Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тръгва усвояването на 4 млрд. евро за транспортни и екопроекти

10 коментара
Тръгва усвояването на 4 млрд. евро за транспортни и екопроекти

Пред България стои предизвикателство е да усвои възможно най-много от средствата по двете оперативни програми, финансирани от Европейския съюз, с най-висок бюджет от седемте програми на страната за периода 2007-2013 г. Това заяви във вторник еврокомисарят за регионална политика Данута Хюбнер, която подписа с министрите на транспорта Петър Мутафчиев и на околната среда и водите екологията Джевдет Чакъров двете ресорни оперативни програми.

Средствата по тях са за близо 4 млрд. евро, което е над 40 процента от бюджетите на седемте оперативни програми за България, подчерта Хюбнер.

Проблемът на България ще е в капацитета за усвояване на средствата на местно ниво, каза още еврокомисарят. Тя допълни, че са водени разговори с българското правителство за нуждите от инвестиции в служители за разработване на европроекти и това не трябва да е еднократен акт, за да се избяга от практиката обучени експерти да напускат общините и да започват работа в консултантски компании.

Европейската комисия има достатъчно механизми за контролиране на изразходването на отпусканите средства, както и такива да принуди правителството да наказва нарушителите, каза Хюбнер и препоръча да се подкрепя силната роля на Министерството на финансите в този процес.

Брюксел може да замрази и дори да принуди България да върне средства, ако се установи,че те не се харчат по предназначение и добре,допълни тя.

"Ясно ни е, че трябва да подготвим добри проекти",  каза транспортният министър Петър Мутафчиев.  Най-много пари от ресорната му оперативна програма ще отидат за пътна инфраструктура, противно на досегашните заявления, че основен приоритет ще е железопътният транспорт. Милиард евро ще отидат за магистралите "Струма" и "Марица", както и други пътища. 580 млн. евро са за железницата.

През януари ще бъдат отворени офертите и вероятно ще бъдат избрани изпълнителите по проекта за разширяване на софийското метро. Вероятно другата седмица пък ще бъдат отворени предложенията по някои от пътните отсечки, заложени в оперативната програма, съобщи зам.-министърът на транспорта Весела Господинова..

Мутафчиев подчерта, че страната ни трябва да изгради инфраструктурните си проекти в условията на екологичната мрежа НАТУРА 2000, затова е необходим сериозен диалог както с отговорните институции, така и с гражданските организации.

Оперативната програма "Околна среда" стартира с  проекти за градски пречиствателни станции за отпадни води, съобщи екоминистърът Джевдет Чакъров.  До 2010 г. трябва да бъдат в експлоатация 72 такива съоръжения.

От средата на декември ведомството ще започне работни срещи  по Южното и Северното Черноморие за изграждането на пречиствателни станции, от каквито имат спешна нужда разширяващите се курорти. Само за пречиствателни станции по Черноморието са предвидени между 200 и 220 млн. евро.

До средата на 2009 г. пък трябва да започне строежът на регионалните депа за твърди битови отпадъци, какъвто е другият основен приоритет на оперативната програма "Околна среда".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ropio
    #11

    dano

  2. МВРейчо
    #9

    магистралата е дадена на червено-жълтата мафия.

  3. Antares
    #8

    След като ликвидираха Балкан, предстои ликвидацията на БМФ, железниците се самоликвидираха, остават единствено пътищата, защото европейците още не са измислили как да се телепортират над България.

  4. Кольо Фичето
    #7

    Сега е ред др.Васил Божков да се намеси, защото всяко разпределение без него няма смисъл.

  5. Да!
    #6

    България!

  6. някой си
    #5

    сега ще видите какви "еколози" са се излюпилижълто-турско синьо-червенихептен ще се задушите от "екология"

  7. sam
    #4

    Drugarite sa znaeli mnogo dobre kakvi pari se predvijdat za transport i zatova i Simeon i komunistite napraviha chudesa da zapaziat konzesiata, vapreki javniat grabej zalojen za naroda.

  8. H
    #3

    Хората ни дават бадева 4 млрд евро, а ние ревем... Споко, европейския съюз ще държи някаква отчетност на тия пари. Сигурно ще има хора дето ще забогатеят от тях, ама важното е да има и работа свършена, хе-хе.

  9. jet
    #2

    dami i gospoda,na kadesarokomunisticheskata oligarhia!?Balgaria poluchava miliardi evro za usvoavane i podobriavane na ikonomikata si,no i shte vnasia v obshtoevropeiskia biudjet poveche ot dve treti ot tova ,koeto poluchava ot evrofondovete!Parite ot evrofondovete shte badat "usvoiavani" ili po tochno napravo ograbvani ot mafiotskite komunisticheski firmi, vredeni bezkontrolno, otkadeto i da e za goliamoto lapane!A,vnoskite ni v obshtoevropeiskia biudjet shte badat izplashtani ot vsichki balgarski

  10. Радко
    #1

    И двамата сте прави - именно затова Васил Божков си направи "Зелена България"! Защото вече се опари е европарите за ферибота "Никопол - Турну Мъгуреле" и не иска да стават повече издънки с истинските природозащитници, които в цитирания случай успяха да го накарат да спре една малка, но съществена далавера.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.