Германският автомобилен концерн "Фолксваген" (Volkswagen) беше изправен пред първия голям процес, заведен от потребители в Германия, предаде Франс прес.
Делото обединява стотици хиляди клиенти, които искат компенсации за дизеловите си автомобили с инсталиран софтуер за манипулиране на равнището на изхвърляните вредни емисии.
Това се случва четири години след избухването на скандала, станал известен като "дизелгейт".
Съдебният процес започна тази сутрин в районния съд в Брауншвайг, на 30 километра от историческата централа на "Фолксваген" във Волфсбург, провинция Долна Саксония. Очаква се делото да продължи няколко години.
Близо 450 000 души са се включили в колективния иск. Той е първият подобен в Германия, съгласно процедура, приета заради "дизелгейт".
Aсоциацията за защита на потребителите (VZBV) действа като едноличен ищец и обвинява автомобилостроителя, че умишлено е нанесъл вреди на клиентите си, инсталирайки без тяхното знание софтуер, който отчита по-малко вредни емисии, отколкото са в действителност.
Процесът е най-мащабният досега в Германия в скандала с няколко действия, който продължава да преследва "Фолксваген".
Съдиите трябва да разгледат около 50 точки, но основният въпрос ще бъде да се определи дали "Фолксваген" е причинил вреда и е действал по начин, противоречащ на етиката.
VZBV е готова да сключи споразумение, за да съкрати процедурата. "В този случай "Фолксваген" ще трябва, въпреки всичко, да плати значителна сума", каза директорът на потребителската асоциация Клаус Мюлер.
Според германския автомобилостроител е малко вероятно да бъде постигнато подобно споразумение заради сложността на ситуацията. Част от преписките се дублират, някои от тях се отнасят за клиенти, които живеят в чужбина, други са купили автомобилите си след разкриването на скандала.
Освен това успоредно с колективния иск в Германия са подадени и 61 00 индивидуални иска, по част от които са постигнати извънсъдебни споразумения.
Аферата "Дизелгейт" избухна през 2015 г., когато "Фолксваген" призна, че е оборудвал 11 милиона превозни средства със софтуер, манипулиращ отчетените емисии. Оттогава досега това струва на групата над 30 милиарда евро за съдебни разходи, глоби и обезщетения, изплатени основно в САЩ.
Засега автомобилостроителят е платил само три глоби в Германия на обща сума от 2.3 милиарда евро, но остава застрашен от поредица граждански и наказателни дела.
Например в съдебен процес, започнал преди година, инвеститори претендират за обезщетения заради значителния спад на акциите след избухването на скандала.
В началото на миналата седмица главният изпълнителен директор Херберт Дийс, председателят на изпълнителния съвет Ханс Дитер Пьоч и бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн бяха обвинени, че умишлено са информирали пазарите твърде късно за разходите, които скандалът "дизелгейт" се е очаквало да причини на компанията.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Die Welt, Morgenpost, 30.09.2019:
- „VW строи източно-европейски завод в Турция. Европейският парламент е възмутен!“
- „Европейски парламентаристи надушват съмнителна сделка на VW с Турция.“
- „Турция нарушава ангажиментите си по митническия съюз с ЕС и нарушава равнопоставеността в конкуренцията с другите европейски държави.“
- „Широка политическа коалиция евродепутати от ЕНП, Либералите и Зелените са възмутени от нарушаването на европейското право за държавна помощ от страна на Турция, респективно …
на ангажиментите ѝ по митническия съюз. Призовават Европейския парламент да разследва дали планираният завод на VW в Турция е съвместим с европейските правила за държавна помощ.“
- „Подготвеното решение на VW в полза на Турция е било отложено за 5-път на закритото заседание на Надзорния съвет на VW. Въпреки масирания натиск на катарските шейхове (представители на катарските акционери) и определени високопоставени членове на управителния съвет, топ босовете в Надзорния съвет са призовали за още анализи и събиране на информация.“
- Райнхард Бютикофер, шеф на Еврозелените: „VW ще печели от нарушаването на европейските правила за допустима държавна помощ. Гаранцията за изкупуването на 40 000 автомобили и субсидията от 400 млн.€ турска държавна помощ е несъвместима с европейските правила, към които Турция трябва да се придържа в замяна на свободния достъп до европейския пазар.“