Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трагедията със загиналия военен летец може да реши поне един от системните проблеми във ВВС

6 коментара
МиГ 29, сн. БГНЕС

Трагедията със загиналия по време на военно учение летец подполковник Валентин Терзиев може да доведе до решаването на поне един от системните проблеми в бойната авиация – незаплащането на извънредния труд, който полагат малкото подготвени кадри, които носят дежурства по охраната на въздушното ни пространство.

Проблемът бе публично осветлен, след като от името на сина на загиналия пилот, бе заведено дело за заплащането на натрупаните от баща му извънредни часове като пилот. Става въпрос за близо 70 хиляди лева компенсация за 3 хиляди часа извънредни дежурства.

Командирът на авиобазата "Граф Игнатиево" бригаден генерал Николай Русев обясни, че натрупването на некомпенсирано служебно време на пилотите, включени в дежурствата по охрана на въздушното пространство, е отдавна известен факт, който многократно е поставян от командването на авиобаза Граф Игнатиево до по-високите нива във ВВС и Министерството на отбраната. Този проблем обаче не е решен.

Сега началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов обеща в интервю за БНР парите за извънреден труд на подполк. Валентин Терзиев да бъдат изплатени.

На какво се дължи натрупването на толкова извънреден труд?

"Когато има ограничен брой пилоти, които са достигнали до такава натренираност да носят бойни дежурства, естествено е, че ограниченият кръг прави невъзможно компенсирането на извънредния труд във времето и се натрупват по този начин доста компенсации. Командирите търсят начини за компенсиране", каза адмирал Ефтимов.

Засега МО не е представило публични разчети колко часове извънреден труд са неплатени в бойната авиация и има ли механизъм, по който да бъдат заплащани.

По-рано пред БТА ген. Русев обясни защо и как се натрупват толкова много извънреден труд.

"Изпълняваме задачите си в рамките на разполагаемия авиационен ресурс на МиГ-29, с който нашите пилоти носят непрекъснато бойно дежурство и на който едновременно с това водят летателната си подготовка. Наличният ресурс на авиационната техника определя и часовете, в рамките на които летателният състав води своята подготовка. От години нальотът на летците е силно ограничен - публично известни са проблемите с поддръжката на достатъчно изправни изтребители. Това силно затруднява обучението на нови пилоти, по-скоро ограничава техния брой, за да гарантираме необходимото ниво на техните летателни умения. Оттам стигаме до недостатъчния брой на подготвени летци, които могат да се включат в носенето на бойни дежурства. А те са предимно от командния летателен състав на МиГ-29".

И останалите проблеми

Проблемът с многото часове извънреден труд е следствие на многото системни проблеми в бойната авиация, които бяха потвърдени и след трагедията със подп. Валентин Терзиев.

Заради ограничените ресурси и проблемите около поддръжката на изтребителите МиГ 29, на които България все още разчита да охранява въздушното си пространство, дори и най-подготвените пилоти имат по-малко часове във въздуха от колегите им в НАТО и ЕС.

Пореден призив за модернизация

На този фон началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов призова за широк политически консенсус за проектите за модернизация на армията ни, тъй като в момента не "съответства на темповете на въоръжаване и превъоръжаване на съседните държави", каза адмирал Ефтимов в специално интервю за БНР.

Той призова бързо да вземе решение за закупуването на още 8 нови изтребители F-16 Block 70, след като вече бяха закупени 8 машини, но още не са доставени.

Трябва спешно да стартира и проекта за закупуването на 3 координатни радара.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. milan
    #6

    Трагедията със загиналия пилот и "самоубийството" на старши лейтенант Тодор Манчев, в Чешнигироно, са отговорност на военния министър и на главнокомандващия на България.

  2. полк. Дрангов
    #5

    Четете Григор Лилов!

  3. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #4
  4. Bлaдo
    #3

    грешка и моля за извинение: майор Терзиев посмъртно беше повишен в чин подполковник. (доста .... скъперническо "повишение", бих казал, но... нейсе...)

  5. Bлaдo
    #2
    Отговор на коментар #1

    явно никой не е посмял... Сега обаче сирачето на майора (чрез майка си, щото е малолетно) ще им спретне ... правилния прецедент...

  6. .text
    #1

    Такива "системни проблеми" не се ли решават в съда? Как така няма да плащат извънреден труд?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.