Трайков: Горивата са толкова скъпи, че само война може да ги вдигне още

Депутатите отхвърлиха мораториум върху цените на бензина и дизела на едро

Трайков: Горивата са толкова скъпи, че само война може да ги вдигне още

Ключът към истински цени на горивата е свободната конкуренция – при дистрибуцията, при вноса, при данъчните складове, коментира пред журналисти в парламента министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Преди това депутатите отхвърлиха предложението на "Атака" за шестмесечен мораториум върху цените на едро на бензина и дизела.

Технически няма как да се наложи мораториум, каза Трайков. Той допълни, че в момента цените са толкова високи, че, освен ако не стане война в Близкия изток, няма причина да се очаква да се увеличават.

Министърът обясни, че всеки ден експерти му докладват цените в България в сравнение с останалите страни-членки от ЕС. При положение че ние имаме втория най-нисък акциз в ЕС, би трябвало и горивата да са вторите най-евтини, а те са към трето-четвърто място, обясни Трайчо Трайков. Това по думите му показва, че има още потенциал, но пък, от друга страна преди година сме били на 7-8-о място, така че сега цените са по-близо до очакваните.

“Очакваме с нетърпение резултата от работата на Комисията за защита на конкуренцията, сезирах ги, както и транспортният министър направи това, по отношение на автомобилните горива, сезирах ги и за авиогоривата”, припомни Трайков.

КЗК е дискутирала в сряда доклада за наличието на картел на пазара на горива у нас. Проверката започна през лятото на 2011 година, когато се развихри скандалът с разрешителните на рафинерията на "Лукойл" в Бургас.

Според публикации в медиите анализът за пазара на горивата вече е готов и четири петролни компании ще бъдат глобени за ценови договорки. Официално обаче данни от документа не са оповестявани, това се очаква да стане след две седмици. Ако се докаже картелно споразумение, големите вериги бензиностанции, по закон глобите са до 10% от оборота на компанията на съответния пазар за предходната финансова година.

Компаниите имат право в рамките на 14 дни след предявяване на обвинения да се защитят и оборят заключенията на КЗК.

При обсъждането на проекторешението за налагане на мораториум върху цените на горивата депутатите се обединиха около мнението, че има проблеми с функционирането на пазара на горива.

Трябва да има истинска конкуренция, този пазар има проблеми с конкуренцията, заяви съпредседателят на "Синята коалиция" Мартин Димитров. Според него е нарушена конкуренцията на пазара на горива, има господстващо положение и този проблем се решава с отваряне на вноса. Преди няколко дни цената на дизела в България е била по-висока от тази в Испания, Словения, Словакия, каза той.

"Ако можехме да решим проблема с мораториум, аз бих го подкрепил, но не смятам, че ще стане така, явно трябва да постигнем по-конкурентна среда, заяви зам.-председателят на парламентарната група на ГЕРБ Валентин Николов.

Според един от вносителите – Павел Шопов, държавата със своите регулаторни органи трябва да влияе върху процеса на образуване на цените на горивата, защото те влияят върху всички други цени и са далеч от средните за Европа. Лидерът на “Атака” Волен Сидеров добави, че горивата не са стока лукс, а от първа необходимост.

Според Петър Димитров от Коалиция з България най-лесното, което може да се направи, е да се замрази ДДС от 1 март. Държавата да печели от ДДС от непосилния ръст на цените е неприемливо, посочи той.

Диан Червенкондев (ГЕРБ) каза, че не може политиците да раздават присъди, да налагат глоба и да казват кое е монополно положение. Според него не е реално да се регулират цените чрез корекция на ДДС. Нека оставим комисията, която следи за свободните пазарни отношения, да излезе с доклад и тогава можем да го коментираме в парламентарната комисия по икономическа политика. По думите му в България над 60-65 процента от горивата са от внос. Това доказва, че в момента имаме пазарна икономика, каза той.

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?