Преди 10 години е била на 36-о.

Наблюдателите поставят КТБ и в мрежата на политическите и медийни интереси. "Цветан Василев е смятан нз "кръстник" на влиятелния бизнесмен и депутат Делян Пеевски", пише германското издание и разказва за събитията в страната от назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС.

"Чрез КТБ Василев е дал кредити на Пеевски, за да финансира Нова българска медийна група, собственост на майката на Пеевски Ирена Кръстева. Големият медиен холдинг играе важна роля за формирането на общественото мнение в България. Има обвинения, споменати и в коментарите на Еми Барух и Иван Бедров, че Василев и Пеевски се грижат за медийния комфорт на правителството", пише FAZ.

Изданието цитира високопоставен представител на германска институция в България, според когото полето за действия за чуждестранни организации е станало все по-тясно. "Няма директен натиск, но компании, близки до правителството, упражняват индиректен натиск. Позволяват си повече. Определени граници вече не се уважават", казва източникът, чиято самоличност не се споменава.

Верица Спасовска, редактор на "Дойче веле" за Централна и Източна Европа взима интервю със самия Цветан Василев. "Позор", коментира Еми Барух. "Един вид пропраганда, която му даде възможността да се представи сам", казва тя. Еми Барух казва, че е била колумнист и коментарите ѝ са се опирали на общодостъпни факти, заради което не е търсила мнението на банката.

"Явно съществуват различни представи за журналистика", казва говорител на "Дойче веле". "Разбирането от само себе си в нагорещената медийна обстановка в България е различно от обикновено, защото българските журналисти винаги се разглеждат партийно като защитници на нещо, на партия или фирма", допълва източникът.

FAZ споменава и реч на германския посланик Матиас Хьопфнер, в която той говори за "култура на натиска" в българските медии. "Дойче веле" оправдава действията си с твърдението, че години наред се опитва да се придържа към стандартите си. "Според тези правила обаче не е ли трябвало много преди писмото на КТБ да направи впечатление нежелания тон на коментарите?", отбелязва FAZ.

Говорителят на "Дойче веле" отбелязва, че за съжаление "тези пропуски" са станали известни едва след писмото на банката и медията се извинява за "несполучливата комуникация".

Оттук нататък трябва да се стигне до обща основа, на която да се изгради евентуално бъдещо сътрудничество. За тази цел утре и вдругиден (четвъртък и петък) е организиран семинар в Бон, на който са поканени и двамата засегнати журналисти.

За Еми Барух това е прахосване на време и пари. Според нея семинарът е авариен изход от хаоса, става въпрос за това, че всички се опитват да излязат от неудобната ситуация и да възвърнат репутацията на "Дойче веле".

Още по темата
Още от България